Otwarta bankowość to unijny standard umożliwiający klientom dostęp do salda czy historii rachunków w jednym miejscu, nawet jeśli dane pochodzą z różnych banków. Jego coraz powszechniejsze wykorzystywanie wspiera także rozwój sektora ecommerce, ponieważ dzięki rozwiązaniom open banking, proces kredytowy staje się prostszy i szybszy.
Z nowych technologii od lat konsekwentnie korzysta Inbank. W Polsce ocena wniosku i wydanie decyzji kredytowej, dzięki automatyzacji całego procesu, zajmuje w nim niespełna osiem sekund.
Wydruki historii kredytowej, wyszukiwanie, pobieranie danych i udostępnianie ich online to już przeszłość. Dzięki rozwiązaniom z zakresu open banking, banki mogą mieć dostęp do wszystkich niezbędnych informacji w sposób automatyczny. Oczywiście za zgodą klienta, który oszczędza czas. Zalety otwartej bankowości to m.in. uproszczenie procesu kredytowego oraz zarządzanie przez klienta środkami własnymi z różnych banków w jednym miejscu.
Finanse firmowe lub osobiste w jednym miejscu
Otwarta bankowość to szybki i bardziej kompleksowy wgląd w sytuację finansową firmy lub klienta indywidualnego, bez konieczności logowania się do wielu kont. Z punktu widzenia banku, takie usprawnienia i automatyzacje procedur sprawiają, że manualna ocena wiarygodności klienta ubiegającego się o kredyt niebawem będzie należała u nas do rzadkości. — tłumaczy Tomasz Rzeski, Country Sales Manager Oddziału Inbank w Polsce.
Idea otwartej bankowości została wprowadzona przez unijną dyrektywę PSD2. Zakłada ona możliwość udostępnienia podmiotom trzecim z różnych branż, jak bankowość, ubezpieczenia, fintech, ecommerce czy telekomunikacja, wglądu do danych klienta. Daje to możliwość błyskawicznego skorzystania z dostępu do potrzebnych informacji przez instytucje finansowe, w tym przede wszystkim banki. Wszystko dzieje się wyłącznie w określonych celach, np. w przypadku wnioskowania o kredyt, debet, czy kartę kredytową. Wspomniany proces kredytowy staje się dzięki temu efektywny i bezpieczny, mniej narażony na ludzkie błędy.
Automatyzacja procedur oszczędza czas
Otwarta bankowość oszczędza nasz czas i znacznie upraszcza oraz skraca procedury, co szczególnie w kontekście biznesowym ma niebagatelne znaczenie. Z wagi wykorzystywania technologii zdaje sobie sprawę Inbank, który na polskim rynku jest liderem wdrażania wielu najnowocześniejszych rozwiązań z obszaru fintech. Grupa Inbank tworzy własną technologię, a ponad 1/3 pracowników stanowią właśnie specjaliści z obszaru IT.
Inkorporacja najnowszych rozwiązań IT również od wiodących zewnętrznych dostawców w procesy biznesowe Inbanku pozwala na jeszcze większa automatyzację, na której korzystają obie strony, przede wszystkim nasi kontrahenci i partnerzy. — dodaje Tomasz Rzeski.
Prostota i szybkość procesów ratalnych w Inbanku ma kluczowe znaczenie zarówno dla klienta biznesowego, jak i indywidualnego (np. rozłożenie „od ręki” na raty kosztów zabiegu u stomatologa). W odróżnieniu od konkurencji Inbank przenosi efektywne procedury i narzędzia z online’u również do offline’u w sytuacjach, gdy klient zawiera umowę w placówce merchanta w bardziej tradycyjnej formule (m.in. standardem jest umowa paperless i podpis elektroniczny).
Elastyczni technologicznie i proceduralnie
Zastosowane rozwiązania biznesowe oraz technologiczne wspierają doświadczenie użytkownika na każdym kroku, czyniąc z systemu ratalnego Inbanku rozwiązanie pierwszego wyboru wśród reprezentantów współpracujących z bankiem merchantów. Najszybszy wniosek ratalny, intuicyjna aplikacja ratalna, podpis elektroniczny, paperless, czy wniosek generowany z linku lub QR kodu to tylko niektóre udogodnienia, tak cenione przez partnerów biznesowych.
Jesteśmy elastyczni technologicznie i proceduralnie wobec kontrahentów. A lokalna decyzyjność wpływa na krótszy czas reagowania na potrzeby zgłaszane przez merchantów. Za sprawą takiego podejścia, zmiany procedur czy procesów biznesowych, zamiast trwać miesiącami, zajmują zaledwie kilka godzin, co jest szczególnie istotne w bardzo dynamicznie rozwijającym się sektorze ecommerce. Można wspomnieć tu choćby zmiany okresu kredytowania, karencji w spłatach, czy umieszczenie logotypu partnera we wzorniku umowy ratalnej. Wszystkie proponowane przez nas rozwiązania mają na celu wsparcie efektywności procesów sprzedażowych naszych partnerów biznesowych. — podsumowuje Tomasz Rzeski.