epoint

Firma baramundi software przeanalizowała liczbę urządzeń końcowych zarządzanych za pomocą baramundi Management Suite wśród polskich klientów. Z danych jasno wynika, że liczba ta systematycznie wzrasta, a w ciągu czterech ostatnich lat powiększyła się o średnio 80 proc. Jak wskazują eksperci firmy, rozrastająca się infrastruktura informatyczna przedsiębiorstw ma związek z wieloma zmianami zachodzącymi w polskiej gospodarce i kulturze pracy. Szczególnie istotnym czynnikiem jest postępująca cyfryzacja polskich przedsiębiorstw.

Według raportu McKinsey & Company „Digital Challengers in the next normal. Central and Eastern Europe on a path to digitally-led growth” rozwój polskiej gospodarki cyfrowej w 2021 roku gwałtownie przyspieszył i był 2,5-krotnie wyższy niż w poprzednich dwóch latach, osiągając poziom 18,4 proc. Transformacja biznesu, a także zmiany w nawykach konsumentów, którzy coraz częściej oczekują od firm i instytucji cyfrowych kanałów kontaktu, naturalnie wiąże się z wdrażaniem coraz większej liczby urządzeń sieciowych. Problem powiększającej się infrastruktury IT dotyczy również przedsiębiorstw z sektora produkcji, które transformują się w kierunku Przemysłu 4.0.

Zmiany w kulturze pracy

Do powiększającej się infrastruktury IT w polskich przedsiębiorstwach w znacznym stopniu przyczyniła się pandemia i związany z nią lockdown. Z danych Eurostatu wynika, że w 2020 roku prawie 9 proc. Polaków pracowało całkowicie zdalnie, co stanowi stuprocentowy wzrost względem roku 2017. Ta zależność zauważalna jest również w firmowych działach IT. Więcej pracowników zdalnych wiąże się z większą liczbą wykorzystywanych do pracy urządzeń, takich jak komputery, smartfony czy tablety. Oznacza to również więcej pracy dla zazwyczaj przeciążonych już działów IT.

Sebastian Wąsik, Country Manager na Polskę w baramundi software

Widzimy ogromną korelację między wzrostem liczby osób pracujących zdalnie a powiększaniem się firmowych infrastruktur IT. Pracodawcy musieli zapewnić swoim pracownikom narzędzia do pracy z domu. Nie każda firma jednak mogła sobie na to pozwolić. Część osób musiało wykorzystać do pracy swoje własne urządzenia, co jest szczególnie ryzykowne w kontekście bezpieczeństwa cyfrowego. – Sebastian Wąsik, Country Manager na Polskę w baramundi software.

Zmieniające się podejście do trendów BYOD (Bring Your Own Device) oraz COPE (Company Owned Personally Enabled) jest według ekspertów firmy kolejnym czynnikiem wpływającym na rozbudowę infrastruktury IT. Potwierdza to raport Syntonic, który wskazuje, że już 87 proc. organizacji jest w pewnym stopniu uzależnionych od tego, czy ich pracownicy mają dostęp do aplikacji biznesowych z poziomu swoich osobistych smartfonów.

Wielkie zagrożenie

Eksperci baramundi zwracają uwagę na związane z tym zagrożenia, z których przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy. Niekontrolowany rozwój środowiska informatycznego firmy prowadzi do powstania zjawiska zwanego Shadow IT oraz przeciążenia działów IT. W połączeniu z brakiem scentralizowanej kontroli nad urządzeniami może to doprowadzić do zwiększenia podatności organizacji na cyberataki.

Mnogość urządzeń podłączonych do sieci, mających dostęp do często bardzo wrażliwych firmowych zasobów, niesie za sobą wiele zagrożeń. Przede wszystkim rozległa infrastruktura IT oznacza większe pole działania dla cyberprzestępców. To również zagrożenie w postaci Shadow IT, czyli wszelkich niezatwierdzonych przez dział IT elementów infrastruktury, takich jak ściągnięte z Internetu oprogramowanie lub podłączony do sieci firmowej niezabezpieczony komputer. – mówi Kamil Strzałka, inżynier wsparcia sprzedaży w baramundi software

Konieczne centralne zarządzanie

Jak wskazują eksperci, niekontrolowany rozrost infrastruktury informatycznej przedsiębiorstwa wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi, które pozwolą w łatwy i przejrzysty sposób zarządzać wszystkimi jej elementami, od komputerów stacjonarnych, po pracownicze laptopy, służbowe smartfony, drukarki czy porty sieciowe w przedsiębiorstwach produkcyjnych.

baramundi Management Suite to system do ujednoliconego zarządzania punktami końcowymi w przedsiębiorstwach. Narzędzie to ułatwia pracę administratora IT, który jest odpowiedzialny w swojej firmie za kilkadziesiąt lub nawet kilkaset urządzeń podłączonych do sieci. bMS zapewnia rzetelną inwentaryzację, dzięki której pracownicy działu IT mają dokładny wgląd w tzw. mapę IT organizacji. Za pomocą poszczególnych modułów naszego narzędzia, możliwe jest zautomatyzowanie czynności, które zazwyczaj pochłaniają mnóstwo czasu, takich jak instalacja poprawek bezpieczeństwa, aktualizacja oprogramowania czy systemu. To również wiele więcej możliwości, które nie tylko usprawniają zarządzanie infrastrukturą IT, ale przede wszystkim zwiększają jej bezpieczeństwo. – podsumował Wąsik.

Usprawnione zarządzanie stacjami końcowymi w przedsiębiorstwach

Firma baramundi software AG opublikowała najnowszą wersję systemu baramundi Management Suite, wprowadzając tym samym liczne usprawnienia w zakresie zarządzania punktami końcowymi w przedsiębiorstwach. Od teraz, dzięki funkcji Windows Autopilot, nowo zakupione komputery i laptopy mogą być wstępnie konfigurowane przez producenta i wysyłane bezpośrednio do użytkowników końcowych.

Nowy tryb „nie przeszkadzać” zapewnia użytkownikom lepsze doświadczenia z użytkowania sprzętu i współpracy z administratorem IT. Ponadto, funkcja zarządzania aktualizacjami została ponownie rozszerzona w celu zwiększenia efektywności pracy.

Windows Autopilot

Dostarczenie użytkownikom w pełni skonfigurowanych urządzeń do pracy jest jednym z podstawowych zadań działu IT. To szczególnie istotna kwestia zwłaszcza w sytuacji, gdy organizacja wdrożyła pracę zdalną lub hybrydową. Idealny scenariusz zakłada, że wystarczy, aby pracownik włączył nowe urządzenie i podłączył je do sieci WLAN, a aplikacje, ustawienia i dostępy będą już skonfigurowane. Teraz jest to możliwe do zrealizowania z baramundi Management Suite dzięki funkcji Windows Autopilot od firmy Microsoft.

Wykorzystując system baramundi wystarczy, aby użytkownik włączył swoje nowe urządzenie z systemem Windows i zalogował się za pomocą konta firmowego. Sprzęt zostanie automatycznie dodany do systemu bMS i administratorzy będą mogli nim zarządzać. Dzięki temu, nowe urządzenia mogą być wysyłane bezpośrednio od producenta do użytkowników, bez potrzeby czasochłonnej konfiguracji wykonywanej przez administratorów IT w sieci firmowej.

Testy zgodności dla Microsoft Update Management

Wraz z nową wersją systemu baramundi, profile aktualizacji umożliwiają nie tylko wdrażanie rozłożonych w czasie aktualizacji, ale także ocenę ich statusu. Oznacza to, że można teraz w łatwy sposób i z odpowiednim wyprzedzeniem sprawdzić, czy punkty końcowe spełniają wymagania profilu aktualizacji. Dla lepszego zobrazowania stanu faktycznego udostępniona została lista wszystkich aktualizacji w obrębie danej grupy (np. działu firmy). W ten sposób można zidentyfikować wszystkie zainstalowane i brakujące — w tym opóźnione lub zablokowane — aktualizacje punktów końcowych w obrębie grupy.
Lepsza obsługa użytkownika końcowego dzięki trybowi „nie przeszkadzać”

Najnowsza wersja system bMS umożliwia aktywację oraz konfigurację tzw. trybu „nie przeszkadzać” dla oprogramowania baramundi. Użytkownicy mogą teraz zablokować powiadomienia od administratora IT na własnym urządzeniu końcowym z systemem Windows w zdefiniowanym czasie. Zapobiega to sytuacjom, w których np. podczas prezentacji lub spotkania pojawia się komunikat o konieczności ponownego uruchomienia komputera. Dzięki temu użytkownicy mają większą kontrolę nad urządzeniem, z którego korzystają w pracy, a ważne aktualizacje nie są blokowane.

Analiza danych w Argus Cockpit

Argus Trends pozwala administratorom porównywać stany systemu z różnych okresów , dzięki czemu łatwiej jest np. identyfikować źródła błędów. W nowej wersji systemu funkcja ta została uproszczona. Dzięki nowemu widokowi delta, różnica między dwoma konkretnymi punktami w czasie jest lepiej widoczna. Nowy interfejs raportowania pozwala w łatwy sposób przygotować i wyeksportować dane, np. w celu opracowania raportów w programie Excel, lub na potrzeby wykorzystania w aplikacjach takich jak Microsoft Power BI.

Innowacje z zakresu wykrywania urządzeń w Przemyśle 4.0.

Moduł baramundi Network Devices posiada teraz funkcję skanowania za pomocą protokołu ARP w celu wykrywania urządzeń, które nie mogą być zlokalizowane przez protokół SNMP. Ponadto, możliwe jest teraz ręczne dodawanie niewykrytych lub nieosiągalnych urządzeń sieciowych, dzięki czemu administrator uzyska pełny obraz wszystkich urządzeń znajdujących się w sieci. Istnieje również możliwość określenia zdefiniowanych przez użytkownika zmiennych. Dzięki temu urządzenia końcowe mogą być przypisane do kilku kategorii i obszarów.

Nowe funkcje baramundi Management Suite odpowiadają na potrzeby naszych klientów. Z jednej strony pozwalają użytkownikom zachować większą kontrolę nad swoimi urządzeniami. Z drugiej, administratorzy mogą jeszcze sprawniej zarządzać infrastrukturą IT, analizując dane historyczne, co pozwala eliminować błędy. Wdrażanie nowych pracowników również stało się prostsze, ponieważ dzięki ograniczonym procedurom, mogą zacząć wykonywać swoje obowiązki od pierwszego dnia w pracy — mówi Wąsik.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments