epoint

Popularność współdzielonej mikromobilności rośnie w coraz szybszym tempie. Na początku października użytkownicy mieli do dyspozycji 2,5 raza więcej e-hulajnóg na minuty niż w analogicznym okresie ubiegłego sezonu.

Hulajnogi elektryczne na minuty mają relatywnie krótką historię – zaczęły pojawiać się na ulicach polskich miast zaledwie trzy lata temu. Mieszkańcy szybko docenili zalety e-hulajnóg, ponieważ pozwalają im one sprawnie przemieszczać się na krótkich odcinkach, zastępując samochody i komunikację miejską.

Szalone tempo wzrostu

W ubiegłym roku e-hulajnogi dostępne były w 39 miastach, a ich flota wynosiła 19 tys. sztuk. Obecnie wypożyczyć je można już w 60 ośrodkach, korzystając z 46 tys. pojazdów, które oferuje jedenastu operatorów. Ten znaczący przyrost pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na usługi mikromobilności w coraz bardziej zakorkowanych polskich miastach. Pandemia tylko wzmocniła popularność miejskich hulajnóg, ponieważ umożliwiają one zachowanie dystansu społecznego.

Warszawa liderem

Mikromobilność w szybkim tempie rozwija się także w Warszawie. Obecnie jej mieszkańcy i liczni turyści mają do swojej dyspozycji ponad 10 tys. współdzielonych e-hulajnóg, co daje 22% udział w całym rynku. Prawie 80% całego rynku współdzielonych e-hulajnóg mieści się w ośmiu największych miastach, do których oprócz stolicy należą Trójmiasto, Kraków, Poznań, Łódź, Wrocław, Szczecin oraz Lublin.

W Warszawie Dott z flotą 1,5 tys. e-hulajnóg pojawił się na początku ubiegłego roku. W obecnym sezonie powiększyliśmy liczbę dostępnych pojazdów o kolejne 2 tysiące! Regularnie rośnie również liczba przejazdów – w październiku była ona ponad dwukrotnie wyższa w porównaniu do analogicznego okresu z 2020 roku. Tak duży wzrost wynika między innymi z naszych doświadczeń w innych europejskich aglomeracjach, które wykorzystujemy na polskim rynku. Posiadamy wykwalifikowany zespół serwisowy, który dba o wysoką sprawność techniczną naszych pojazdów, a dzięki współpracy z samorządami docieramy do dzielnic oddalonych od ścisłego centrum Warszawy. To wszystko wpływa na zainteresowanie naszymi usługami – mówi Borys Pawliczak, dyrektor generalny Dott w Polsce.

Legislacja sprzyja rozwojowi

Ten rok był dla mikromobilności wyjątkowy z kilku względów. Poza rosnącą popularnością, w 2021 roku rynek doczekał się uregulowania zasad korzystania z urządzeń transportu osobistego (UTO) oraz e-hulajnóg. Przysłużyło się to zarówno bezpieczeństwu i komfortowi przemieszczania się, a także uporządkowaniu przestrzeni miejskiej.

Dott niedawno pomyślnie zakończył program pilotażowy prowadzony przez firmę See.Sense zajmującą się technologią rowerową. Celem projektu było pokazanie, w jaki sposób e-hulajnogi mogą być wykorzystywane do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments