Mybus.app, dostawca systemu MaaS dedykowanego przewoźnikom autobusowym, udostępnia rozwiązanie dla firm prywatnych i instytucji publicznych, umożliwiając dywersyfikację usług transportu pasażerskiego bazującego na sztywnych rozkładach jazdy, w kierunku dynamicznych przejazdów na żądanie, z przystanku na przystanek lub z adresu na adres, tzw. microtransit.
System Mybus.app to platforma Mobility-as-a-service (MaaS) przeznaczona dla operatorów transportu publicznego i prywatnych przewoźników każdej wielkości. Łączy w sobie oprogramowanie do zarządzania pasażerskim transportem zbiorowym, system płatności i planner podróży, który jest oferowany w modelach B2B2C i B2G2C. Pasażerowie mogą na bieżąco sprawdzać rozkład jazdy autobusów, porównywać je z współdzielonymi przejazdami na żądanie „door-2-door”, śledzić trasę pojazdów na mapie w trybie rzeczywistym oraz opłacić bilet w sprawiedliwy sposób dzięki dynamicznym cennikom w Aplikacji. Pasażer może wybrać jedną z dwóch opcji: opłata przed podróżą lub płatność u kierowcy, np. BLIKIEM.

„Takie podejście nie ogranicza podróżującego do konieczności ponoszenia opłaty z góry, gdy nie jest do końca zdecydowany na konkretny środek lokomocji. Mybus.app zaciera granice pomiędzy światem online a offline, z korzyściami dla pasażerów oraz przewoźników w obliczu pandemii koronawirusa” – komentuje Robert Marcinowski, Prezes Mybus.app.
W efekcie, operatorzy będą unowocześniać usługi, optymalizować i zwiększać przychody przy jednoczesnym obniżaniu kosztów operacyjnych. Z perspektywy miast, będzie to wsparcie w redukcji natężenia ruchu i zanieczyszczenia powietrza, promując tym samym współdzielenie przejazdów za pomocą środków transportu publicznego. Z kolei pasażerowie będą podróżować bez obaw dotyczących bezpieczeństwa płatności i obostrzeń związanych z COVID-19.
Mybus.app stara się pomóc polskim przewoźnikom przetrwać pandemię wprowadzając bezpieczne płatności BLIKiem u Kierowcy, we współpracy z integratorem płatności Tpay, dzięki czemu transakcja odbywa się bez kontaktu z innymi urządzeniami eliminując potencjalne zagrożenie przenoszenia wirusów. Wystarczy, że pasażer przekazuje kierowcy numer BLIK podczas boarding’u i sprzedaż odbywa się w czasie rzeczywistym z zachowaniem dystansu społecznego. Firma prowadzi rozmowy z kilkoma przewoźnikami regionalnymi w małopolsce i na dolnym śląsku.
MaaS nowym globalnym trendem
Rozwiązania z obszaru MaaS (mobility as a service) nabierają rozpędu i rozwija się w skali globalnej. Polska bardzo dobrze wypada w tym obszarze, posiadając ogromny potencjał i możliwości rozwoju transportu, zarówno publicznego jak i prywatnego. Nasi europejscy sąsiedzi nie odbiegają zaawansowaniem od naszego rodzimego modelu. Jednak technologiczni giganci, np. Chiny, Singapur, czy w ZEA, już w przyszłym roku będą wprowadzać nowe, rewolucyjne podejście do korzystania z nowych środków transportu publicznego, np. Airtaxi, robotaxi czy autonomiczne autobusy.
„Nowe megatrendy wskazują jasny kierunek rozwoju usług mobilności. W praktyce jest to odejście od posiadania własnego samochodu, na rzecz idei współdzielenia przejazdów, zarówno w obszarach miejskich, jak i podmiejskich. Rezultatem zmian będzie wyeliminowanie zbyt dużej liczby pojazdów prywatnych poprzez redukcję ulic dla samochodów, parkingów, zastępując je ścieżkami dla pieszych, rowerów, skuterów, hulajnóg itp.„- dodaje Marcinowski.