Klarna uruchomiła osobną markę i jednostkę biznesową „Klarna Kosma” będącą rezultatem szybkiego rozwoju wiodącej na świecie platformy Open Banking Klarny.
Dzięki prostemu dostępowi do największej liczby banków wśród wszystkich dostawców usług otwartej bankowości Klarna Kosma skraca czas, w jakim nowe rozwiązania i fintech mogą osiągnąć skalę globalną. Jednocześnie zapewnia niezbędne elementy do tworzenia innowacji w usługach finansowych. Kosma zapewnia instytucjom finansowym, firmom z branży fintech oraz sprzedawcom prosty i bezpieczny dostęp do 15 000 banków w 24 krajach za pośrednictwem jednego interfejsu API, niezbędny do tworzenia aplikacji i usług fintech nowej generacji. Nowa jednostka biznesowa będzie bazować na ogromnym — ponad dwukrotnym — wzroście liczby podłączonych banków, jaki Klarna odnotowała w tym obszarze w ostatnim roku. Obecnie Kosma przetwarza rocznie blisko miliard zapytań o informacje dotyczące kont bankowych.
Dzięki Klarna Kosma otwieramy możliwości naszej autorskiej platformy i technologii Open Banking wszystkim bankom, sprzedawcom i fintechom podzielającym naszą wizję świata, w którym konsumenci są właścicielami swoich danych, a banki konkurują o klientów poprzez dostarczanie im wartości, a nie poprzez ograniczanie dostępu do danych. — komentuje Yaron Shaer, CTO, Klarna.
Platforma jest już wykorzystywana do wspierania szerokiej gamy innowacji biznesowych i konsumenckich. Przykładem jest choćby start-up FINOM z siedzibą w Amsterdamie, oferujący usługi zarządzania finansami, bankowości biznesowej oraz usługi rozliczeniowe dla MŚP i freelancerów we Francji, Niemczech i Włoszech. Firma dzięki integracji z Klarną stworzyła nową generację faktur cyfrowych, zawierających przycisk „Zapłać teraz”, umożliwiający dokonywanie płatności bezpośrednio z faktury, co pomaga małym i mikroprzedsiębiorstwom znacznie szybciej pobierać należności, poprawiając tym samym ich przepływy pieniężne.
Ponad 5000 klientów biznesowych FINOM już ułatwia sobie życie korzystając z rozwiązań Klarny. Profesjonaliści oraz małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią podstawę gospodarki europejskiej, ale w dużej mierze nie mają dostępu do usług bankowych i finansowych. W FINOM codziennie pracujemy nad rozwiązaniem tego problemu, zapewniając europejskim przedsiębiorcom najlepsze narzędzia, ułatwiające im pracę i życie. — wyjaśnia Konstantin Stiskin, członek rady nadzorczej i współzałożyciel FINOM.
Z kolei ZealiD dostarcza usługi cyfrowej identyfikacji tożsamości i cyfrowego podpisu, umożliwiające konsumentom rejestrację i logowanie się online oraz podpisywanie umów w sposób płynny i w pełni bezpieczny. Usługa wykorzystuje platformę Open Banking Klarny do identyfikacji i potwierdzania tożsamości konsumenta w prosty i innowacyjny sposób — za pomocą przyjaznej dla użytkownika aplikacji ZealiD — zastępując przestarzałe sposoby potwierdzania danych. Jak wyjaśnia Philip Hallenborg, założyciel i dyrektor generalny ZealiD, dzięki integracji z Klarną ZealiD mógł szybko wdrożyć rozwiązanie, łącząc się z setkami banków we wszystkich państwach członkowskich UE.
Klarna po raz pierwszy weszła w obszar otwartej bankowości, gdy w 2014 roku przejęła działający także na polskim rynku SOFORT – wiodącą w Niemczech usługę płatności bezpośrednich bank-to-bank. Od tego czasu szwedzki fintech mocno rozwinął tę usługę, rozszerzając ją na aż 24 rynki. Co więcej, firma zaczęła wykorzystywać Open Banking do zasilania dodatkowych usług wewnętrznych. Obecnie Klarna wykorzystuje otwartą bankowość do świadczenia usług Account Insight Services (AIS), zapewniających milionom kupujących wgląd w wydatki bezpośrednio w aplikacji zakupowej Klarna, a także do dostarczania w czasie rzeczywistym dodatkowych danych służących podejmowaniu jeszcze bardziej odpowiedzialnych decyzji kredytowych dla wszystkich metod płatności Klarna.
W ciągu ostatniego roku zapotrzebowanie ze strony instytucji finansowych i fintechowych start-upów na usługi Open Banking osiągnęło punkt krytyczny, komentuje Wilko Klaassen, wiceprezes Klarna Kosma. – Dlatego też stworzyliśmy specjalną jednostkę biznesową, łączącą inżynierię, zarządzanie produktem, sprzedaż i marketing w jednym zespole. Pozwoli nam to skupić się na tym szybko rozwijającym się rynku, wartym obecnie 15 miliardów dolarów. — dodaje Wilko Klassen.