COVID-19 sprawił, że praca biurowa zmieniła się na zawsze i nie wrócimy do niej w takim wymiarze jak przed pandemią. Jak zadeklarowali pracownicy Cisco w wewnętrznym badaniu, mniej niż ¼ z nich chce powrotu do biur na trzy lub więcej dni w tygodniu, po ich ponownym otwarciu. Dlatego firma zdecydowała się wprowadzić powszechną pracę hybrydową. Oznacza to, że pracownicy będą mogli sami zdecydować czy i w jakim wymiarze pracują z domu lub biura. Firma nie będzie narzucać odgórnych norm i pozostawi tę decyzję samym zespołom i ich liderom.
Nawet przed pandemią COVID-19 praca zdalna w Cisco nie była niczym nowym. Od ponad dekady, pracownicy firmy na całym świecie na co dzień korzystali z platformy Webex, która umożliwia współpracę z dowolnego miejsca. Dlatego potrzeba zachowania dystansu społecznego i brak możliwości spotkań twarzą w twarz nie wpłynęły na ciągłość procesów w organizacji.
Nasi pracownicy bardzo dobrze przystosowali się do nowych warunków pracy w trudnym i niepewnym czasie. Pandemia nauczyła nas, że każdy ma inny styl pracy i nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, które będzie odpowiednie dla wszystkich. Aby wykorzystać mocne strony naszych pracowników, musimy być elastyczni i otwarci na to, co najlepiej sprawdza się w przypadku każdej osoby i zespołu. – tłumaczy Francine Katsoudas, EVP and Chief People, Policy & Purpose Officer w Cisco.
Nowy model pracy Cisco nazywa „hybrydowym eksperymentem”. Zarząd firmy zakłada, że pierwotne założenia mogą wymagać modyfikacji, a podczas cyklicznych spotkań z liderami zespołów będą podejmowane decyzje o ewentualnych zmian. Przyszłość pracy w Cisco będzie w dużej mierze uzależniona od opinii samych pracowników. Kluczem do sukcesu ma być zaufanie, empatia, przejrzysta komunikacja i nastawienie na dobrostan ludzi pracujących w firmie.
Praca hybrydowa napędzana przez technologie
Każdy rodzaj pracy hybrydowej wymaga technologii umożliwiających skuteczną, płynną i bezpieczną współpracę. Niezbędne jest również odpowiednie dostosowanie przestrzeni biurowej, która z jednej strony będzie wspierała pracę w grupach, a z drugiej pozwoli spełnić normy sanitarne.
Platforma Cisco Webex to narzędzie, które umożliwia skuteczną współpracę wszystkim użytkownikom organizacji niezależnie od poziomu ich umiejętności technologicznych. Pozwala także nadać spotkaniom bardziej spersonalizowany charakter. Dzięki funkcji People Insights uczestnicy mogą zobaczyć profile innych osób, które wezmą w nich udział, aby lepiej je poznać i przygotować się do rozmowy. Cisco Webex oferuje również funkcję tłumaczenia w czasie rzeczywistym z angielskiego na ponad 100 innych języków, w tym polski, co sprawia, że użytkownicy mogą jeszcze bardziej się zaangażować, niezależnie od tego, z jakiego kraju pochodzą.
Obecnie mniej istotne jest to, gdzie pracujemy, ważniejsze są zadania, które wykonujemy. Przed pandemią 95 proc. przestrzeni biurowej Cisco była przypisana określonym pracownikom. Posiadali oni swoje przydzielone biurka, przy których wykonywali codzienne zadania. Biura w realiach pracy hybrydowej muszą przede wszystkim wspierać współpracę, wymianę opinii i kreatywność.
Cisco Webex umożliwia bezpieczny powrót do przestrzeni biurowej m.in. dzięki możliwości bezdotykowej obsługi terminali do współpracy, informacjom na temat obłożenia danej sali spotkań (co pozwala na zachowanie limitów osób w konkretnym pomieszczeniu) lub przypomnieniom o dezynfekcji pokoju przez służby porządkowe.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że przed nami niełatwe zadanie. Jeżeli nam się powiedzie, stworzymy bardziej inkluzywne, połączone i nastawione na współpracę środowisko pracy. Wiemy, że sukces oznacza lepszą przyszłość dla naszych pracowników, społeczności i całego świata. – podsumowuje Katsoudas.