Rynek poligrafii nieustannie się modernizuje, zwłaszcza w zakresie wdrażania proekologicznych rozwiązań. Zmiany w technologiach i poszukiwanie nowych surowców służą sprostaniu największemu wyzwaniu najbliższych lat – dostosowaniu się do coraz bardziej restrykcyjnych wymogów ekologicznych. Autorem komentarza jest Krzysztofa Rosłańca, prezesa zarządu firmy DOT2DOT.
Zielony Ład wchodzi do biznesu
Dbanie o środowisko to nie tylko akt dobrej woli – to także regulowany prawnie obowiązek. Europejski Zielony Ład zakłada przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym, w tym zapobieganie powstawaniu odpadów, ich ograniczanie, efektywne gospodarowanie zasobami, ponowne wykorzystanie, naprawa i recykling.
Branża poligraficzna i wytwórcza opakowań w swojej strategii na najbliższe lata zakłada zredukowanie śladu węglowego, ograniczanie zużycia wody i energii elektrycznej, co można osiągnąć poprzez modernizację technologii druku, inwestowanie we wdrażanie nowych ekologicznych i biodegradowalnych materiałów oraz w rozwój nowych innowacyjnych rozwiązań cyfrowych i IT.
Wykorzystanie nowoczesnych ekologicznych technologii
Proekologiczne działania rozwijane są na każdym etapie cyklu życia produktu. Od projektowania opakowań, przez dobór surowców oraz planowanie dostaw. Wiemy, że obecnie ekologiczne opakowania nie muszą być szaro-brązowo-zielone. Mogą być wielokolorowe, błyszczące, uszlachetnione różnymi metodami – a przy tym możliwe do recyklingu i wyprodukowane z poszanowaniem środowiska naturalnego.
W trakcie tego procesu zmiany branża wiele się nauczyła i nadal uczy na temat przyjaznych i energooszczędnych rozwiązań w zgodzie z transformacją energetyczną i Europejskim Zielonym Ładem. Jednym z ciekawych przykładów jest wdrożenie nowych możliwości stosowanych bezpośrednio na maszynie drukującej w uszlachetnianiu ekologiczną technologią cold foil.
Cold foil — cold stamping
Cold foil – inaczej cold stamping – jest ekologiczną technologią uszlachetniania druku „na zimno”. Metoda ta polega na nałożeniu na podłoże warstwy metalizowanej, a następnie zadrukowaniu powierzchni z wykorzystaniem technologii konwencjonalnej, UV lub LED UV.
Na zadrukowane podłoże (np. karton) w miejscach, gdzie ma się znaleźć uszlachetnienie, nanosi się warstwę kleju wodnego. Następnie na te same miejsca nanoszona jest warstwa metalu. Wielką zaletą tej metody jest możliwość pokrycia warstwą metalizowaną dużej powierzchni opakowania.
Proces foliowania na zimno umożliwia wykonanie uszlachetnienia w trybie online w trakcie procesu druku, co ogranicza ilość procesów (inaczej niż ma to miejsce choćby w przypadku hot stampingu, gdzie folia nakłada jest na oddzielnej maszynie). Ekologiczność cold foil to zatem nie puste słowa, tylko realne, wymierne korzyści, do których należą między innymi: znacznie ograniczona emisja ciepła, oszczędność zużycia energii elektrycznej oraz ograniczenie zużycia materiału (dzięki unikalnej technologii oszczędzania folii MFU). Jednak najważniejszą cechą, która sprawia, że metoda cold foil jest przyjazna środowisku, jest brak folii PET. Folia z pozostałą warstwą tlenku metalu jest w trakcie procesu usuwana z opakowania i poddawana utylizacji. To sprawia, że opakowanie uszlachetnione w technologii cold foil jest zdatne do recyklingu.
Wykorzystanie techniki cold stampingu powoduje, że opakowania zyskują ekskluzywny połysk, dzięki któremu przyciągają wzrok i wyróżniają się na sklepowych półkach. Obecnie stosuje się ją zwłaszcza w branżach, w których bardzo ważna jest atrakcyjność wizualna opakowania – głównie na rynku słodyczy i kosmetycznym. Parki maszynowe wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania do metody cold foil, chociażby takie, jakie znajdują się w zakładzie DOT2DOT w Gdańsku oraz Poznaniu przenoszą możliwości produkcji i uszlachetnienia opakowań na wyższy poziom. Wpływają też pozytywnie na zużycie energii i emisję ciepła.