AMR komentuje opublikowany niedawno przez Międzynarodową Federację Robotyki (IFR) raport „World Robotics 2021 – Service Robots”. Jak możemy przeczytać w publikacji – rozwiązania z zakresu robotów mobilnych są już szeroko stosowane w transporcie i logistyce – w 2020 roku sprzedano ponad 43 500 sztuk, co oznacza skok o 33% w stosunku do 2019. Najpopularniejszym zastosowaniem w 2020 był transport towarów lub ładunków – 1/3 profesjonalnych robotów usługowych została zbudowana właśnie w tym celu. Obroty w tym segmencie wzrosły o 11% i przekroczyły 1 mld USD.
Zauważamy wzrost również w 2021 roku. Odnotowaliśmy 40% wzrost w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. w porównaniu do 2020 r. Wyraźnie widzimy, że po wstępnej fazie testowania technologii, firmy inwestują w większe floty robotów, rozszerzając również spektrum zadań wykonywanych przez autonomiczne roboty mobilne. – mówi Jesper Sonne Thimsen, dyrektor sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Mobile Industrial Robots.
Raport IFR wskazuje, że typowymi segmentami stosującymi roboty mobilne są: branża motoryzacyjna, elektryczna/elektroniczna, metalowa, chemiczna, tworzyw sztucznych i gumy, a także spożywcza i napojów. Popularne zadania zautomatyzowane przez roboty to przede wszystkim transportowanie produktów w ramach procesu produkcyjnego, odbieranie elementów do montażu, załadunek palet i luźnych części oraz dostarczanie palet do procesów produkcyjnych. W 2020 r. wśród głównych zastosowań robotów mobilnych znalazły się również czyszczenie i dezynfekcja, zgodnie z nowymi trendami związanymi z pandemią Covid-19.
Mobile Industrial Robots rozwija swoją ofertę, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom producentów. Wprowadzone na rynek w sierpniu roboty MiR600 i MiR1350, o udźwigu odpowiednio do 600 kg i 1350 kg, zostały zaprojektowane do bezpiecznego i efektywnego wykonywania zadań przewożenia materiałów w trudnych warunkach przemysłowych.
Na rynku pojawiają się również także modele biznesowe. Jednym z nich jest RaaS (robot as a service) – robot jako usługa – obniżający bariery wejścia.
Mimo, że RaaS w 2020 roku wygenerował tylko 3% obrotu profesjonalnych robotów sprzedanych dla branży transportowej, widzimy, że jest to wschodzący trend. Jest to bardzo interesująca opcja pozwalająca zmniejszyć bariery finansowe. Rozwój technologii, rosnąca świadomość wśród firm na temat możliwości autonomicznych robotów mobilnych, wyzwania na rynku pracy oraz poszukiwanie większej elastyczności i nowych źródeł przewagi konkurencyjnej to czynniki, które będą napędzać wzrost na rynku. – podsumowuje Jesper Sonne Thimsen.