Spotawheel wystartował w 2016 roku w Grecji, a od 2019 działa także na rynku polskim. W minionym roku grupa powiększyła się o 140%, a plany na 2022 są jeszcze bardziej imponujące – dalsza ekspansja na rynkach europejskich, wzrost o 109% i sprzedaż na poziomie 100 milionów euro.
Mimo że firma pojawiła się całkiem niedawno w Europie, to już zdążyła uzyskać miano jednego z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw na kontynencie, według zestawienia Financial Times „Europe’s Fastest Growing Companies 2021”. Świadczy o tym także wzrost liczby pracowników oraz stale powiększająca się flota dostępnych na platformie samochodów, która w 2022 ma zwiększyć się aż 4-krotnie. Firma zapowiada również, że w bieżącym roku osiągnie sprzedaż na poziomie 100 milionów euro.
Nowoczesny model biznesowy
Spotawheel pojawił się na rynku greckim 2016 roku. Dzięki innowacyjnemu podejściu do sprzedaży samochodów oraz wsparciu inwestorów startup założony przez kilku pasjonatów motoryzacji szybko przekształcił się w scale-up i rozpoczął ekspansję rynkową. W 2019 roku firma rozpoczęła działalność się w Polsce, w 2021 w Niemczech, a w bieżącym roku także w Rumunii. Na tym nie koniec — spółka planuje wkrótce zaznaczyć swoją obecność na kolejnych rynkach europejskich.
Chcemy stworzyć ekosystem, który zmieni postrzeganie rynku sprzedaży samochodów używanych i nada branży nowy kierunek. – mówi Charis Arvanitis, założyciel i dyrektor generalny firmy.
Start-up konsekwentnie od początku działalności stawiał na nowy, nieznany wcześniej w Polsce model biznesowy — sprzedaż aut używanych przez Internet. Wprowadzając darmową dostawę na terenie całej Polski, 14-dniową możliwość zwrotu samochodu i pieniędzy oraz nawet pięcioletnią gwarancję na auta używane, firma ustanowiła nowy standard na rynku. Każdy z pojazdów, oferowanych przez platformę, poddany został szczegółowej inspekcji 200 punktów kontrolnych i stanowi własność firmy — co wyróżnia markę od licznej konkurencji pośredników i marketplace’ów. Warto także zaznaczyć, że Spotawheel zdołał przekonać Polaków do kupowania używanych aut przez Internet — już dziś ponad 60% sprzedaży firmy dokonywanych jest właśnie w taki sposób.
Nasze początki w Polsce trafiły na trudny moment. Spowolnienie gospodarcze oraz zawirowania związane z podażą na rynku motoryzacyjnym były sporym wyzwaniem. Dzięki kadrze najlepszych specjalistów na rynku, zaawansowanej technologii łączącej big data i algorytmy sztucznej inteligencji, oraz po prostu dużej ilości odwagi, pomysłów i zaangażowania udało nam się dotrzeć do wielu klientówi przekonać do siebie inwestorów. Mimo osiągniętego już sukcesu nasze ambicje są dużo wyższe. Chcemy być pierwszym wyborem dla Polaków szukających niezawodnego samochodu z rynku wtórnego. – mówi Radosław Grzela, General Manager Spotawheel w Polsce.
Aktualnie spółka posiada 7 obiektów w naszym kraju w największych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław i Poznań, planując jednocześnie otwarcia kolejnych punktów jeszcze w tym roku. Wśród nich są salony samochodowe, biura, centrum obsługi pojazdów i punkty kontrolne. Firma zatrudnia w Polsce ponad 100 osób, a do końca roku planuje zrekrutować kolejnych 160, zarówno pracowników do obsługi samochodów, jak i wysoko wykwalifikowaną kadrę biznesową.