epoint

Opontia z sukcesami przejmuje kolejne e-commerce’owe marki w regionie MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna) i pomaga im wspiąć się na wyższy poziom. Teraz rusza z ekspansją i inwestycjami w Polsce oraz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej: swoje wsparcie w zdynamizowaniu wzrostu i wypłynięciu na szerokie wody zaoferuje również właścicielom sklepów internetowych nad Wisłą. Do końca 2022 r. zamierza sfinalizować tu 20 transakcji i sfinansować je łącznie kwotą nawet ponad 100 mln zł. Jej plany wesprze Kacper Rozenbaum – do niedawna szef sprzedaży międzynarodowej Allegro.

Pandemia mocno podkręciła dynamikę korzystania przez konsumentów z zakupów online. Jak wynika z analizy eMarketera, globalne obroty handlu detalicznego w kanale internetowym wyniosły w 2020 r. aż 4,2 biliona dolarów (wzrost o 25% r/r), co dało im udział w całkowitej sprzedaży detalicznej na poziomie 17,8%. W Polsce wzrost online’u wyniósł jeszcze więcej, bo 45%, natomiast jego udział skoczył do 15%1. Koniunktura przysporzyła właścicielom małych i średnich e-sklepów wielu nowych klientów i zwielokrotniła ich obroty, ale nadal nie znalazła odpowiedzi na ważne dla nich pytanie: jak na dalszym etapie rozwoju spieniężyć swój biznes, a jednocześnie zapewnić mu dalszy wzrost pod sterami nowych menedżerów.

Nowy model na czas nowej normalności

Ten problem postanowiła rozwiązać Opontia. Firma przeczesuje najszybciej rosnące rynki w poszukiwaniu zdrowych marek internetowych, przejmuje je i daje nowe życie. Dotychczasowym właścicielom oferuje gotówkę, odpowiednio do osiąganych przez podmiot wyników, a jednocześnie proponuje pewien procent od dalszych zysków, które pod przewodnictwem specjalistów Opontii mają mocno przyspieszyć. Kogo spółka wzięła na celownik w Polsce?

PwC szacuje, że w Polsce działa z większymi lub mniejszymi sukcesami ok. 150 tys. e-sprzedawców. Różnią się oni nie tylko ofertą, ale przede wszystkim pozycją rynkową i osiąganymi wynikami. My poszukujemy tylko zdrowych brandów, które uzyskały już odpowiednią trakcję, są rentowne i potrzebują kolejnego dużego impulsu, by wznieść się na wyższy poziom np. poprzez skuteczną ekspansję zagraniczną. Jesteśmy selektywni co do asortymentów sklepów i stawiamy tylko na te, które mają największy i wciąż niezagospodarowany potencjał wzrostu – mówi Philip Johnston, współzałożyciel i co-CEO Opontii, który przed powołaniem spółki do życia przez kilkanaście lat zdobywał doświadczenie w konsultingu w McKinsey & Company i bankach inwestycyjnych w Nowym Jorku, Londynie i Singapurze.

Opontia patrzy na polski rynek e-handlu bardzo szeroko. Szuka przede wszystkim firm, posiadających własną, silną markę, a przy tym są na tyle rozwiniętymi podmiotami, że generują miesięcznie przynajmniej 50 tys. zł przychodu i są przy tym rentowne. Z obszaru zainteresowania wyłącza tylko takie części rynku jak fashion (moda i obuwie), sprzęt elektroniczny i e-zakupy spożywcze.

Cel: Polska i jedna transakcja w miesiącu

Dotychczas Opontia prężnie działała na rynkach ZEA, Arabii Saudyjskiej i Turcji, ale z uwagi na bardzo dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce w Polsce, to właśnie tu postanowiła otworzyć następne biuro i zbudować kolejny lokalny zespół. Na czele polskiego oddziału, na stanowisku General Managera stanął Kacper Rozenbaum – menedżer o wieloletnim doświadczeniu z zakresu budowania biznesu, zarządzania marką czy ekspansją zagraniczną, który przez ostatnie 10 lat pracował kolejno w międzynarodowej firmie doradczej McKinsey & Company, a ostatnio jako Szef Sprzedaży Międzynarodowej Allegro. Teraz chce w Polsce powtórzyć sukces amerykańskiego Thrasio za oceanem. Na pierwsze miesiące stawia sobie ambitne cele.

Model współpracy, który chcemy zaproponować właścicielom polskich marek, jest nowy w Polsce i w tej części Europy, ale na Zachodzie firmy konsolidujące i skalujące podmioty e-commerce od 2 lat notują już niewyobrażalne wzrosty. Najlepszym przykładem jest tu choćby globalny lider tego segmentu, czyli Thrasio. Chcemy przekonać do swojej oferty polskie e-sklepy i stworzyć w ramach naszego holdingu grupę marek na kształt P&G czy Unilevera, każdej marce oferując zestaw sprawdzonych narzędzi pozwalających zdynamizować rozwój. Zamierzamy przejmować przynajmniej jedną taka spółkę miesięcznie – do końca tego roku celujemy w pięć podmiotów, a w 2022 r. chcemy ich mieć już 20. – komentuje Kacper Rozenbaum, General Manager Opontii w Polsce.

O tym, jak skutecznie działa Opontia, przekonali się już właściciele zagranicznych firm e-handlowych. Na korzyści z tej współpracy zwraca uwagę m.in. Sami Ahmed, założyciel rozwijającej innowacje w dziedzinie ortopedii firmy Novimed, która w miesiąc od trafienia pod skrzydła Opontii zwiększyła obroty o 30%:

Gdy firma zaczęła się rozwijać, zdaliśmy sobie sprawę, że aby wejść na jeszcze wyższy poziom rozwoju, potrzebny jest doświadczony partner. Dzięki rozległej wiedzy z zakresu e-commerce i doświadczeniu zespołu Opontii w obszarze budowania i rozwijania marki w kanale online, zarządzania marketingiem i procesem zaopatrzenia byliśmy w stanie bardzo szybko wypracować model współpracy, który przyczynił się do dynamicznego wzrostu naszej spółki. Cały proces przestawiania naszej firmy na tory szybszego rozwoju przebiegł szybko i bezproblemowo. Wielką zaletą współpracy jest też możliwość otrzymania z góry zapłaty za przekazanie kontroli nad firmą. Dzięki wsparciu Opontii nasze marzenie o stworzeniu międzynarodowej marki właśnie się urzeczywistniło.

Finansowanie szuka sufitu

Model biznesowy, w którym działa Opontia czy Thrasio, jest uważany za jeden z najbardziej wzrostowych w globalnej e-gospodarce. Stawiają na niego liczne fundusze VC, PE i aniołowie biznesu. Wg najnowszych danych serwisu MarketplacePulse spółki z tego rynku pozyskały od kwietnia 2020 r. prawie 9 mld dolarów kapitału. Stawce, z wynikiem 1,7 mld dolarów, przewodzi właśnie Thrasio. Opontia jest jedyną tego typu firmą, koncentrującą się na Polsce, CEE i MENA. Jest na rynku zaledwie pół roku, ale już może się pochwalić pozyskaniem 20 mln dolarów w rundzie seed. Spółka pracuje nad domknięciem kolejnej, jeszcze wyższej rundy i to z tych środków sfinansuje konsolidację marek e-commerce w Polsce.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments