epoint

Do 2030 r. zapotrzebowanie na baterie w Europie będzie aż 14-krotnie większe niż obecne moce produkcyjne. Wszystko za sprawą rozwoju elektromobilności i rynku magazynów energii — koniecznych do stabilizacji systemu energetycznego z rosnącym udziałem OZE. Dlatego baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które są nie tylko korzystniejsze cenowo, ale łączą w sobie zalety wysokiej wydajności, długiego czasu eksploatacji i bezpieczeństwa zyskują coraz silniejszą pozycję na szybko rozwijającym się rynku bateryjnym.

Spółka ElevenEs — biznesowy spin-off międzynarodowej Grupy Al Pack, działającej od 25 lat na rynku opakowań aluminiowych, opracowała własną zrównoważoną i efektywną technologię produkcji baterii LFP. Firma prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad innowacyjnym produktem od 2019 r., a w czerwcu 2021 r. uruchomiła zaawansowane centrum B+R, w którym pracuje międzynarodowy zespół inżynierów i naukowców.

Żywotność baterii LFP jest dwukrotnie dłuższa od konkurencyjnych rozwiązań, można je ładować aż 6000 razy, a do tego sam proces ładowania jest szybszy i nie wiąże się z ryzykiem zapłonu. Rosnącej popularności ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych sprzyja także relatywnie niski koszt produkcji. Wszystko to sprawia, że baterie LFP już teraz stały się dominujące w Chinach, które są światowym liderem w rozwoju technologii bateryjnych. – mówi Nemanja Mikać, założyciel i prezes ElevenEs.

Partnerstwo strategiczne na rzecz budowy gigafabryki

Spółka ElevenEs właśnie podpisała porozumienie z EIT InnoEnergy — wiodącym na świecie funduszem i akceleratorem innowacji, od lat inwestującym w rozwiązania z obszaru zielonej transformacji energetycznej. Podmioty ogłosiły strategiczne partnerstwo w celu budowy pierwszej w Europie gigafabryki akumulatorów litowo-jonowych LFP. Fundusz EIT InnoEnergy już wcześniej angażował się w finansowanie przedsięwzięć na europejskim rynku bateryjnym. Był pierwszym inwestorem szwedzkiej firmy Northvolt, która niedawno zakończyła rundę finansowania o wartości 2,75 mld USD i francuskiej spółki Verkor, która w lipcu tego roku pozyskała finansowanie o wartości 100 mln USD i zawarła strategiczne partnerstwo z Renault.

Do 2023 r. ElevenEs chce produkować baterie LFP o łącznej pojemności 300 MWh rocznie. W 2024 r. w serbskiej Suboticy rozpocznie się budowa pełnoskalowej gigafabryki baterii o mocy 8 GWh, której moce produkcyjne zostaną w przyszłości zwiększone do 16 GWh. Pozwoli to na wyposażenie w akumulatory nawet 300 tys. pojazdów elektrycznych każdego roku. Spółka deklaruje także, że fabryka zasilana będzie w 100 proc. z odnawialnych źródeł energii, a w zakładzie zatrudnienie znajdzie docelowo nawet 2000 pracowników.

Ogniwa LFP to kolejny ważny element europejskiego ekosystemu bateryjnego. Chociaż akumulatory niklowe prawdopodobnie pozostaną najlepszym wyborem dla samochodów klasy premium pod względem gęstości energii, to ogniwa LFP wygrywają w kategorii kosztów, bezpieczeństwa i żywotności. Czyni je to idealnym wyborem dla przemysłowych pojazdów elektrycznych, magazynów energii oraz małych aut miejskich operujących na krótszych dystansach. Współpracę z ElevenEs rozpoczęliśmy półtora roku temu i największym zaskoczeniem dla nas było to, że aż 70 proc. procesu produkcyjnego i know-how firmy-matki ElevenEs – Grupy Al Pack – można z łatwością wykorzystać do produkcji ogniw bateryjnych. Teraz, po przetestowaniu i wdrożeniu własnej technologii produkcji ogniw LFP, doświadczenie przemysłowe grupy będzie stanowiło dla ElevenEs bezcenną przewagę konkurencyjną, która pozwoli firmie rozwijać się szybciej od konkurencji. – mówi Jakub Miler, CEO EIT InnoEnergy Central Europe.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments