W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy rosnącą synchronizację technologii i usług finansowych. Pojawiła się nowa branża – fintech, łącząca to, co najlepsze z obu światów. Autorem komentarza jest Jakub Malý, Vice President Payments & Financial Services, Eurowag.
Jednym ze skutków transformacji cyfrowej, która dotknęła wszystkie branże, jest konwergencja usług finansowych i nowoczesnych technologii. W rezultacie usługi finansowe nie są już wyłączną domeną banków i innych instytucji finansowych, a to, co kiedyś było firmami wyłącznie technologicznymi, coraz częściej wkracza na ten rynek. Silne zaplecze technologiczne fintech pozwala firmom szybciej wprowadzać innowacje, a także korzystać z większych możliwości integracji z innymi usługami cyfrowymi.
Kolejną zaletą jest możliwość włączenia wielu usług w zintegrowane rozwiązanie od jednego dostawcy. Firmy fintech, takie jak Eurowag, często koncentrują się na określonym segmencie, w którym oferują kompleksowe rozwiązania i usługi. Na przykład w transporcie drogowym może to oznaczać połączenie usług telematycznych, kart paliwowych, naliczania opłat drogowych w całej Europie, finansowania działalności operacyjnej, ubezpieczeń, przewalutowań — wszystko w jednej ofercie od jednego dostawcy, który dostarczy zarówno technologię, jak i związane z nią usługi.
Transport drogowy i usługi fintech
Transport drogowy oferuje wiele możliwości w zakresie digitalizacji i usług fintech. Technologie odgrywają kluczową rolę np. w optymalizacji tras pojazdów ciężarowych, w celu minimalizacji kosztów lub w telematycznym gromadzeniu danych w czasie rzeczywistym i przesyłaniu ich do dyspozytora. Na przykład na stacjach benzynowych pojawiają się usługi finansowe — kierowca może zobaczyć ceny paliw na różnych stacjach na wyświetlaczu nawigacji. Płatności można dokonać kartą paliwową lub automatycznie, za pomocą pokładowego systemu płatności. Transakcje bezgotówkowe są nie tylko szybsze, ale także bezpieczniejsze, bo nie pozostawiają miejsca na potencjalne oszustwa. Zadaniem firm fintech w takich przypadkach jest połączenie rozwiązania płatniczego z systemami dostawców paliwa w całej Europie, tak aby przewoźnik otrzymał jedną fakturę na wszystkie swoje ciężarówki.
Jednak dostawca rozwiązań technologicznych z możliwościami usług finansowych może zrobić znacznie więcej dla przewoźników. Zazwyczaj będzie to związane z kwestią opłat drogowych. W Europie istnieją dziesiątki systemów opłat drogowych, różniących się lokalnymi przepisami (tj. rodzaje pojazdów i dróg podlegających opłacie), systemami i technologiami (najczęściej opartych o mikrofale lub łączność z satelitami) oraz różnymi metodami obliczania i uiszczania opłat. Jednak nowe rozwiązania pojawiają się dzięki dyrektywie 2004/52/WE, która ustanawia europejską usługę opłaty elektronicznej (EETS). Dzięki niej użytkownicy dróg potrzebują tylko jednego urządzenia pokładowego i jednej umowy z dostawcą, aby uiścić opłatę drogową w wielu krajach europejskich. Dostawca EETS dba o rozliczenie płatności ze wszystkimi odpowiednimi operatorami systemu poboru opłat, a przewoźnik otrzyma jedną fakturę za całą podróż.
Poza technologią
Dostawcy usług technologicznych mogą pójść o krok dalej i oferować usługi, których przewoźnicy normalnie szukaliby w bankach. Może to być finansowanie działalności operacyjnej i zarządzanie przepływami pieniężnymi z usługą faktoringu, czyli kredytów krótkoterminowych opartych na wykupie wierzytelności krótkoterminowych – zazwyczaj faktur. Dzięki integracji takiej usługi z ekosystemem narzędzi cyfrowych nawet mali przewoźnicy mogą cieszyć się takim samym komfortem i warunkami krótkoterminowego finansowania, jak najwięksi gracze na rynku.
Indywidualna polisa ubezpieczeniowa usuwa obciążenia administracyjne związane z każdym pojazdem i każdą umową przewozu ładunku. Wykorzystując dane o pojazdach i umowach w systemie informacyjnym przewoźnika, można zautomatyzować naliczanie i wypłatę OC na warunkach obowiązujących dla danego rodzaju ładunku w każdym kraju. Dostawca usług fintech zawsze zapewni przewoźnikowi optymalne ubezpieczenie na podstawie dostępnych danych.
W ramach jednego systemu usług i operacji finansowych przewoźnicy mogą również rozwiązać inny bolesny problem, jakim jest przewalutowanie płatności faktur za przewóz międzynarodowy. W aktualnej tabeli kursów wymiany mogą z łatwością wybrać preferowaną walutę, aby przeliczyć kwotę przed dokonaniem płatności. Eliminuje to niepewność związaną z różnicami kursowymi, a także upraszcza wymianę walut.
Wspólna przyszłość technologii i finansów w transporcie ładunków
Usługi bankowe znacznie wyprzedzają transport ładunków w cyfryzacji. Jednak podczas, gdy banki raczej nie będą dążyć do integracji telematyki i innych funkcji związanych z transportem w swoich systemach, dostawcy rozwiązań w zakresie zarządzania i optymalizacji transportu ładunków niewątpliwie skoncentrują się na integracji usług finansowych ze swoimi. Integracja telematyki, płatności za paliwo, opłat drogowych, finansowania, ubezpieczeń i innych usług finansowych w jednym portalu, może zaoszczędzić przewoźnikom dziesiątki godzin pracy każdego miesiąca. Dzięki rozbudowanemu ekosystemowi nawet mali przewoźnicy z kilkoma ciężarówkami mogą cieszyć się takim samym poziomem usług, jak największe firmy logistyczne. Ekosystem rozwiązań transportowych z pewnością będzie się rozwijał, ponieważ systemy opłat drogowych, operatorzy stacji paliw i inni dostawcy usług zdają sobie sprawę z potrzeby współpracy i integracji.