Podczas Huawei Day0 Forum, które odbyło się dzień przed oficjalnym startem Mobile World Congress 2022 w Barcelonie, firma Huawei zaprezentowała szereg produktów i rozwiązań IT w ramach nowego „inteligentnego fundamentu” dla operatorów m.in. pierwszą na rynku natywną, rozproszoną usługę chmurową. Ryan Ding, Dyrektor Wykonawczy Huawei i Prezes Carrier BG podzielił się również ekologiczną strategią firmy – More Bits, Less Watts. Dzięki pełnej gamie zielonych rozwiązań firma chce pomóc operatorom zwiększyć pojemność sieci i zmniejszyć zużycie energii na bit.
Wraz z szybkim rozwojem nowych technologii, takich jak 5G, IoT, chmura obliczeniowa i inteligencja maszynowa, operatorzy telekomunikacyjni traktują digitalizację jako priorytet. Od ich sukcesu zależy dalsze wsparcie w przejściu na technologie cyfrowe firm z innych branż. Tego rodzaju transformacja wymaga jednak kompleksowej modernizacji infrastruktury IT m.in. z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych. By wesprzeć operatorów, Huawei zaprezentował pierwsze w branży, rozproszone, natywne rozwiązanie w chmurze. Technologia ma pomóc operatorom osiągnąć orkiestrację ICT, synergię chmury-sieci i synergię chmury z urządzeniami brzegowymi (np. czujniki). Usługa ma za zadanie zapewnić użytkownikom wysoki poziom doświadczeń bez ograniczeń geograficznych.
Inteligentny fundament IT od Huawei został specjalnie zaprojektowany, aby pomóc operatorom sprostać nowym wymaganiom. Fundament ten obejmuje w pełni współpracującą chmurę rozproszoną i centra danych dla wszystkich możliwych scenariuszy rozwojowych. — wyjaśnił podczas konferencji David Wang, Dyrektor Wykonawczy Zarządu i Prezes Zarządu ds. Infrastruktury ICT w Huawei.
Firma ogłosiła również nową serię produktów centrodanowych w ramach strategii OneStorage, która ma na celu wspieranie portfolio z zakresu pamięci masowych. Rozwiązania tego typu, poprzez inteligentne zarządzanie danymi mają zapewnić operatorom wydajność, której szczególnie potrzebują, w czasach gdy firmy gromadzą coraz bardziej zróżnicowane cyfrowe informacje.
Wspólna budowa zielonej, cyfrowej gospodarki
Podczas wydarzenia Dyrektor Wykonawczy Huawei i Prezes Carrier BG – Ryan Ding, przekonywał operatorów telekomunikacyjnych, że sukces cyfrowej transformacji zależy dziś od trzech czynników: gęstości połączeń, różnorodności mocy obliczeniowej oraz wysiłków włożonych w redukcję emisji dwutlenku węgla.
Zwiększając gęstość połączeń, operatorzy mogą rozbudować bazę użytkowników 5G i rozszerzyć zakres swojej działalności. Poprzez dywersyfikację zasobów obliczeniowych mają także możliwość stworzyć synergię pomiędzy łącznością i IT, aby pobudzić cyfryzację przedsiębiorstw i zapewnić im nowy wzrost ekonomiczny. W zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla nowe ekologiczne rozwiązania ICT takie jak te dostarczane przez Huawei zwiększą przepustowość sieci i zmniejszą zużycie energii na bit, co przyczyni się do bardziej ekologicznego rozwoju. — mówił Ding.
Na zakończenie został przedstawiony także plan biznesowy GUIDE firmy Huawei, który ma pomóc operatorom rozwinąć pięć kluczowych wskaźników sukcesu w biznesie: rozszerzanie usług, efektywne wprowadzanie innowacji, wykorzystywanie zasobów, konkurowanie na wartości oraz wkład w społeczeństwo.
Więcej bitów, mniej wattów – Huawei stawia na ekologię
Podczas forum ogłoszona została ekologiczna strategia firmy Huawei: More Bits, Less Watts. Dzięki pełnej gamie zielonych rozwiązań, w tym zielonej infrastruktury czy zielonej sieci, Huawei chce pomóc operatorom zwiększyć pojemność sieci i zmniejszyć zużycie energii na bit. Firma zaproponowała m.in. indeks intensywności emisji dwutlenku węgla w sieci, aby określić poziom jego emisji w branży ICT i pomóc operatorom w urzeczywistnieniu ekologicznych strategii.
Nowe założenia w zakresie rozwoju zielonych technologii przedstawił Dr Philip Song, Dyrektor Marketingu Huawei Carrier. Jego zdaniem dalszy rozwój zielonych rozwiązań wymaga odrzucenia pięciu błędnych przekonań panujących na rynku.
Mit 1: Branża teleinformatyczna przyczynia się do wzrostu emisji dwutlenku węgla – z raportu SMARTer2030 opracowanego przez GeSI wynika, że do 2030 r. branża teleinformatyczna będzie odpowiadać jedynie za 1,97% światowej emisji CO2. Oczekuje się, że inne branże stosujące technologie ICT, zmniejszą własną emisję dwutlenku węgla o 20%, co stanowi sumę dziesięciokrotnie większą niż emisja generowana przez samą branżę ICT. Jeśli obecna infrastruktura zostanie wyposażona w bardziej ekologiczne, całkowicie optyczne technologie przesyłu danych, każdego roku będzie można zaoszczędzić 150 milionów ton emisji dwutlenku węgla, co jest równoważne z zasadzeniem 200 milionów drzew, które pokryłyby lasami całą Europę.
Mit 2: Nadmiernie koncentrujemy się na emisji związanej z łańcuchem dostaw, która jest uważana za największą przyczynę emisji dwutlenku węgla przez urządzenia sieciowe – jeśli przyjrzeć się całemu cyklowi życia urządzeń sieciowych, tylko 2% emisji dwutlenku węgla powstaje podczas ich produkcji, natomiast 80-95% w trakcie ich użytkowania. Zatem kluczem do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w branży ICT będzie zastosowanie innowacyjnych technologii w celu poprawy efektywności energetycznej.
Mit 3: Zielony rozwój to tylko zielona energia – chociaż rozwój energetyki słonecznej i wiatrowej jest ważny dla zielonego rozwoju w branży ICT, ogromne korzyści można osiągnąć poprzez systematyczną poprawę efektywności energetycznej sieci telekomunikacyjnych.
Mit 4: Efektywność energetyczna sieci jest równa sumie efektywności energetycznej jej urządzeń telekomunikacyjnych – ocena efektywności energetycznej pojedynczego urządzenia nie jest wystarczająca do podjęcia kompleksowych decyzji dotyczących planowania i budowy całej sieci. Huawei zaleca stworzenie jednolitego, standaryzowanego systemu wskaźników (NCI), który pozwoli na dokładną ocenę i sformułowanie polityki oszczędności energii dla całych sieci poprzez pomiar wskaźników efektywności energetycznej głównych urządzeń komunikacyjnych, urządzeń pomocniczych, sieci transportowych i centrów danych.
Mit 5: Oszczędzanie energii nie powinno mieć wpływu na żaden wskaźnik wydajności sieci – prawdą jest, że istnieje kompromis między funkcjami oszczędzania energii, a niektórymi wskaźnikami sieciowymi. Można jednak wprowadzić funkcje oszczędzania energii kosztem wskaźników szczytu i innych wskaźników, ale bez wpływu na rzeczywiste wrażenia użytkowników. W Niemczech, w centrach handlowych wprowadzono np. rozwiązanie inteligentnego wyłączania sieci o północy. Mimo że rozwiązanie to nieznacznie obniża wskaźniki szczytu, zmniejsza zużycie energii w obiekcie o 10%, nie wpływając przy tym na komfort użytkowania.