Startupy uczestniczące w programie akceleracyjnym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ze Stanem Nevada właśnie zaprezentowały się przed inwestorami z Polski i USA. Wystąpienia odbyły się podczas Demo Day w Warszawie. Już tylko krok dzieli polskich innowatorów od wyjazdu do Nevady, który otworzy szansę zaistnienia na rynku amerykańskim i globalnym.
Działanie akceleracyjne NCBR-NAP ma umożliwić rozpoczęcie długofalowej współpracy między firmami i instytucjami z Polski i Stanu Nevada w różnych obszarach innowacyjności takich jak np. medycyna, edukacja, innowacyjne rolnictwo. Ma to przyczynić się do komercjalizacji oferowanych rozwiązań technologicznych oraz wspierania kooperacyjnych form działalności B+R.
Solidna dawka wiedzy
Luty 2022 roku to czas kluczowego etapu w programie NCBR-NAP, bezpośrednio poprzedzającego wybór startupów, które wezmą udział w akceleracji w Nevadzie. W połowie miesiąca w Warszawie odbył się Bootcamp Warsaw, będący dla startupów czasem intensywnych warsztatów, pracy w grupach, konsultacji eksperckich i dyskusji. W ciągu 4 dni spotkań z ekspertami z Polski i USA firmy poznały również ofertę i specyfikę Stanu Nevada. Ta dawka wiedzy miała posłużyć startupom do przygotowania swoich wystąpień podczas Demo Day, który odbył się 24 lutego.
Dziesięć podmiotów spośród reprezentowanych przez Państwa będzie miało szansę wziąć udział w programie akceleracyjnym w Reno i Las Vegas w Nevadzie. Ale o tym, kto to będzie dzisiejsze wystąpienia i prezentacje. W czasie Bootcamp Warsaw uczyli się Państwo, jak najlepiej promować i sprzedawać swój innowacyjny produkt lub usługę na rynku amerykańskim. Jak pozyskać zagranicznego inwestora, jak zarejestrować firmę w USA. Teraz nadszedł czas, aby sprawdzić swoje umiejętności w praktyce i spróbować szczęścia w Srebrnym Stanie, jak nazywana jest Nevada. Życzę powodzenia. – mówiła podczas otwarcia Demo Day Agnieszka Ratajczak, dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej w NCBR.
O tym, że NCBR dostrzega wyzwania stojące przed nauką i biznesem mówił również Adam Kostrzewa, prezes Akces NCBR, spółki, która jest nową inicjatywą Centrum, mającą wspierać komercjalizację i uzupełniającą ofertę Centrum o działanie dotąd nieobecne.
Przedsięwzięcie „Akcelerator NCBR” powstało z myślą o projektach dotyczących zaawansowanych technologii, z istotnym wkładem B+R, budujących konkurencyjność polskiej gospodarki. Chcemy w ten sposób wypełnić lukę w formule wspierania działalności badawczo-rozwojowej skierowanej na komercjalizację — wśród dotąd dostępnych narzędzi i programów klienci NCBR nie znajdowali instrumentu, który obok możliwości finansowania oferowałby wsparcie poprzez wiedzę i mentoring, potrzebne do przygotowania skutecznego modelu biznesowego dla danego przedsięwzięcia. Pracujemy nad uruchomieniem, jeszcze w tym roku, pierwszych programów akceleracyjnych, opartych na przejrzystych zasadach uczestnictwa i skutecznych instrumentach wsparcia. Będziemy równocześnie wykorzystywać wieloletnią ekspertyzę NCBR w sferze B+R, łącząc ją z doświadczeniami biznesowymi i rynkowymi, aktywizując podaż wartościowych polskich projektów B+R do komercjalizacji. Ponadto Akces NCBR będzie sięgać do najlepszych praktyk międzynarodowych ośrodków wspierania B+R i innowacji, dążąc do zapewnienia polskim naukowcom i przedsiębiorcom najlepszej wiedzy oraz szans na umiędzynarodowienie przygotowywanych rozwiązań i projektów. – powiedział Adam Kostrzewa, prezes zarządu Akces NCBR sp. z o.o..
Czas na dobrą autoprezentację
Podczas Demo Day każdy podmiot miał kilka minut na prezentację typu „elevator pitch”, czyli w zwięzłej, ale przekonującej formule, po której nastąpiła sesja pytań i odpowiedzi. Swoje wystąpienia wygłosiły następujące startupy: GAW Sp. z o.o., Prime Bit Games SA, Expansio Sp. z.o.o., Flex and Robust Systems Sp. z.o.o., Ideal Bistro Sp. z.o.o., Flyzone Sp. z.o.o., Veo Sp. z o.o., SOLHOTAIR Sp. z o.o., Nanoo Printers Sp. z o.o., Weartech Solutions Sp. z o.o., Salesbook Sp. z o. o. Wymienione firmy oferują różnorodne rozwiązania i produkty takie jak: gry komputerowe, kodowanie dla dzieci, usługi dla branży vendingowej, smartwatche dla branży HoReCa, aplikacje sprzedażowe, gogle nawigacyjne, technologię nanodruku, kolektory słoneczne, inkubator dla nasion i roślin, technologie magazynowania wodoru, innowacje dla branży budowlanej.
Teraz prezentacje uczestników zostaną poddane ocenie. Komisja Oceniająca w porozumieniu z Biurem Gubernatora Stanu Nevada ds. Rozwoju Gospodarczego przyzna każdemu podmiotowi punkty zgodnie z regulaminem programu. Dziesięć najwyżej ocenionych startupów zostanie zaproszonych do udziału w procesie akceleracji prowadzonym na terenie Stanu Nevada.
Sam proces akceleracji potrwa kilka dni, a jego program ramowy będzie dostosowany do profilu wybranych startupów. Akceleracja będzie uwzględniała wsparcie mentorów dopasowanych do etapu rozwoju startupów, organizację spotkań z firmami i instytucjami gospodarczymi oraz wizyt studyjnych w globalnych korporacjach zlokalizowanych w Stanie Nevada.
Fenomen polsko-nevadyjskiej współpracy
Za proces akceleracji odpowiada Biuro Gubernatora Nevady ds. Rozwoju Gospodarczego, które podczas Demo Day reprezentował dr hab. Paweł Pietrasieński, prof. SGH, pełniący w Biurze funkcję Dyrektora ds. Handlu Międzynarodowego.
NCBR-Nevada Acceleration Program jest pierwszym tego typu projektem realizowanym na podstawie Memorandum o Współpracy pomiędzy Polską a stanem Nevada. Jest to także jedyny program akceleracyjny pomiędzy Rzeczpospolitą Polską i USA, który adresowany jest do firm z całej Polski. Szczególna wartość tego projektu to starannie wyselekcjonowane wsparcie mentorskie dla firm z Polski, które ma pomóc w skutecznym wejściu na rynek amerykański oraz, na co liczymy wraz z NCBR, również globalny. – mówił prof. Paweł Pietrasieński
Uczestnicy Demo Day dowiedzieli się również, że koncepcja tego wielofazowego programu akceleracyjnego oparta jest na opracowanym w SGH przez prof. Pietrasieńskiego tzw. modelu „4C”. – Na model ten składają się: konkurencyjny charakter prowadzonego naboru (Competitive admission); grupowaniu uczestników w tzw. kohorty (Cohorts of scaleups), cykliczny charakter projektu (Cyclical program) oraz czwarte „C” czyli „Customer development” – ten dobrze znany w Zatoce San Francisco termin oznacza rozwijanie lub wręcz kreowanie rynku dla promowanych produktów czy rozwiązań – wyjaśnił prof. Pietrasieński.