Dokładnie 31 stycznia 1997 r., zaledwie 6 lat po symbolicznym początku Internetu w Polsce i 3 lata po powstaniu Amazona, założona została spółka, która dała początek dzisiejszej Unity Group.
To również czas uruchomienia pierwszej w Polsce księgarni internetowej i początki polskiego e-commerce. Ćwierć wieku później dochodzi do kolejnego w życiu firmy przełomowego wydarzenia, które przyspieszy ekspansję i strategiczny zakres działalności Unity Group, ale też potencjalnie istotnie wpłynie na procesy digitalizacji handlu realizowane w naszym kraju poprzez dalszą konsolidację rynku usług IT.
Unity Group x Global4Net – podwójna siła w Polsce i za granicą
„Przez 25 lat byliśmy świadkami i współtwórcami rzeczywistości polskiego handlu oraz procesu jego cyfryzacji. Z sukcesem zrealizowaliśmy ponad 500 projektów cyfrowej transformacji dla największych marek w Polsce i rośliśmy przez ten czas w tempie wyprzedzającym rynek. W wyniku pandemii proces przestawiania handlu na cyfrowe tory przyspieszył i przeskoczył w ciągu roku o mniej więcej 10 lat, diametralnie zmieniły się przyzwyczajenia zakupowe konsumentów, a wraz z tym – również oczekiwania firm handlowych. By sprostać tym potrzebom w jeszcze większym stopniu, zdecydowaliśmy się wzmocnić nasze kompetencje i zaprosić do Unity Group zespół Global4Net. To silna firma, w której, podobnie jak u nas, działają niezwykle doświadczeni eksperci technologii Magento – najpopularniejszej platformy do tworzenia systemów e-commerce na świecie” – komentuje Grzegorz Kuczyński, CEO i Managing Partner Unity Group.
W erze globalnego boomu na projekty digitalizacyjne liczą się przede wszystkim ludzie – silne i liczne zespoły najlepszych z najlepszych. Wierzymy, że działając wspólnie możemy zaoferować nie tylko jeszcze lepszą i szybszą obsługę dla naszych klientów, ale także coraz ciekawsze projekty dla naszych pracowników, dodał CEO Unity Group.
„Jestem niezwykle dumny, że nasze organizacje były w stanie połączyć siły. Świat technologii rozwija się bardzo dynamicznie, a chcąc budować trwałą przewagę konkurencyjną w tym obszarze konieczne jest otwarcie na współpracę i wzajemną wymianę doświadczeń. Tylko w ten sposób możliwe jest nadążanie za intensywnością zmian technologicznych pozwalające na zapewnienie kompleksowej obsługi w obszarze e-commerce. Łącząc silne strony obu firm jesteśmy w stanie robić to jeszcze efektywniej i rozwijać biznesy naszych klientów. Jestem przekonany że skutecznie kreując liderów e-commerce sami staniemy się liderem w obszarze nowych technologii na skalę europejską. – mówi Andrzej Szylar, CEO Global4Net.
Technicznie transakcja obejmowała przejęcie przez Unity S.A. 100% udziałów w Global4Net w zamian za 12% akcji nowej emisji pierwszej ze spółek i została sfinalizowana pod koniec 2021 r. Global4Net dołącza do Unity Group, ale zachowuje niezależność i odrębną tożsamość. Obecnie każda z firm ma wyróżniającą się obietnicę marki, trafiającą do innych potrzeb klienta. Zespoły obu firm chcą skupić się na dotrzymaniu tej obietnicy. Spodziewanym efektem ekonomicznym połączenia potencjałów Unity Group i Global4Net ma być osiągnięcie ok. 115 mln zł przychodów do końca 2022 r. (versus 65 mln zł samej Unity Group w 2021). To oznacza także wyraźne wzmocnienie filaru commerce transformation w Grupie Euvic – a właśnie za ten obszar odpowiada w niej Unity Group.
W czasach zaostrzonej konkurencji można albo starać się utrzymać zajętą w wyścigu pozycję, albo aktywnie walczyć o zwiększenie przewagi. Zgodnie ze sportową retoryką my postawiliśmy na ofensywę z przyspieszeniem i razem z naszym partnerem zamierzamy nie tylko oferować bardziej kompleksowe usługi obecnym klientom, ale również wykorzystać nowy potencjał, startując w przetargach na duże, ciekawe projekty. – komentuje Marek Lose, CFO i Managing Partner Unity Group.
Zespoły obu firm już wcześniej współpracowały ze sobą w ramach kilku przedsięwzięć, za każdym razem osiągając wyznaczone przez klienta cele. Teraz będą pracować ze sobą jeszcze bliżej, a ich możliwości znacznie się rozszerzą. W wyniku transakcji powstanie największy na polskim rynku zespół ekspertów Magento, tym samym wzrośnie potencjał technologiczny do obsługi wymagających projektów na rynkach zagranicznych. Co więcej, poważniejsze zaangażowanie w technologię Magento to szansa na dalszy rozwój partnerstwa z jej właścicielem – firmą Adobe.
Nowe możliwości dla klientów i pracowników
Klienci potrzebują pełnych kompetencji tzw. end-to-end i szybkiego czasu uruchomienia. Wspierając firmy handlowe w cyfryzacji, Unity Group i Global4Net koncentrowały się na transformacji ich sposobu działania z offline do online, starając się zachować przenikanie się kanałów tam gdzie to zasadne. Ich wspólna oferta to szerszy wachlarz rozwiązań, bardziej kompleksowe usługi i sprawniejsze wdrożenia. Obie firmy nie tylko zyskają w oczach klientów, także z rynków zagranicznych, ale staną się również jeszcze atrakcyjniejszym pracodawcą, oferującym dostęp do dużych i wymagających projektów poszukiwanych przez najlepszych ekspertów z branży IT.
Poziom jakości usług świadczonych w obszarze cyfrowej transformacji zależy w największym stopniu od pracy doświadczonych zespołów złożonych z najwyższej próby ekspertów. Dzięki współpracy Unity Group i Global4Net będziemy w stanie poszerzyć dostęp do rynku pracy i zaproponować najlepszym talentom atrakcyjną ofertę, bardziej dopasowaną do specjalistów na różnym etapie swojej ścieżki zawodowej, posiadającym bardzo ambitne oczekiwania wobec pracodawcy. – podsumowuje Kuczyński.
Kolejne 25 lat / trendy i predykcje Unity Group
Jubileusz 25-lecia powstania Unity Group, to zarazem ćwierćwiecze e-handlu w Polsce. Eksperci firmy, znając branżę od podszewki, przygotowali predykcje dot. m.in. obszarów handlu, data, web 3.0 oraz społeczeństwa (pracy) w perspektywach 5, 15 i 25 lat.
Przez ostatnie 25 lat obserwujemy dynamiczny rozwój technologii, przenoszący handel na coraz wyższy poziom. Odstępy między kolejnymi skokami milowymi w tej branży ulegają wyraźnemu skróceniu. Nasze predykcje zdecydowanie wykraczają poza granice powszechnie pojętego handlu elektronicznego. W naszych rozważaniach wskazujemy 50 kluczowych prognoz, które będą kształtować rynek w horyzoncie jednego pokolenia. – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, Managing Partner Unity Group i CEO ITCorner, ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej firmy IT.
W wymienionych wyżej obszarach eksperci Unity Group przewidują znaczące zmiany. Przykład? „Commerce” – już teraz liczba punktów interakcji z klientem w kanale cyfrowym ciągle rośnie, a za 5 lat ten trend spowoduje, iż organizacje będą musiały przestawić się na model architektury, który obsłuży nie tylko już istniejące, ale również wszystkie przyszłe kanały. Architektura MACH (microservices, API, cloud, headless) stanie się dominującą wśród firm sprzedających w modelu omnichannel. Za 15 lat sprzedający, chcąc przekonać klienta do zakupu, umożliwią maksymalne testowanie w kanale online. Będziemy mogli rzeczywiście doświadczać produktów zmysłami (zapach, smak, wrażenia dotykowe). Upowszechnią się technologie internet-senses.
W podobnym celu będą wykorzystywane technologie AR i VR, które znajdą szersze zastosowanie. A za 25 lat ok. 75 proc. zakupów w krajach rozwiniętych odbywać się będzie online. Pozostałe 25 proc. będzie także w dużym stopniu zdigitalizowane, powszechne staną się w pełni zautomatyzowane sklepy, w których nie potrzeba ludzkiej obsługi. W obszarze „Data” inteligentne urządzenia i tzw. wearables za 5 lat będą automatycznie zamawiać dopasowane do indywidualnych potrzeb użytkowników produkty codziennego użytku. Zmiany dot. personalizowania produktów z roku na rok będą się pogłębiać. W perspektywie najbliższych 15 lat sekwencjonowanie DNA będzie znacznie tańsze i powszechne np. dieta i suplementy będą konkretnie dostosowane do osoby. Reklamodawcy, instytucje czy sklepy wykorzystają indywidualne informacje np. o ubraniu, zachowaniu i inne metadane, aby dostosować wyświetlacze do konkretnych osób poruszających się w przestrzeni publicznej. Za 25 lat natomiast pracownicy będą zarządzani przez sztuczną inteligencję, która będzie pomagała im osiągnąć ich pełny potencjał i się rozwijać, będzie ich wspierała i rozwiązywała ich problemy.
W sekcji „Web 3.0 and beyond” Unity Group przewiduje, że w ciągu 5 lat chmura zostanie uznana dominującym modelem architektury, a jej ewolucja będzie zmierzać w kierunku bycia częścią standardowej infrastruktury jak np. sieć elektryczna. 15 lat? To czas, gdy Metaverse na stałe zagości w mainstreamie (Web 4.0). Właśnie wtedy według ekspertów firmy rozpocznie się wyłanianie prawdziwego wirtualnego świata, a wcześni użytkownicy będą tam spędzać 80% swojego czasu. Za 25 lat możemy oczekiwać „nowego wymiaru” Internetu, w którym funkcjonować będą nie tylko ludzie żyjący na orbicie Ziemi, ale także autonomiczne maszyny, działające na niezamieszkałych planetach i innych ciałach kosmicznych.
Najbliższe lata spowodują znaczące zmiany także w społeczeństwie, a dotychczasowe rozumienie pracy ulegnie przekształceniu. Do 2027 r. tradycyjna hierarchia i zarządzanie tzw. top down zaczną być postrzegane coraz bardziej negatywnie. Firmy stawiające na wewnętrzną motywację, samodzielność, swobodę działania i inicjatywę u pracowników będą częściej odnosić sukces na rynku. Wzrastająca świadomość tej korelacji jeszcze bardziej przyspieszy wprowadzanie nowych modeli zarządzania.
W perspektywie następnych 15 lat coraz więcej zawodów będzie mogło być wykonywanych przez maszyny. Wywoła to napięcia społeczne i polityczne, które będą łagodzone przez nowe prawodawstwo, chroniące pracowników przed zastąpieniem ich przez sztuczną inteligencję. Dopiero za 25 lat doczekamy się zmiany definicji i postrzegania pracy. Z jednej strony praca stanie się opcjonalna dla samego utrzymania (z powodu daleko postępującej automatyzacji i wprowadzenia dochodu gwarantowanego), a z drugiej strony mocno wzrośnie znaczenie pracy jako drogi do samorealizacji, sposobu na budowanie relacji międzyludzkich, rozwijania własnych pasji i kreatywności.