SEG 2025

Rozmowa z Piotrem Prajsnarem, prezesem Cloud Technologies, o planach rozwojowych.

Big data jest jednym z największych i najbardziej obiecujących branż, a wasza specjalizacja w reklamie programmatic jest coraz częściej wykorzystywana przez firmy z przekroju całej gospodarki. Jak pandemia wpłynęła na biznes Cloud Technologies i czy zmieniła wasze plany biznesowe?

Wpływ pandemii Covid-19 jest wszechobecny i napędza zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstw oraz preferuje obecność firm i organizacji w globalnej Sieci, a do tych zmian niektóre firmy musiały się szybko zaadaptować. Jak wiemy, pandemia spowodowała, że ludzie z całego świata przenieśli swoje codzienne aktywności do Internetu, co sprawiło, że marketerzy zaczęli szybko przenosić budżety reklamowe do kanałów online.  

Według raportu IAB rynek reklamy cyfrowej wzrósł o 6% w całym 2020 roku. Natomiast według analiz Socialbakers, tylko w końcówce ubiegłego roku wydatki na reklamę online w skali globalnej wzrosły o ponad 58%. I eksperci są zgodni co do tego, że przeniesienie się do online’u będzie trwało również po zakończeniu pandemii, a sam rok 2020 był katalizatorem zmian na rynku cyfrowym.

Wystarczy spojrzeć na sektor e-commerce, który – ze względu na lockdown – przeniósł się w czasie o co najmniej dwa lata, bo rynek sprzedaży internetowej osiągnął przez pandemię takie poziomy, jakich analitycy nie spodziewali się przed 2022 rokiem. Ta wzmożona aktywność online będzie trwała dalej i będzie mocno sprzyjała rozwojowi reklam cyfrowych, co potwierdzają analizy – rok 2021 będzie okresem odbicia rynku po pandemii.

Jako spółka dostarczająca dane do reklamy online, w drugiej połowie roku mogliśmy zauważyć wyraźnie wyższy popyt. Po 2020 roku możemy powiedzieć, że pandemia przyczyniła się do naszego szybszego rozwoju. Jak wspomniałem, rynek reklamy będzie dalej rósł, a w związku z tym potrzebne będą anonimowe dane o Internautach, więc nadal skupiamy się na pozyskiwaniu i dystrybucji cyfrowych informacji poprzez wykorzystanie autorskiej technologii DMP i rozwijamy naszą międzynarodową sieć dystrybucji.

Czym charakteryzuje się wasz model biznesowy i jakie są przewagi konkurencyjne Cloud Technologies?

Od początku założenia spółki stawialiśmy na rozwój kompetencji zespołu i wewnętrzny know-how, efektem czego jest stworzenie naszej autorskiej technologii służącej do zbierania anonimowych danych, czyli Data Management Platform (DMP). Wykształciliśmy unikalny model biznesowy, który koncentruje się na monetyzacji pozyskanych informacji, a efektywna kosztowo technologia utrzymuje stały, niski poziom wydatków pozyskania tych danych, niezależnie od skali biznesu. Nasz model biznesowy jest na tyle unikatowy, że nie posiadamy bezpośredniej konkurencji.

Jak oceniacie kondycję Waszej branży w Polsce i czy zmiany związane z wykorzystaniem danych w reklamie online i ochroną danych osobowych wpłyną na jej wartość?

Prognozy dla rynku programmatic, który bazuje na danych o użytkownikach potwierdzają, że targetowanie na podstawie anonimowych cyfrowych informacji będzie się rozwijało (eMarketer, Zenith). Sam rynek reklamy programmatic w Polsce konsekwentnie rośnie z roku na rok. W 2020 roku wydatki na tego typu promocję osiągnęły $216,2 milionów (+10,4%r/r), przewiduje się że w 2021 rok ta liczba wzrośnie do $250.1 milionów, z dynamiką na poziomie +15,7% r/r.

Pamiętajmy jednak, że Cloud Technologies prowadzi przede wszystkim działalność międzynarodową i dystrybuuje dane na największych cyfrowych rynkach. Jeśli spojrzymy na wydatki na reklamę programmatic w USA – sięgną one blisko 80 mld dolarów i będzie to wzrost o ponad 25% r/r, w Wielkiej Brytanii marketerzy wydadzą w tym roku ponad 10 mld dolarów na reklamę programmatic, czyli o 16% więcej niż rok wcześniej, podaje eMarketer.

Globalnie wydatki na reklamę programmatic przekroczą 155 mld dolarów, a agencja Zenith szacuje, że w tym modelu będzie realizowanych aż 72% światowych reklam odsłonowych. W związku z tym zapotrzebowanie na dane wykorzystywane w reklamie online również szybko rośnie. A przyspieszy jeszcze bardziej m.in. dzięki dynamicznemu rozwojowi ecommerce w trakcie pandemii i popularyzacji cyfrowych kanałów promocji.

Jakie są plany rozwojowe Cloud Technologies na 2021 rok?

Skupiamy się na dalszym rozwoju jednego z naszych najcenniejszych zasobów spółki, czyli zbioru informacji z anonimowymi danymi o internautach, w tym na pozyskaniu i ich dystrybucji. Jednocześnie skupiamy się na zwiększeniu skali działalności, m.in. poprzez rozszerzenie współpracy z siecią międzynarodowych dystrybutorów danych. Rozważamy również akwizycje na rynku dostawców danych, które miałaby na celu poszerzenie naszego zasięgu. Dodatkowo, pracujemy nad rozszerzeniem naszego portfolio o nowe produkty.

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments