epoint

Blisko pół miliona badań laboratoryjnych i testów oraz blisko 160 tysięcy Polaków przebadanych w domach i biurach. uPacjenta – pierwszy na świecie smart lab rośnie w zawrotnym tempie.

Popularność platformy uPacjenta, dzięki której Polacy bez wychodzenia z domu czy biura mogą wykonywać badania krwi i skonsultować wyniki online, rośnie w zawrotnym tempie. Tylko w ciągu ostatniego roku liczba badań i testów wykonanych za jej pośrednictwem poszybowała w górę prawie 5 – krotnie. Miesięcznie z jej usług  korzysta blisko 20 tysięcy klientów indywidualnych, w tym pracowników firm. To pierwsza na świecie platforma typu smart lab, która realizuje badania krwi, oraz testy na COVID-19 z dojazdem do klienta.

Moda na zdrowie “z dostawą”

Zaadresowaliśmy bardzo ważną potrzebę rynku. Polacy, którzy pokochali jedzenie czy zakupy z dostawą, zobaczyli, że do domu i biura można też zamówić badania. Tylko w 2020 r. liczba osób aktywnie korzystających z naszej platformy wzrosła prawie 3 – krotnie. – mówi Dominik Swadźba, pomysłodawca i prezes uPacjenta.

Trend zamawiania badań do domu spotęgowała pandemia – trudności w przemieszczaniu i ograniczony dostęp do służby zdrowia. Tylko w marcu b.r. liczba Polaków korzystających wizyt domowych uPacjenta wzrosła ponad 2,5 razy w porównaniu do czasu z początku pandemii.

Platforma powstała z myślą o osobach wykonujących regularne testy krwi – kobietach w ciąży i rodzicach z małymi dziećmi, osobach starszych, niepełnosprawnych lub przewlekle chorych, dla których wizyta w stacjonarnym punkcie pobrań jest utrudniona, wiąże się z ryzykiem lub stresem, a także o osobach pracujących, które nie chcą tracić czasu w kolejkach.

Pacjent wybiera interesującą go usługę na stronie internetowej, ustala datę i godzinę oraz miejsce badania. Może wybrać specjalistę, który przeprowadzi wizytę – każdy z członków zespołu medycznego posiada profil z opisem oraz opinie innych pacjentów na jego temat. Wyniki badań można sprawdzić online i przesłać do konsultacji ze specjalistą, który odpowie w ciągu 24 godzin.

Dużą grupę naszych klientów stanowią firmy. Choć wiele z nich oferuje pakiety medyczne, pracownicy nie badają się regularnie. Dlatego firmy zapraszają nas do siebie. To dla nich gwarancja, że pracownik zostanie przebadany. Dotąd odbyliśmy blisko 2,5 tys. takich wizyt, m.in. dla Play.” – mówi Dominik Swadźba. “Profilaktyka zdrowia w firmach stała się szczególnie ważna w dobie pandemii. Dla korporacji to także element odpowiedzialnego biznesu, podnoszący atrakcyjność pracodawcy na rynku pracy. – podsumowuje.

uPacjenta skupia działalność mobilną na największych miastach w Polsce, ale dzięki współpracy z siecią laboratoriów Diagnostyka, do dyspozycji użytkowników platformy jest ponad 1200 stacjonarnych punktów pobrań w kraju. W ofercie znajduje się ponad 700 różnych badań laboratoryjnych, w tym testów COVID-19. Do końca przyszłego roku założyciele zamierzają ugruntować pozycję lidera na rodzimym rynku i rozpocząć dynamiczną ekspansję w Europie, m.in we Włoszech i Hiszpanii. Planują także wprowadzić na polski rynek, popularne w Europie i USA, testy wysyłkowe.

Założyciele uPacjenta Dominik Swadźba i Konrad Kargol

Testowanie mają we krwi

Założycielami uPacjenta są Dominik Swadźba i Konrad Kargol. Pomysł na platformę zrodził się podczas studiów Londynie, gdzie Dominik stawiał pierwsze kroki w biznesie.

Początkowo chcieliśmy działać na rynku i w branży, które nie były nam dobrze znane. To się jednak nie udawało. Wtedy jeden z mentorów powiedział mi “zacznij robić to, na czym się dobrze znasz i z ludźmi, których znasz”. Wtedy dotarło do mnie, że pomysłów należy szukać na rynkach, które się zna i rozumie. Obaj z Konradem jesteśmy blisko związani z branżą medyczną i myślę, że to znacząco ułatwiło nam zidentyfikowanie nisz i problemów, z którymi borykają się polscy pacjenci. W naturalny sposób zaczęliśmy myśleć o stworzeniu innowacji w dziedzinie, która jest nam o wiele bliższa i którą lepiej rozumiemy.” – opowiada Dominik Swadźba. Co ciekawe, na sam pomysł konsultacji medycznych online wpadłem w bibliotece UCL w Londynie. Można powiedzieć, że to właśnie tam narodził się startup uPacjenta.” – dodaje.

Dzisiaj uPacjenta zatrudnia blisko 200 osób, w tym wykwalifikowany zespół mobilnych pielęgniarek, położnych i ratowników medycznych. Misją firmy jest edukowanie w zakresie profilaktyki zdrowia. Wkrótce działanie rozpocznie także Fundacja uPacjenta.

Rynek usług laboratoryjnych w Polsce i Europie*

Wartość rynku usług diagnostyki laboratoryjnej w Polsce wyniosła w 2019 r. blisko 7 mld, z czego około 4,2 mld zł to prywatne badania laboratoryjne. Prywatne punkty stanowią obecnie 60% wszystkich laboratoriów analitycznych.

Główne czynniki wzrostowe dla tego rynku to ograniczony dostęp do służby zdrowia, konieczność posiadania ważnego skierowania na badanie, a także ogólny wzrost świadomości badań diagnostycznych w społeczeństwie – w wyniku pandemii uwaga całego społeczeństwa i władz zwróciła się w kierunku działań profilaktycznych i diagnostycznych. Do pozostałych zaliczyć należy także czynniki epidemiologiczne (choroby cywilizacyjne, wieku podeszłego i wirusowe), poszerzającą się ofertę badań i zlecanie coraz większej ich liczby przez lekarzy.

*Raport PMR, “Rynek usług diagnostyki laboratoryjnej w Polsce 2020. Analiza rynku i perspektywy rozwoju”.

O uPacjenta

Pierwsza na świecie platforma typu smart lab, umożliwiająca zamówienie usług medycznych, w tym badań krwi, do domu lub biura pacjenta. Oferuje szeroki zakres badań laboratoryjnych oraz testów na COVID-19, a także konsultacje wyników badań online. Lider w obszarze home testing w Polsce i jedna z kilku firm wykonujących szczepienia na COVID-19 w firmach.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments