HoppyGo – platforma i aplikacja wynajmu aut w formule peer-to-peer – w Polsce wystartowała w połowie marca 2021 roku. Firma w 6 miesięcy zdobyła pozycję jednej z trzech największych w kraju — w jej ofercie znajduje się obecnie prawie 1 000 samochodów, które może wynająć ponad 12 000 zarejestrowanych użytkowników. Jak dokładnie wygląda półroczny bilans obecności HoppyGo w Polsce?
Debiut HoppyGo na Polskim rynku wzbudził spore zainteresowanie nie tylko mediów, ale i użytkowników, którzy z car sharingiem w formule peer-to-peer mogli spotkać się po raz pierwszy. Początkowe obiekcje i stereotypy (‘żony, szczoteczki do zębów i samochodu się nie wypożycza’) szybko odeszły w zapomnienie – Polacy z dnia na dzień coraz chętniej siadają za kółkiem wynajmowanych aut, a także sami udostępniają na wynajem swoje samochody.
Jak wygląda półroczny bilans obecności HoppyGo na rynku polskim? Obecnie platforma, pod kątem oferty, znajduje się w TOP3 największych platform car sharingowych w kraju1, udostępniając użytkownikom aplikacji ponad 1 000 różnych marek aut, z których najpopularniejszymi są kolejno: ŠKODA, Mercedes, Audi, Kia/Renault oraz Fiat/Peugeot. Co ciekawe, Polacy z aut wynajętych na HoppyGo korzystają zdecydowanie dłużej. Większość wynajmów – 65% – to te na 3 dni i dłużej, co tylko potwierdza, że car sharing w formule peer-to-peer zdecydowanie odróżnia się od miejskiego car sharingu, gdzie czas wynajmu liczony jest najczęściej w minutach.
Polacy docenili naszą ofertę – na platformie mamy obecnie prawie 1 000 różnych aut (21 marek), od kompaktów, przez kombi, aż po klasę premium, auta sportowe, SUVy czy VANy, które można wynająć na dowolny okres – dzień, tydzień, miesiąc, a nawet dłużej. Wg danych HoppyGo osoby korzystające z platformy, samochody wynajmują średnio na 5 dni. Car sharing w formule peer-to-peer nie jest zatem taką typową usługą ‘miejskiej mobilności’, gdzie wynajem jest traktowany jako tańsza alternatywa np. dla przejazdu taksówką. Ale nie tylko to wyróżnia nas na rynku. Fundamentem naszej usługi jest zaangażowana społeczność – właścicieli, którzy udostępniają swoje auta do wynajęcia poprzez HoppyGo i wypożyczających, którzy tymi samochodami jeżdżą. Kluczowy jest brak anonimowości — właściciel wręcza bowiem klucze do samochodu do rąk wypożyczającego — wie, kim jest osoba, której przekazuje swoje auto. Przez ostatnie 6 miesięcy wypracowaliśmy w Polsce kulturę wynajmu, opartą na zaufaniu i wspólnym poszanowaniu cudzej własności. Czy wynajmowanie aut na HoppyGo jest bezpieczne? Otóż 99% wszystkich ocen na HoppyGo, które dotyczą zarówno aut/właścicieli, jak i wypożyczających to 5 na 5. To chyba najlepsza odpowiedź – komentuje Piotr Boguszewski, Country Manager HoppyGo w Polsce.
Co ciekawe, spośród wszystkich użytkowników wypożyczających auta przez platformę, 16% skorzystało z usługi więcej niż 1 raz, 5% więcej niż 2 razy, a co trzeci wykorzystał bonus za polecenie. Wszystkie samochody wynajęte na HoppyGo przejechały dotąd łącznie ponad 147 tys. km. Średnia cena wynajmu samochodu w formule peer-to-peer kształtuje się na poziomie 80 – 90 złotych za dobę, a przy dłuższych wynajmach powyżej 30 dni, koszt ten maleje nawet ponad dwukrotnie. Ponadto, użytkownicy nie tylko wynajmują auta na coraz dłuższy okres, ale także rezerwują je o wiele wcześniej, wysyłając zapytanie już z 3 – 4 dniowym wyprzedzeniem. M.in. tym peer-to-peer odróżnia się od typowego car sharingu, gdzie potrzeba wynajęcia i skorzystania z auta jest natychmiastowa.
W HoppyGo samochód nie jest traktowany wyłącznie jako środek do realizacji celu na już, a narzędzie, które powinno spełnić określone potrzeby, np. pomieścić całą naszą rodzinę. – dodaje Boguszewski.
Jak na przestrzeni 6 miesięcy kształtują się zyski wynajmujących?
Łącznie od połowy marca br. wynajmujący zarobili już przeszło 100 tys. złotych. Najaktywniejszy z nich dzięki HoppyGo na swoim koncie ma już ponad 16 tys. złotych, a inny — równie aktywny — swoje samochody udostępniał już 26 razy. Średni zarobek per wynajem na przestrzeni ostatniego półrocza plasuje się na poziomie 480 zł. Warto podkreślić, że w trzy miesiące po starcie platformy w Polsce, średni zarobek wynosił 420 zł.
W pół roku do platformy dołączyło ponad 12 tys. użytkowników, którzy coraz chętniej wypożyczają auta na HoppyGo. Co cieszy, częstsze wynajmy generują większe zyski dla właścicieli aut. To oznacza, że auto, które normalnie stałoby w garażu i w ogóle nie byłoby używane, dalej generując koszty, może na siebie pracować. Co ciekawe, widzimy pewien trend w wśród najlepiej zarabiających właścicieli, którzy stosują strategię oferowania auta w atrakcyjniejszej cenie, dzięki czemu przyciągają większą liczbę “klientów. – dodaje Boguszewski.
Jakie plany HoppyGo ma na kolejne pół roku?
Chcemy dalej popularyzować formułę peer-to-peer (P2P) w Polsce, zachęcając właścicieli aut do współdzielenia swoich pojazdów, a wynajmujących do korzystania z naszej usługi car sharingowej. W ciągu 6 miesięcy zbudowaliśmy zaangażowaną społeczność liczącą 12 tys. użytkowników. Na platformie mamy zarejestrowanych prawie 1 000 samochodów, już teraz plasujemy się w czołówce rynku. Gdzie będziemy za kolejne pół roku? Mamy nadzieję, że HoppyGo polubi jeszcze więcej Polaków. Ale co ważniejsze – sprawimy, że wszyscy właściciele aut w Polsce przekonają się, że samochód z powodzeniem może być dobrem współdzielonym. – dodaje Robin Švaříček, CEO HoppyGo.
HoppyGo w Polsce jest wspierane przez ŠKODA AUTO DigiLab, międzynarodowe centrum innowacji ŠKODA AUTO, którego celem jest zdobycie pozycji lidera jako dostawcy rozwiązań mobilnych, koncentrującym się na nowych trendach i platformach cyfrowych, głównie w obszarze Mobility as a Service. Podejmowane przez ŠKODA AUTO DigiLab działania służą zapewnieniu powszechnego dostępu do cyfrowych, zintegrowanych, bezpiecznych produktów i usług związanych z mobilnością oraz promowaniu bardziej ekologicznego i inteligentnego wykorzystania samochodów.