Grupa LEGO ogłosiła dziś wyniki finansowe za rok 2021. Przychody wzrosły o 27 proc. w porównaniu z rokiem 2020, do 55,3 miliarda DKK, a sprzedaż konsumencka zwiększyła się o 22 proc., co oznacza szybszy wzrost w porównaniu do pozostałych graczy branży zabawek. Grupa LEGO odnotowała wzrost udziałów na największych rynkach oraz globalnie.
Jestem zadowolony ze wszystkich osiągnięć Grupy LEGO w 2021 roku. Nasz pełen pasji i zaangażowania zespół, liczący ponad 24 000 pracowników, wykazał się ogromnym poświęceniem i odpornością na zawirowania rynkowe, by wciąż dostarczać światu możliwość zabawy. Satysfakcjonujące wyniki finansowe pozwalają nam na przyspieszenie realizacji strategicznych inwestycji, które w dłuższej perspektywie pomogą nam dotrzeć do jeszcze większej liczby dzieci. – uważa Niels B. Christiansen, Dyrektor Generalny LEGO Group.
Wszystkie serie LEGO odnotowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży konsumenckiej. To efekt sprawnego działania, największej i najbardziej zróżnicowanej w historii oferty, która połączyła dzieci i dorosłych oraz została entuzjastycznie odebrana przez budowniczych w każdym wieku, o różnych zainteresowaniach. Do najchętniej wybieranych zestawów LEGO należały: LEGO® City, LEGO® Technic, LEGO® Creator Expert, LEGO® Harry PotterTM and LEGO® Star WarsTM.
Oferta LEGO z roku 2021 została nagrodzona siedmioma nagrodami „Zabawka Roku” przyznawanymi przez The Toy Association, które wyróżnia najlepsze produkty wprowadzone na rynek w danym okresie. Uznanie organizacji świadczy o kreatywności i pomysłowości projektantów firmy LEGO oraz nieskończonych możliwościach systemów LEGO. Pomimo ambitnych inwestycji oraz wzrostu kosztów frachtu i surowców, zysk operacyjny firmy w 2021 roku wyniósł 17,0 mld DKK, co oznacza wzrost o 32 proc. rok do roku. Zysk netto osiągnął poziom 13,3 mld DKK w porównaniu z 9,9 mld DKK w 2020 r., natomiast wartość wolnych przepływów pieniężnych osiągnęła 12,9 mld DKK.
Firma uzyskała bardzo dobre wyniki finansowe oraz pozafinansowe, takie jak satysfakcja konsumentów (NPS) i zaangażowanie pracowników, które uplasowały się na rekordowo wysokich poziomach.
Inwestycje strategiczne napędzają roczny i długoterminowy wzrost
Grupa LEGO nadal zamierza realizować strategiczne inwestycje w innowacje produktowe, jak również wzmacniać kanały sprzedaży detalicznej i zwiększać możliwości produkcyjne. Inwestuje również w cyfryzację i zrównoważony rozwój, aby przyśpieszyć wzrost – zarówno w perspektywie następnego roku, jak i w długim terminie.
W 2021 roku zaobserwowaliśmy efekty płynące ze strategicznych inwestycji, które zrealizowaliśmy przez ostatnie trzy lata: wprowadzenia innowacji do naszego portfolio, rozszerzenia i udoskonalenia oferty detalicznej oraz zwiększenia wydajności globalnej sieci łańcucha dostaw. Niezwykle cieszę się z możliwości poszerzania budżetów przeznaczonych na realizację tych priorytetów, co jest dziś możliwe dzięki dobrym wynikom finansowym naszej firmy. Za sprawą tych inwestycji będziemy mogli zapewnić zabawę klockami LEGO większej liczbie dzieci na całym świecie, zarówno obecnym jak i przyszłym pokoleniom. – mówi Niels B. Christiansen.
W 2022 roku Grupa LEGO spodziewa się w długoterminowej perspektywie normalizacji tempa rozwoju do jednocyfrowego, zrównoważonego wzrostu. Wpływ na to będzie mieć m.in. dalsza koncentracja na innowacjach produktowych oraz rozwoju na obecnych i nowych rynkach.
Tworzenie niezapomnianych doświadczeń zakupowych
Znaczące inwestycje Grupy LEGO w rozbudowę, innowacje i transformację cyfrowych kanałów sprzedaży oraz sklepów stacjonarnych przyniosły widoczne korzyści w 2021 roku. Sprzedaż w cyfrowych kanałach detalicznych własnych i partnerów wzrosła dwucyfrowo, co pokazuje długotrwały trend przechodzenia konsumentów do sfery online, który widać od 2020 roku.
W sklepach stacjonarnych klienci nadal poszukują wartościowych, angażujących doświadczeń związanych z marką. W ciągu roku firma otworzyła 165 nowych sklepów pod marką LEGO, z czego ponad 90 w Chinach. Dzięki temu łączna liczba sklepów na całym świecie wzrosła do 832 (stan na 31 grudnia 2021). W 2021 r. wprowadzono także nową stacjonarną platformę zakupową, która ma na celu budowanie u konsumentów angażujących, niezapomnianych doświadczeń. Zostanie ona wprowadzona do kolejnych sklepów w 2022 roku.
Poszerzanie możliwości na całym świecie
Pięć fabryk na trzech kontynentach postawiło Grupę LEGO w dobrej sytuacji – jako firmę, która potrafi radzić sobie ze zmiennym popytem na swoich największych rynkach.
W 2021 r. Grupa LEGO ogłosiła plany dalszej rozbudowy sieci fabryk o nowy projekt o wartości 1 mld USD, zlokalizowany w Wietnamie. Obiekt położony ma być w pobliżu Ho Chi Minh i będzie pierwszą fabryką firmy, całkowicie neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla. Wietnamski obiekt wesprze cele długoterminowego wzrostu Grupy LEGO w regionie Azji i Pacyfiku.
W ciągu najbliższych pięciu lat firma zwiększy ponadto moce produkcyjne istniejących zakładów, aby zaspokoić bieżący i długoterminowy popyt, zgodnie z oczekiwaniami dotyczącymi wzrostu.
Cyfrowa i tradycyjna zabawa łączy z konsumentami
Grupa LEGO kontynuuje dostarczanie budowniczym kreatywnych, cyfrowych doświadczeń, takich jak Digital Building Instructions, które w ciągu roku osiągnęły próg 9,6 miliona pobrań, czy aplikacja LEGO Life, którą od premiery w 2018 roku pobrało ponad 33 miliony użytkowników.
Aby wspierać rozwój doświadczeń konsumenckich, łączących cyfrową i tradycyjną zabawę, Grupa LEGO znacznie zwiększyła swoje technologiczne repozytorium, rekrutując współpracowników do centrów cyfrowych w Billund i Kopenhadze w Danii, a także w Londynie i Szanghaju.
Budowanie zrównoważonej przyszłości
W 2021 r. Grupa LEGO pomyślnie zakończyła program pilotażowy mający na celu zastąpienie jednorazowych torebek plastikowych w pudełkach opakowaniami ekologicznymi. Nowe opakowania wprowadzane będą stopniowo od połowy 2022 roku. Dzięki temu firma LEGO jest na drodze do osiągnięcia celu, jakim jest wymiana wszystkich opakowań na ekologiczne do 2025 roku.
Firma zaprezentowała ponadto prototyp klocka wykonanego z plastikowych butelek pochodzących z recyklingu, a także kontynuowała prace nad rozszerzeniem oferty elementów wykonanych z bio-PE, które znajdują się obecnie w prawie połowie wszystkich zestawów LEGO. Firma otrzymała również ocenę A w kategorii Climate CDP. Przyznana została ona za wprowadzenie opartego na badaniach naukowych celu redukcji emisji CO2, zaangażowanie dostawców oraz zwiększenie inwestycji w energię odnawialną, w tym zwiększenie mocy paneli słonecznych w swoich fabrykach o 98%.
Dotrzeć do większej liczby dzieci
Motywem przewodnim w działalności Grupy LEGO jest nauka poprzez zabawę, która daje dzieciom najlepsze możliwości rozwijania umiejętności potrzebnych w życiu, dzięki czemu będą mogły w pełni wykorzystać swój potencjał w przyszłości. W 2021 r. poprzez darowizny i działania na rzecz społeczności lokalnych firma dotarła do ponad 3,5 mln dzieci. Fundacja LEGO, do której należy 25% Grupy LEGO, zobowiązała się również do przekazania 2,8 mld DKK na rzecz programów, które dają szansę na zabawę i naukę dzieciom i rodzinom, szczególnie tym znajdującym się w potrzebie lub sytuacji kryzysowej.
W 2022 roku przypada 90. rocznica powstania Grupy LEGO. Cieszymy się, że w tym przełomowym roku nasze mocne fundamenty finansowe pozwoliły na dokonywanie tak znaczących inwestycji w budowanie biznesu, który będzie inspirował i rozwijał przyszłych budowniczych przez wiele następnych pokoleń. – powiedział Christiansen.