Grupa Volkswagen ogłosiła dołączenie do hiszpańskiego programu rządowego PERTE (Strategicznych Projektów na rzecz Ożywienia i Transformacji Gospodarki). W ramach inicjatywy zamierza zbudować swoją trzecią fabrykę akumulatorów w Hiszpanii, przy zakładach SEAT-a w Martorell. Działanie wpisuje się zarazem w strategię elektryfikacji Future: Fast Forward hiszpańskiej marki.
Szczegóły wspólnych planów Grupy Volkswagen i przedsiębiorstwa SEAT S.A. przedstawiono podczas Dnia Strategii Nowego Samochodu, zakreślającej działania firm do 2030 roku. Koncern i hiszpańska marka wyraziły gotowość współpracy z rządem Hiszpanii, by uczynić ten kraj wiodącym centrum e-mobilności.
Hiszpania mogłaby się stać strategicznym filarem elektryfikacji całego koncernu. Zakładamy możliwość zapewnienia całego łańcucha wartości technologii e-mobilnej: montażu samochodów elektrycznych, produkcji ich elementów oraz budowy nowej fabryki akumulatorów. W zależności od ogólnych ram oraz pomocy publicznej już od 2025 roku samochody z segmentu Small BEV mogłyby być sygnowane napisem Made in Spain. – stwierdza Herbert Diess, CEO Grupy Volkswagen.
40 gigawatogodzin mocy
Fabryka akumulatorów w Hiszpanii byłaby trzecią, po zakładach w Szwecji i Niemczech. W całej Europie koncern planuje rozmieszczenie sześciu gigafabryk umożliwiających sprawną elektryfikację branży motoryzacyjnej.
Lokalizacja nowej fabryki pozwoliłaby na bezpieczną dostawę akumulatorów do planowanej linii produkcyjnej samochodów elektrycznych w Hiszpanii. Podobnie jak w przypadku działających już zakładów w Salzgitter i Skellefteå zależy nam realizacji inwestycji z partnerem strategicznym. Gdy budowa dobiegłaby końca, pod koniec obecnej dekady, zakłady miałyby łączną moc 40 gigawatogodzin. – mówi Thomas Schmall, Prezes Zarządu Volkswagen Group Components.
Elektryczny samochód SEAT-a
Działania wpisują się w plan Future: Fast Forward ogłoszony przez SEAT S.A. w marcu 2021 roku. Marka zakłada przewodzenie procesowi elektryfikacji branży motoryzacyjnej w Hiszpanii oraz rozpoczęcie produkcji miejskiego samochodu elektrycznego w 2025 roku. Podstawowym założeniem projektu jest uczynienie nowego modelu dostępnym dla możliwie jak najszerszej grupy odbiorców. Umożliwić ma to zakładana cena pojazdu rzędu 20-25 000 euro.
Chcemy działać wspólnie z rządem Hiszpanii, by uczynić ten kraj europejskim hubem elektryfikacji. Oznacza to między innymi przystosowanie zakładów w Martorell do produkcji wyłącznie samochodów elektrycznych. Półwysep Iberyjski ma do odegrania kluczową rolę, by transport w Europie stał się neutralny klimatycznie do 2050 roku. Jesteśmy gotowi, by zmienić hiszpański rynek i przyczynić się do dekarbonizacji tej części Europy. – mówi Wayne Griffiths, CEO SEAT S.A.