Zakupy za pośrednictwem transmisji sprzedażowych w mediach społecznościowych szybko zyskują na popularności. Założyciele start-upu Kupuje.Live wykorzystali ten trend i ruszają z pierwszą w Polsce w pełni zautomatyzowaną platformą do sprzedaży na transmisjach sprzedażowych. Firma otrzymała od funduszu Czysta3.VC wsparcie w postaci miliona złotych na rozwój.
Narzędzie dla sprzedawców i kupujących
Transmisje sprzedażowe to fenomen ostatnich lat. Rozwój tego kanału sprzedaży przyspieszył bardzo dynamicznie w czasie pandemii. Sprzedawcy, szukając nowych dróg dotarcia do klientów, rozpoczęli sprzedaż produktów przez “lajwy sprzedażowe”, czyli transmisje na żywo w mediach społecznościowych (najczęściej na Facebooku). Ten sposób prezentowania oferty bardzo szybko spotkał się z dużym zainteresowaniem — transmisje najpopularniejszych sprzedawców ogląda w Polsce nawet kilka tysięcy osób równocześnie! Jednak, jak zauważa Adam Semik, jeden z twórców Kupuje.Live, nadal brakuje narzędzia, które pozwoliłoby usystematyzować i zautomatyzować ten proces sprzedaży i zakupu:
Gdy poznawaliśmy tę branżę, największym zaskoczeniem wcale nie była dla nas popularność lajwów. W końcu obecnie to zjawisko rozlewa się dynamicznie na całym świecie – np. w Azji już 10% sprzedaży e-commerce to social live selling. Nas zaskoczył fakt praktycznie zupełnego braku automatyzacji procesu zakupu, pomimo naprawdę znaczącej sprzedaży. — mówi Adam Semik, jeden z założycieli Kupuje.Live.
Dotychczas osoby zainteresowane zakupem w trakcie transmisji składały zamówienia, pisząc komentarze pod filmem transmitowanym na żywo w mediach społecznościowych, a następnie sprzedawca musiał ręcznie spisywać zamówienia i kontaktować się z każdym kupującym z osobna. Platforma Kupuje.Live rozwiązuje ten problem, dając sprzedawcom możliwość szybkiego konwertowania chęci zakupu na zamówienia oraz technologię do zarządzania nimi. Kupujący z kolei mogą korzystać z szybkich płatności i zakupu u zweryfikowanych sprzedawców. Platforma wystartowała w drugiej połowie roku, korzysta z niej już kilkudziesięciu sprzedawców, a zakupów dokonało ponad 10 000 klientów.
Milion złotych dla Kupuje.Live od Czysta3.VC
Start-up Kupuje.Live przyspieszył swój rozwój dzięki wsparciu ze strony funduszu Czysta3.VC:
Jednym z filarów naszej działalności jest software i e-commerce. Widzimy, jak w ostatnim czasie wzrosło znaczenie live commerce w Polsce, dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć Kupuje.Live. Rynek sprzedaży poprzez transmisje ma ogromny potencjał, a odpowiednio skonfigurowana platforma dedykowana stricte live commerce może jeszcze mocniej przyspieszyć rozwój live commerce w Polsce. — mówi Szymon Janiak, współzałożyciel i partner zarządzający Czysta3.VC.
Maciej Czerwiński, jeden z założycieli Kupuje.Live, tłumaczy jak zostanie zainwestowany przekazany przez Czysta3.VC milion złotych:
Pozyskane środki umożliwią nam rozwój funkcjonalności systemu, z którego korzystają sprzedawcy. Rozbudujemy platformę o dodatkowe funkcjonalności automatyzujące oraz panel analityczno-rekomendacyjny. Umożliwia on analizę sprzedaży pod kątem jej skuteczności i sugeruje konkretne rekomendacje zwiększające sprzedaż na bazie m.in. aktywności kupujących. Aktualnie najpopularniejszymi branżami obecnymi na transmisjach są odzież i akcesoria, biżuteria i kosmetyki oraz produkty do domu.
Rafał Szefera, współzałożyciel Kupuje.Live wskazuje dodatkowo, jak mocno tworzona przez nich platforma Kupuje.Live wpłynie na rynek live commerce w Polsce:
Technologia zawsze miała bardzo znaczącą rolę w zmianach zachodzących w wielu branżach. W przypadku tradycyjnego rynku e-commerce rozwój technologii znacząco przyczynił się do zwiększenia zaangażowania i konwersji. Dzięki wdrażanej przez nas technologii szybko rosnący sektor live commerce staje się o wiele bardziej skalowalny, a tworzone przez nas narzędzia analityczno-rekomendacyjne pozwolą na optymalizację i dynamiczny wpływ na sprzedaż.
Obiecująca przyszłość rynku live commerce w Polsce
Raport przygotowany przez fundację Kobiety E-Biznesu w kwietniu 2021 r. wskazuje, że co czwarty Polak dokonał zakupu w trakcie transmisji live, a 10% robi to regularnie. Systematycznie pojawiają się również nowe kategorie produktów, takie jak RTV i AGD, materiały budowlane, a nawet rośliny.
Klienci doceniają tę formę sprzedaży przede wszystkim za możliwość bezpośredniej interakcji ze sprzedającym w czasie rzeczywistym, dokładną prezentację towaru, której często towarzyszą emocje i wciągający storytelling. W dużej mierze sprzedaż live w Internecie łączy zalety sprzedaży bezpośredniej i klasycznego e-commerce, z dodatkowym elementem społecznościowym.
Współwłaścicielami i twórcami marki są przedsiębiorcy związani z branżą społecznościową. Adam Semik, Rafał Szefera i Maciej Czerwiński, założyciele Gamellon, sieci partnerskiej Youtube, obsługującej największych polskich influencerów, która została kupiona w 2019 roku przez LTTM.