Podczas gdy rok 2020 był rokiem triumfu domowej rozrywki, w 2021 branża gier zaczęła spłacać dług wobec pandemii, wskazuje w swoim raporcie Ipopema.
Harmonogramy tworzenia gier nie pozostały nietknięte przez wpływ COVID-19, a rekordowe wyniki osiągnięte w 2020 roku zaczęły stanowić wymagającą bazę. Ponieważ polscy deweloperzy nie byli w stanie dostatecznie podkreślić swojej atrakcyjności inwestycyjnej, która we wczesnych fazach rozwoju gier nie jest tak widoczna dla inwestorów, ich wyceny były skazane na podążanie za negatywnymi globalnymi trendami.
„Pozostajemy długoterminowo pozytywnie nastawieni do sektora, który prawdopodobnie nadal będzie korzystał z fundamentalnych trendów w preferencjach klientów, jednak zwracamy uwagę na średnioterminowe wyzwania dla branży, takie jak powolne przejście na następną generację konsol i zmiany w polityce prywatności dla urządzeń mobilnych” – wskazuje Ipopema.
Po polskiej stronie, w 2022E broker nadal spodziewa się powolnych aktualizacji odnośnie produkcji od producentów gier premium oraz spowolnienia wzrostu dla deweloperów mobilnych, których obecnie postrzegamy jako atrakcyjnych raczej ze względu na niską wycenę rynkową niż wysokie dynamiki poprawy wyników.
„Na przyszły rok proponujemy bardziej selektywne podejście i preferowanie spółek o realistycznych oczekiwaniach w porównaniu z akcjami napędzanymi nadmiernie optymistycznymi scenariuszami” – dodaje broker.
Deweloperzy gier premium
Rok 2021 został nazwany rokiem opóźnień, co pokazało inną, mniej pozytywną stronę wpływu pandemii na branżę. Zgodnie z naszymi szacunkami średnia przerwa między premierami gier dla topowych deweloperów gier AAA wzrośnie do 4.4 roku w bieżącym cyklu produkcyjnym (wzrost z 2.6). Choć wpływ na produkcję nie był widoczny wśród polskich studiów ze względu na wczesne etapy rozwoju, może on uwidocznić się w późniejszym terminie.
Wpływ pandemii był również kluczowy dla branży konsolowej. Spowolnienie w produkcji sprzętu zostało potwierdzone przez Nintendo, które obniżyło swoje cele sprzedażowe dla Switcha o 20% na obecny rok obrotowy do 24m, oraz Sony, który mimo rekordowo wysokiego popytu, dostarczył jedynie porównywalne wolumeny PS5 i PS4 (uruchomione w 2013 roku).
„Podkreślamy, że gry na PS5 powinny wygenerować 30% sprzedaży w PlayStation Store już w 2021E, a w 2022E nowa generacja konsol prawdopodobnie stanie się głównym motorem napędowym sprzedaży gier. W związku z tym powolne przejście do nowej generacji prawdopodobnie zmniejszy średnioterminową bazę sprzętową, co stanowi ryzyko dla nadchodzących wielkości sprzedaży gier polskich producentów. W takim otoczeniu wolimy wybierać firmy z już zrealizowanymi kamieniami milowymi w produkcji, jasną podstawą do szacowania potencjału sprzedaży nowych gier i zdywersyfikowanym portfelem produkcji” – wskazuje Ipopema.
Broker wierzy, że taka kombinacja jest ewidentnie prezentowana przez 11 bit studios i PlayWay, podczas gdy utrzymuje negatywne nastawienie do CD Projekt ze względu na wciąż wczesne etapy produkcji Wiedźmina 4.
Deweloperzy gier mobilnych
Dwa główne czynniki determinujące perspektywy branży mobilnej w 2021E to wpływ ponownego otwarcia gospodarek na zaangażowanie graczy oraz wprowadzenie Apple’s App Tracking Transparency. Oba te wydarzenia miały duży wpływ na wyceny rynkowe, które obecnie osiągają wskaźnik EV/EBITDA 2021 na poziomie 11x, znacznie poniżej poziomów odnotowanych na początku roku (14x). Czkawka po pandemiczna wydaje się naszym zdaniem już odzwierciedlona w wynikach polskich spółek, podczas gdy szeroki rynek wraca na trajektorię oczekiwanego wzrostu wydatków użytkowników o 20% r/r w 2021E, według App Annie.
„Naszym zdaniem głównym czynnikiem wpływającym na nastroje rynkowe w 2022E będą dalsze reperkusje wprowadzenia ATT, ale spodziewamy się, że do końca 1H22E ryzyko to zacznie wygasać, a wyniki poprawią się w ujęciu r/r. Z drugiej strony, sprawa Apple vs. Epic i otwarcie platform dla płatności stron trzecich prawdopodobnie zacznie powoli wpływać na rentowność branży w 2022E, co stanowi dodatkowy potencjał dla naszych wycen. Wreszcie, wysokie wyceny transakcji na rynku prywatnym mogą powstrzymać polskie spółki od tej kluczowej szansy wzrostu” – dodaje broker.
Broker pozostaje pozytywnie nastawiony do atrakcyjnie wycenianych Ten Square Games i Huuuge (2021E EV/EBITDA odpowiednio 10.2x i 5.4x), ponieważ spodziewa się, że obie spółki ustabilizują swoje wyniki finansowe w nadchodzących kwartałach, przy czym pierwsza ze spółek ma na celu powrót na ścieżkę wzrostu a druga skupia się na rentowności w nadchodzącym 2022E.