Co determinuje przyszłość rynku IT? Jakie trendy określają polskie Software House’y? Jakie trudności napotykają na drodze rozwoju swoich biznesów? Odpowiedzi na te i inne pytania szukano podczas SoDA Conference, jednego z największych w Polsce wydarzeń skupionych wokół branży IT.
SoDA, czyli organizacja zrzeszająca blisko 150 polskich firm technologicznych, już po raz drugi zorganizowała konferencję, której celem była szeroka integracja, edukacja i wymiana doświadczeń wśród przedstawicieli polskich Software House’ów, ale także otwarta debata o obecnej sytuacji na rynku IT i perspektyw jego rozwoju.
Po dwóch latach współpracy online, w końcu mieliśmy okazję spotkać się na żywo w tak dużym gronie. Wydarzenie przyciągnęło ponad 300 przedstawicieli branży technologicznej, w tym spółek prywatnych, organizacji branżowych, uczelni technicznych, a także reprezentantów administracji publicznej. To pokazuje, jak bardzo było potrzebne, jak ważna jest dla nas współpraca, wymiana doświadczeń i rozmowa o przyszłości branży – powiedział Bartosz Majewski, założyciel i CEO SoDA.
Sukces słodko-gorzki
Pomimo globalnego kryzysu, jaki przyniosła ze sobą pandemia COVID-19, polskie firmy technologiczne radzą sobie bardzo dobrze. Według danych IDC, w 2020 roku krajowy rynek teleinformatyczny wzrósł o 4% do 19,3 mld USD. Na rok 2021 prognozowany jest zaś wzrost powyżej 5%, co oznacza, że wartość rynku przekroczy 20 mld dolarów. Coraz więcej rodzimych firm IT chętniej wchodzi też na giełdę. To korzyść dla całego sektora, który dzięki temu może się rozwijać i skuteczniej wyceniać swoją wartość. Potwierdzają to także wewnętrzne badania SoDA, według których sytuacja polskich Software House’ów jest stabilna zarówno pod kątem płynności, wyników finansowych, jak i sfery operacyjnej (>75% badanych firm członkowskich ma wyniki takie same lub lepsze niż w latach poprzednich).
Mimo to branża stoi przed nie lada wyzwaniem – jak pogodzić dynamiczny rozwój z brakiem dostępności wykwalifikowanych specjalistów. Temat braków kadrowych oraz problemów w systemie edukacji odmieniano na konferencji przez wszystkie przypadki.
Wśród głównych potrzeb branży wymieniono zmiany w systemie edukacji, stworzenie dodatkowych zachęt dla specjalistów spoza kraju oraz wprowadzenie ulg podatkowych dla programistów, np. niższy podatek PIT albo zwolnienie z VAT – takie rozwiązania sprawdziły się m.in. w Rumunii czy na Ukrainie.
Przewidujemy, że w przyszłym roku nastąpi dalszy wzrost cen dla klienta w sektorze firm tworzących oprogramowanie. Trudno będzie również pozyskać doświadczonego pracownika. To wiąże się z zaniedbywaną od lat edukacją i rosnącym zapotrzebowaniem na specjalistów. Zakładamy, że rosnące stawki wynagrodzeń nie będą przeszkodą w rozwoju sektora, o ile wzrosty wynagrodzeń nie będą wyższe niż średnia światowa. Trzeba też pamiętać, że same studia kierunkowe to za mało. Potrzeba jeszcze 1-2 lat praktyki, aby pracownik był całkowicie samodzielny. – powiedział Konrad Weiske, prezes zarządu firmy Spyrosoft i wiceprezes SoDA.
Jednym z przedstawionych rozwiązań na braki kadrowe jest relokacja specjalistów IT z Europy Wschodniej. Poland Business Harbour, bo tak nazywa się projekt, w którego rozwój od początku zaangażowana jest SoDA, to szansa na wsparcie polskich Software House’ów w stosunkowo krótkim czasie.
Po ogromnym sukcesie I etapu programu podjęto decyzję o rozszerzenie współpracy o kolejne kraje. Dziś poza Białorusią do projektu dołączyła Gruzja, Rosja, Ukraina, Mołdawia i Armenia. Na ten moment już prawie 14 tysięcy specjalistów IT otrzymało pozwolenie na pracę w Polsce w ramach programu PBH.
Skuteczne narzędzia
Poza tematami związanymi z HR, podczas SoDA Conference pojawiły się zagadnienia z zakresu sprzedaży i marketingu. Co zmieniło się przez ostatnie 18 miesięcy? Na czym warto się skupić, a jakie działania nie przynoszą już efektów? Nad skuteczną promocją i sprzedażą B2B pochylili się Piotr Bucki, Bucki PRO oraz Szymon Negacz, założyciel SellWise. I choć mowa była głównie o rynku IT, przedstawione narzędzia sprawdziłyby się w każdej branży, która cechuje się wieloetapowym i długotrwałym procesem sprzedażowym.
Na konferencji nie zabrakło również nowinek dla developerów. Nowoczesne rozwiązania i narzędzia dla specjalistów podczas warsztatów zaprezentowały firmy HP i Microsoft. Cyberbezpieczeństwo i efektywne systemy chmurowe są dziś bowiem podstawą dla rozwoju każdego Software House’u.
Wyróżnienia dla najlepszych
Konferencję zwieńczyła uroczysta gala, podczas której wręczono nagrody pierwszej edycji konkursu SoDA Awards.
Statuetkę w kategorii „Projekt, który jest innowacyjny” otrzymała firma Aberit za proekologiczny projekt WarmHive, mający na celu nieinwazyjne leczenie pszczół od pasożytów warrozy — głównej przyczyny ich wysokiej śmiertelności.
Projekt ten wpisuje się w księgę trendów, którą niedawno opublikowały PFR Ventures i MamStartup.pl. W zestawieniu najważniejszych funduszy VC w Polsce widać bowiem fokus na takie obszary jak: zielona energia, cyberbezpieczeństwo, cyfryzacja i automatyzacja, a także gaming, health tech, praca zdalna, agro-food tech i e-commerce. – tłumaczyła Marta Kępa, Executive Director SoDA.
Nagrodę za największą, bo aż 30-procentową, dynamikę wzrostu przychodów z eksportu otrzymała firma Euvic, a za najlepsze działania employer brandingowe nagrodzono Idego.
W kategorii „Projekt, który wywarł pozytywny wpływ społeczny” wygrała firma Hicron za projekt charytatywno-edukacyjny EduAkcja. Za „Najciekawszy projekt, który pomógł w edukacji pracowników IT” uznano inicjatywę firmy mobitouch – program mLAB.
Nagrodę specjalną „Razem dla branży IT” przyznano projektowi Tech To The Rescue – szerokiej inicjatywie wsparcia organizacji pozarządowych przez Software House’y podczas pandemii.
Nagrody partnerskie powędrowały do firm i instytucji, które pomagają nagłośnić rosnące problemy branży IT i wspierają ich promocję na arenie polskiej oraz międzynarodowej. Wyróżniony został portal ITWiz – za liczne publikacje i działania promocyjne na rzecz branży oraz projekt Go to Brand – za finansowanie promocji marek produktowych na rynkach zagranicznych.
SoDA Awards to wyróżnienie dla polskich Software House’ów, które w trudnych czasach pandemii szczególnie wykazały się na tle konkurencji w działaniach biznesowych, marketingowych czy społecznych. Ideą przyznawanych nagród jest promocja rodzimych Software House’ów na arenie międzynarodowej oraz budowa silnej marki polskiego rynku IT. – powiedziała Kępa.