epoint

Z danych wynika, że mamy już tak duże odbiorniki jak chcieliśmy, teraz przyszedł czas na coraz lepszą jakość obrazu. Minimalna rozdzielczość, jaka nas interesuje to 4K, stawiamy też na nowe technologie i jesteśmy gotowi za nie zapłacić coraz więcej, wskazuje Tomasz Berliński – Performance Marketing Director w Ceneo.pl.

Gigant rynku e-commerce, Ceneo.pl przedstawił najnowsze dane dotyczące polskiego rynku telewizorów. Wyraźnie widać w nich trzy trendy. Po pierwsze, powoli przestajemy kupować coraz większe telewizory. Powszechnie dostępne rozmiary 55 i 65 cali nam wystarczają. Po drugie, coraz bardziej interesują nas technologie pozwalające na uzyskanie obrazu o wyższej jakości, takie jak OLED i QLED.

Po trzecie, bierzemy pod uwagę coraz droższe modele. Jesteśmy gotowi zapłacić więcej za lepsze odwzorowanie kolorów i szczegółów. W Polsce absolutnym liderem na rynku telewizorów jest Samsung. Według danych Ceneo.pl, aż 31% potencjalnych klientów interesuje się urządzeniami tej marki. Dodatkowo, wśród 10 najpopularniejszych modeli, aż cztery to modele koreańskiej firmy.

Drugie miejsce pod tym względem zajmuje LG. Telewizorami tej marki zainteresowanych jest 20% użytkowników. Z opublikowanych danych wynika również, że potencjalni klienci rozważają zakupy coraz droższych modeli. Średnia cena telewizora oglądanego na Ceneo w marcu 2020 roku wynosiła 4100 zł, podczas gdy w marcu 2021 było to już 4588 zł. Już od wielu lat na polskim rynku telewizorów absolutnie dominuje technologia LED. Jest ona modyfikacją technologii LCD, w której do podświetlenia matrycy zastosowano diody LED.

Dzięki temu można uzyskać bardziej wyraziste kolory, telewizor może być smuklejszy oraz zużywać znacznie mniej prądu. Według danych Ceneo, w pierwszym kwartale 2021 roku prawie 62% potencjalnych nabywców było zainteresowanych telewizorami w technologii LED. Drugie miejsce pod tym względem zajmuje najnowsza i najbardziej zaawansowana powszechnie dostępna technologia, czyli QLED. Tego rodzaju telewizorami zainteresowanych jest nieco ponad 17% potencjalnych nabywców.

Trzecie miejsce, z wynikiem 12% zajmuje technologia OLED. Efektem wprowadzania nowych technologii jest też wzrost rozdzielczości ekranów. Aż dwie trzecie z najbardziej pożądanych modeli ma rozdzielczość 4K. Jeżeli przeanalizujemy dane za ostatnie trzy lata, widzimy jednak dość wyraźny spadek zainteresowania telewizorami LED (z 86,38% do 61,77%), niewielki wzrost zainteresowania technologią OLED (z 10,66% do 12,08%) oraz bardzo dynamiczny wzrost zainteresowania technologią QLED (z 2,53% do 17,19%).

Bardzo ciekawe są również dane Ceneo dotyczące zainteresowania konsumentów poszczególnymi rozmiarami matryc. W zestawieniu zdecydowanie dominują telewizory o przekątnej ekranu 55 cali. Zainteresowanie nimi co prawda nieznacznie spadło w ciągu ostatnich trzech lat (z 32,73% do 28,62%), jednak cały czas właśnie ten rozmiar zdecydowanie zajmuje pierwsze miejsce w preferencjach zakupowych polskich klientów. Drugie miejsce zajmują telewizory o przekątnej 65 cali. Zainteresowanie nimi wzrosło z 15,37% w drugim kwartale roku 2018 do 23,41% w czwartym kwartale 2020. Następnie nieznacznie spadło do 22,54% w pierwszym kwartale 2021.

Oznacza to, że co prawda w ciągu ostatnich trzech lat znacznie wzrosło zainteresowanie klientów telewizorami o największym powszechnie dostępnym rozmiarze, jednak już od pół roku ten wzrost wyraźnie traci na swojej dynamice. Jeżeli nie jest to zjawisko chwilowe, to może się okazać, że trwający od kilkudziesięciu lat trend polegający na powiększaniu przekątnej naszych telewizorów ma się powoli ku końcowi. Coraz ważniejsza będzie dla nas natomiast jakość obrazu. Technologie OLED i QLED, a także opracowana przez firmę LG, na razie niezbyt popularna technologia Nano Cell, pozwalają na uzyskanie wysokiej jakości obrazu na panelach o dużej przekątnej.

Dla fanów gier i filmów ważna jest możliwość dobrego odwzorowania koloru czarnego, która była problemem w przypadku paneli typu LCD. Z kolei przy wspólnym oglądaniu wydarzeń sportowych, które czekają nas już niedługo, ważne będzie zachowanie parametrów obrazu przy patrzeniu na ekran pod różnymi kątami. Z danych wynika wyraźnie, że wysokiej jakości odbiorniki telewizyjne są aktualnie dostępne we wszystkich przedziałach cenowych. Klienci posiadający ograniczony budżet najczęściej wybierają modele wykonane w technologii LED, podczas gdy ci najbardziej wymagający inwestują w przełomowe technologie OLED i QLED, gwarantujące doskonałą jakość obrazu, szczególnie przydatną przy oglądaniu czekających nas, emocjonujących wydarzeń sportowych.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments