Warsaw Equity Group sprzedaje udziały w Clearcode, firmie tworzącej oprogramowanie dla branży AdTech i MarTech. Jest to część procesu przejęcia podmiotu przez ARICOMA Group, jednego z największych dostawców IT w Europie Środkowo-Wschodniej.
Clearcode to działająca od 2009 r. firma zajmująca się tworzeniem oprogramowania dla branży reklamowej (AdTech) i marketingowej (MarTech). Specjalizuje się w tworzeniu platform do zarządzania reklamami w modelach RTB (real-time bidding) i programmatic, oraz rozwiązaniach w zakresie analityki i zarządzania danymi. Usługi Clearcode są szeroko wykorzystywane przez podmioty z branży reklamy i marketingu, m.in. przez wydawców, agencje, spółki mediowe czy właścicieli marek. W swoich biurach we Wrocławiu i Katowicach spółka zatrudnia ponad 100 pracowników odpowiedzialnych za tworzenie oprogramowania dla klientów, rozwoju biznesu i marketing oraz HR i finanse.
W 2017 r. Warsaw Equity Group (WEG), prywatna grupa inwestycyjna realizująca inwestycje typu venture capital/private equity, zainwestowała w Clearcode 2 miliony dolarów w ramach rundy A. Łączna kwota inwestycji wraz z odkupem części akcji od nieaktywnych akcjonariuszy osiągnęła poziom 3,6 miliona dolarów. Środki zostały przeznaczone m.in. na rozwój produktu Piwik PRO — narzędzia do mierzenia ruchu w aplikacjach mobilnych i na stronach internetowych, będącego alternatywą dla Google Analytics.
Na przełomie 2021 i 2022 r. ARICOMA Group, największa firma IT w Czechach, przejęła 100 proc. akcji w Clearcode. W ramach tej transakcji cały 22-procentowy udział w spółce sprzedała Warsaw Equity Group. Dokładna kwota transakcji nie została ujawniona.
Przez okres trwania naszej inwestycji byliśmy aktywnie zaangażowani w rozwój Clearcode. W tym czasie spółka zrealizowała ponad 100 projektów dla klientów na całym świecie i uzyskała pozycję liczącego się w branży w skali globalnej gracza. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania zespołu, który wykonał ogromną pracę. Teraz spółka ma możliwość dalszego dynamicznego wzrostu poprzez bliską współpracę z inwestorem branżowym. — mówi Przemysław Danowski, partner zarządzający Warsaw Equity Group.
Transformacja Clearcode i nowe horyzonty
Przemyślana strategia rozwoju oraz trwająca ponad cztery lata współpraca pomiędzy zespołami Clearcode oraz WEG zaowocowały rozwojem produktu Piwik PRO i w rezultacie wyodrębnieniem narzędzia do osobnej spółki. To pozwoliło na jego dalszy dynamiczny rozwój. Obecnie portfolio klientów Piwik PRO liczy ponad 200 firm z ponad 40 krajów. WEG pozostaje dalej akcjonariuszem Piwik PRO, a spółka nie jest przedmiotem transakcji z ARICOMA Group.
W ciągu ostatnich kilku lat jako Clearcode osiągnęliśmy naprawdę wiele. Staliśmy się rozpoznawalnym podmiotem w obszarze budowy oprogramowania dla sektora AdTech i MarTech. Przejęcie przez inwestora branżowego to naturalny krok i szansa na dalszy rozwój. — mówi Piotr Banaszczyk, prezes Clearcode.
Ostatnie lata były bardzo pomyślne dla Clearcode, dzięki czemu inwestorzy, w tym WEG, mogli zrealizować strategię wyjścia z inwestycji, przy okazji zapewniając sobie satysfakcjonującą stopę zwrotu. Część pozyskanych w ten sposób środków zostanie zainwestowana w dalszy rozwój Piwik PRO. Cały czas widzimy przestrzeń do dynamicznego wzrostu spółki w ramach obecnej struktury właścicielskiej. — dodaje Maciej Zawadziński, współzałożyciel Clearcode oraz akcjonariusz i prezes Piwik PRO.
Transakcja otworzy przed Clearcode nowe możliwości biznesowe i pozwoli osiągać dalsze korzyści dzięki synergii z wywodzącą się z Czech ARICOMA Group. To jeden z największych środkowoeuropejskich dostawców usług IT, mający ugruntowaną pozycją w krajach skandynawskich. Firma generuje przychody na poziomie 340 mln euro rocznie oraz zatrudnia 3 tys. specjalistów w ponad 15 centrach w całej Europie. Wśród klientów znajduje się ponad 200 podmiotów z sektora prywatnego i publicznego, działających na ponad 20 rynkach. ARICOMA Group oferuje kompleksowe rozwiązania z obszaru transformacji cyfrowej. Wśród świadczonych przez nią usług są m.in: projektowanie i doradztwo w zakresie UX, tworzenie oprogramowania na indywidualne zamówienie, zarządzanie infrastrukturą i operacjami IT czy rozwiązania chmurowe, w tym dotyczące bezpieczeństwa.
Strategia WEG nastawiona na wzrost
WEG jest zarządzany przez doświadczonych przedsiębiorców, którzy poza własnym kapitałem, dostarczają biznesom jednocześnie wsparcie operacyjne i strategiczne.
W 2021 r. Grupa wdrożyła nową strategię inwestycyjną. Skupia się w niej na podmiotach w fazie wzrostu, których produkt został zwalidowany przez rynek i które posiadają silne przewagi konkurencyjne. WEG wspiera wzrost skali działalności, m.in. poprzez stwarzanie warunków do rozwoju dojrzałości organizacyjnej przedsiębiorstw oraz zwiększenie ich efektywności operacyjnej.
Nasze wsparcie wykracza daleko poza inwestycję kapitałową. Misję, wizję i wartości WEG zamknęliśmy w trzech słowach: Partners for Growth. Ze spółkami pracujemy w sposób strategiczny, dzięki czemu dostarczamy im wartość, skupiając się na zwiększaniu efektywności kluczowych procesów biznesowych i maksymalizacji potencjału zespołu i organizacji. Społeczność, którą budujemy wokół marki WEG, pomaga naszym spółkom osiągać jeszcze lepsze wyniki. Clearcode jest świetnym przykładem oddziaływania naszej strategii inwestycyjnej w duchu partnerstwa. — tłumaczy Danowski.