Polski startup Celius rozpoczął testy swojej aplikacji do zarządzania sytuacjami kryzysowymi, która pomoże przedsiębiorstwom i urzędom przejąć kontrolę nad incydentami, jak np. śmiertelny wypadek, niebezpieczna przesyłka lub podejrzenie ładunku wybuchowego, aktywny uzbrojony intruz, działania organów kontroli i ścigania, ale także masowe zakażenie wirusem Covid, czy kryzys mediowy.
Na rynku obecnie nie ma podobnych rozwiązań. Aplikacja będzie testowana przez wybrane firmy i samorządy. Jej sprzedaż ma rozpocząć się jeszcze w I kwartale tego roku. Aplikacja będzie możliwa do pobrania zdalnie przez internet w wersji mobilnej np. na smartfony oraz na laptopy i komputery stacjonarne. Celius na budowę systemu informatycznego otrzymał dofinansowanie w wysokości niemal 1 mln złotych od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Aplikacja jest budowana przy współpracy między innymi z byłymi żołnierzami jednostki Grom.
Zakład produkcji elementów montażowych. Zatrudnionych jest 1200 osób. Struktura zatrudnienia – 1050 osób jest zatrudnionych na produkcji. 150 osób to: laboratorium, dział sprzedaży krajowy i międzynarodowy, dział kontroli, utrzymanie ruchu maszyn, administracja, kadry, księgowość i finanse. Emisja wirusa jeśli wystąpi wewnątrz firmy, skutkuje zakażeniem pracujących w bezpośrednim kontakcie. Stwierdzenie ogniska zakażenia na produkcji w postaci absencji w jednym dniu np. 50 pracowników wymaga wszczęcia procesu zarządzania kryzysowego. Podstawowym zadaniem w takiej sytuacji jest utrzymanie przedsiębiorstwa w stanie niestwarzającym zagrożenia dla pozostałych pracowników. Obniżenie ryzyka zakażenia najlepiej sprawdza się przez izolację.
Kluczowe osoby dla utrzymania procesu biznesowego w trybie zarządzania kryzysowego powinny być odizolowane od pozostałych pracowników. Inaczej rzecz biorąc zespół kryzysowy, musi mieć możliwość działania z dystansu w ramach aplikacji, która pozwala zbierać informacje, inicjować rodzaj i kierunek działania, komunikować się z pracownikami, partnerami biznesowymi. Inne przykłady: telefon o podłożeniu ładunku wybuchowego w firmie, agresywny intruz, czy podejrzana przesyłka w urzędzie miejskim, działanie sabotażowe itd.
W tego typu sytuacjach bardzo ważne jest wykonywanie określonych czynności bardzo szybko, automatycznie. Władze firmy czy np. samorządu dzięki aplikacji w momencie zaistnienia groźnej sytuacji, mogą wspomagać, uczestniczyć, kontrolować działania w czasie rzeczywistym. Pracownicy otrzymują aktualne informacje, polecenie, zalecenia i rekomendacje. Aplikacja Celius nie wymaga dostępu do zasobów firmowych, ponieważ niezbędne checklisty, formatki, instrukcje postępowania zawiera w sobie. Aplikacja daje tez możliwość automatycznego raportowania całego przebiegu procesu zarządzania kryzysowego z opcją rejestracji rozmów członków zespołu kryzysowego. Taki raport można wygenerować w kilka sekund. Może on stanowić niezbędny materiał dowodowy na potrzeby ubezpieczyciela, banków, organów kontroli, organów ścigania, audytorów. Każde działanie jest zarejestrowane w raporcie: kto, kiedy i jaką wykonał czynność, załączone są dokumenty generowane w procesie, wymiana korespondencji z popapów, oraz zarejestrowane rozmowy na komunikatorze. Wygenerowany w ten sposób raport może być potwierdzeniem wykonywania obowiązków zarządu w sytuacji kryzysowej z należytą starannością. Budowa aplikacji Celius jest wspierana przez dofinansowanie w wysokości 1 mln złotych ze strony Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
W zakładzie większa część załogi idzie na kwarantannę, na recepcję dzwoni ktoś z informacją o bombie albo pojawia się agresywny petent- wystarczy wtedy wcisnąć przycisk alert w aplikacji i ona sama zawiadamia wszystkich zainteresowanych o niebezpiecznej sytuacji, pokazuje, jakie podjąć kolejne kroki, czy ewakuować wszystkich pracowników i jakie służby powiadomić. Rozwiązanie zawiera scenariusze, które są uniwersalne w określonych obszarach, a klient w okresie przygotowawczym ma możliwość dostosowania jej zasobów pod indywidualne potrzeby. Aplikacja nie przewidzi wszystkich sytuacji, ale jest w stanie wspierać praktycznie każde wydarzenie w 80% procesu. System ma m.in. zaszyte informacje dotyczące podstawy prawnej wykonywanych działań, zestaw kontaktów do służb, który uruchamia się po decyzji lidera zespołu kryzysowego. Aplikacja przede wszystkim automatycznie informuje oraz organizuje odpowiedni zespół kryzysowy, wykorzystując wewnętrzny system komunikacji i geolokalizacji oraz organizacji pracy. Wszystkie dane w aplikacji są szyfrowane, również proces przekazywania danych. Warto podkreślić, że głównym partnerem merytorycznym przy budowie kontentu aplikacji jest renomowana kancelaria adwokacka Sołtysiński Kawecki & Szlęzak. Współpracują z nami w procesie tworzenia procedur eksperci: byli żołnierze wojskowych oraz policyjnych formacji specjalnych, specjaliści od BHP, eksperci w zakresie niebezpiecznych substancji i pirotechnicy. — tłumaczy Michał Lorenc, Prezes Celiusa.
Wybrane firmy i samorządy zaczynają testować naszą aplikację. Jej sprzedaż chcemy zacząć jeszcze w I kwartale tego roku. Aplikacja będzie oferowana w modelu SaaS, czyli dostępna w chmurze jako usługa bez potrzeby wdrożenia. Jest to model dystrybucji oprogramowania, który wiąże się z dokonywaniem płatności za konkretne funkcje określonej aplikacji. Za pośrednictwem Internetu udostępniane jest programowanie, nie ma więc potrzeby instalacji oraz uruchamiania programu na komputerze. Dla firmy czy samorządu koszty z korzystania z aplikacji to kilkaset złotych miesięcznie w abonamencie rocznym. Taka wersja podstawowa może obsługiwać organizację liczącą do 200 pracowników. Jestem przekonany, że w dobie pandemii, ale także w sytuacjach kryzysowych w gminie czy przedsiębiorstwie nasze rozwiązanie przyśpieszy, ale także ułatwi zarządzanie w takich momentach. — dodaje Jarosław Śmigiel, współwłaściciel Celiusa.
Rozwiązanie Celius jest przygotowywane od kilkunastu miesięcy. Aplikacja wykorzystuje odpowiednie systemy logowania i hierarchę dostępów, separację danych każdego klienta, bezpieczne kopie bezpieczeństwa i weryfikację wysokiej dostępności. Jest więc zabezpieczona podobnie jak najlepsze rozwiązania bankowe. Rozwiązanie będzie dostępne na komputery osobiste, komórki i laptopy.
Strart up Celius rozpoczął działalność dzięki Platformie Startowej Unicorn Hub, która ma na celu wspieranie innowacyjnych pomysłów biznesowych, ze szczególnym uwzględnieniem branż takich, jak: IT / ICT, Medycyna / Zdrowie Publiczne, Smart City / Transport. Do tej pory Unicorn Hub wyinkubował 184 startupy. Platformy startowe to przedsięwzięcie stworzone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 – 2020.