epoint

Firma Oxford Economics szacuje, że w 2020 roku kreatywny ekosystem YouTube wniósł około 98 milionów euro do PKB Polski oraz wsparł 11 tysięcy odpowiedników pełnoetatowych miejsc pracy.

Każdego dnia na całym świecie ogląda się około miliarda godzin filmów publikowanych na YouTube. W Polsce oglądalność filmów w serwisie generuje znaczne przychody dla twórców YouTube i innych firm (np. zajmujących się dźwiękiem, montażem, usługami wsparcia itp.), co z kolei wspiera działalność gospodarczą i miejsca pracy w ich łańcuchach dostaw oraz w całej gospodarce. Oxford Economics szacuje, że w 2020 roku YouTube wniósł do polskiego PKB około 98 milionów euro oraz stworzył 11 tysięcy odpowiedników pełnoetatowych miejsc pracy.

Otwarta platforma YouTube pozwala milionom osób odnaleźć swój styl i społeczność oraz jest kolebką ekonomii twórców i twórczyń. Ponad 14 lat temu uruchomiliśmy program partnerski YouTube – pierwszy w swoim rodzaju program monetyzacji, do którego może dołączyć każdy, kto spełnia jego wymagania. W rzeczywistości dzielimy się z twórcami ponad połową przychodów, a obecnie program nadal jest jednym z głównych źródeł zarobku twórców na całym świecie. Osoby, które biorą w nim udział, mogą zarabiać na własnej twórczości na YouTube i utrzymywać się z niej na różne sposoby. Wiele z nich tworzy miejsca pracy i przyczynia się do rozwoju lokalnej i globalnej gospodarki. Cieszymy się, że jako YouTube możemy pomóc w rozwoju tego całkiem nowego przemysłu kreatywnego. — powiedziała Iwona Piwek, odpowiadająca za rozwój biznesowy YouTube w Polsce.

Miejsce dla kreatywnych przedsiębiorców i przedsiębiorczyń

Platforma stwarza ogromne możliwości zarobkowe dla twórców i twórczyń. Niezależni przedsiębiorcy kreatywni, firmy medialne i te z branży muzycznej czerpią korzyści z dochodów generowanych bezpośrednio przez YouTube, na przykład jako przychody z reklam lub opłat licencyjnych. Z danych YouTube wynika, że odsetek polskich kanałów, których zarobki osiągają 5 cyfrowe kwoty lub większe wzrósł o ponad 35% rok do roku.

W Polsce już ponad 2 tysiące kanałów ma ponad 100 tysięcy subskrypcji, co oznacza wzrost o ponad 20% rok do roku. Jeszcze dynamiczniej – bo o 30% – wzrosła liczba kanałów, które mają ponad 1 milion subskrypcji. Jest już ich w Polsce ponad 150.3

Kreatywni przedsiębiorcy, którzy publikują treści na YouTube, odnoszą sukces ekonomiczny oraz znajdują nowe możliwości zarabiania zarówno na samej platformie, jak i poza nią. Jak podaje Oxford Economics, 55% osób tworzących treści zgodziło się, że publikowanie.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments