epoint

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej VRG w 2021 roku wyniosły 1 069,9 mln zł, o ponad 25 proc. więcej, niż w naznaczonym pandemią roku 2020. Grupa VRG powraca tym samym do poziomów sprzedaży sprzed pandemii, osiągając nieznacznie lepszy wynik sprzedaży od rekordowego dotychczas w historii Grupy roku 2019.

Grupa zdołała wypracować tak wysokie przychody pomimo ograniczeń w handlu stacjonarnym w pierwszej połowie roku oraz znaczącego wzrostu zachorowań na COVID-19 w drugiej części 2021. Grupa VRG zrealizowała cel zakładający uzyskanie istotnie lepszych wyników finansowych oraz dwucyfrowy wzrost przychodów względem roku 2020. Grupa powróciła również do zysku netto, który wyniósł 66,3 mln zł, wobec znacznej straty netto rok wcześniej (-39,9 mln zł).

Na wzrost sprzedaży r/r bezpośredni wpływ miała odbudowa popytu konsumenckiego, towarzysząca rosnącemu poziomowi wyszczepienia w Polsce. W efekcie obserwowaliśmy powrót bardziej dynamicznego życia społeczno-gospodarczego, zwłaszcza w drugim i trzecim kwartale. Istotnym czynnikiem aktywnie budującym sprzedaż Grupy VRG był również fakt, że proponowane kolekcje na oba kluczowe sezony (wiosna-lato, jesień-zima) dobrze trafiły w preferencje konsumentów, a popyt na zegarki i biżuterię pozostał mocny. – komentuje Michał Zimnicki, wiceprezes zarządu oraz CFO VRG.

Segment odzieżowy osiągnął przychody w wysokości 569,6 mln zł (o 13,6 proc więcej rok do roku). Do tego wzrostu przyczyniły się odbudowa sprzedaży kolekcji formalnych, rozbudowa oferty damskiej oraz ugruntowywanie popytu na ofertę casual marek wśród klientów Grupy. W minionym roku swoją odporność na pandemię potwierdził W.KRUK, reprezentujący segment jubilerski Grupy. Przychody segmentu wyniosły 500,3 mln zł, aż o 42 proc. więcej r/r.

Grupa osiągnęła w minionym roku mocne wyniki mimo wyzwań. VRG skutecznie budowała sprzedaż w otoczeniu odbudowującej się aktywności społecznej i gospodarczej, poprawiała rentowność i utrzymywała wysoką efektywność kosztową. Zarząd skupiał się m.in. na dalszej optymalizacji sieci oraz budowaniu marży dzięki konsekwentnej polityce cenowej i ograniczaniu promocji. Na wzrost efektywności znaczący wpływ miało także skuteczne zarządzanie kapitałem obrotowym poprzez optymalizację zapasów i wielkości zamówień Grupy. Wzmocniona została również sytuacja płynnościowa Grupy.

Na koniec roku Grupa osiągnęła dobry poziom efektywności kosztowej, przy SG&A na poziomie 43,4 proc. sprzedaży (o 5,4 p.p. mniej niż w roku poprzednim). Grupa VRG dysponowała na koniec czwartego kwartału gotówką netto w kwocie 42,0 mln zł, w porównaniu do 53,7 mln zadłużenia w analogicznym okresie roku poprzedniego (MSR17). Odbudowa popytu w off-line oraz świadoma polityka zarządzania cenami i promocjami wpłynęły również na znaczne poprawienie marży Grupy. Skonsolidowana marża brutto była o 4,2 p.p wyższa w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła 53,1 proc.

Znaczny wzrost ruchu w salonach stacjonarnych i idąca za nim odbudowa popytu off-line spowodowały spadek udziału kanale on-line w sprzedaży w porównaniu do rekordowego pod tym względem roku 2020. Sprzedaż sklepów internetowych Grupy VRG wyniosła 194,5 mln zł i odpowiadała za 18,2 proc. całości przychodów spółki (w porównaniu z 24,3 proc. rok wcześniej). Pomimo spadku udziału sprzedaży on-line rok do roku kanał internetowy był ważnym elementem sprzedaży omnichannel. Podobnie, jak w latach ubiegłych, liderem e-commerce wśród wszystkich marek Grupy była Wólczanka, której udział sklepu on-line w przychodach marki wyniósł 53,1 proc.

Grupa zakończyła rok, posiadając 550 salonów w 106 miastach w całej Polsce i operując na 52,3 tys. m2 powierzchni.

Grupa VRG patrzy z optymizmem na rok 2022

VRG wychodzi z pandemii obronną ręką, w stabilnej i bezpiecznej sytuacji finansowej – podaje Grupa Kapitałowa w opublikowanym właśnie raporcie rocznym. W roku 2021 Grupa znacząco poprawiła wynik finansowy względem pierwszego roku pandemii (zysk 66,3 mln zł) oraz powróciła do poziomów sprzedaży z lat poprzedzających turbulencje wywołane przez COVID-19.  VRG ma za sobą również mocny początek bieżącego roku, mimo widocznego w pierwszych trzech miesiącach obniżenia ruch w salonach w wyniku piątej fali zachorowań i wybuchu wojny w Ukrainie. Z początkiem kwietnia Grupa obserwuje zwiększony ruch w sieci stacjonarnej i wzrost popytu na produkty. Zarząd spółki zapowiada w br. dalsze inwestycje w rozwój modelu sprzedaży w oparciu o omnichannel oraz koncentrację na marżowości.

Ambicją zarządu na rok 2022 jest utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży (zarówno off-line, jak i on-line), dalsza poprawa marży brutto w oparciu o efektywną politykę rabatową, wzrost marży operacyjnej, lepsze wyniki r/r Grupy Kapitałowej oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej. – W 2021 roku osiągnęliśmy pozytywne dynamiki sprzedaż, zarówno w segmencie odzieżowym, jak i jubilerskim. Uważamy, że będziemy w stanie kontynuować dobre trendy i wykorzystamy nasz potencjał rozwoju. Zakładamy, że będzie to dobry rok dla Grupy – podkreśla wiceprezes zarządu i CFO VRG.

Dobry początek roku, pomimo wojny

W pierwszych trzech miesiącach 2022 Grupa VRG zanotowała sprzedaż na poziomie 243,5 mln zł, o 41,5 proc. więcej w porównaniu do roku 2021 – wynika z wstępnych wyników sprzedaży i marży raportowanych przez Grupę. Grupa VRG osiągnęła w tym czasie znaczny wzrost przychodów, pomimo negatywnego wpływu piątej fali pandemii i wpływu wojny w Ukrainie na popyt konsumencki

Szczególnie mocny pierwszy kwartał br. ma za sobą segment jubilerski Grupy, który osiągnął w tym czasie sprzedaż o wartości 128,3 mln zł (ponad 49 proc. więcej r/r). Dwucyfrowe tempo wzrostu zachował również bardziej wrażliwy na nastroje konsumentów segment odzieżowy (115,2 mln zł przychodu, o 33,8 proc. więcej r/r.) – Bardzo dobrze pod względem sprzedaży, jak i marży radził sobie segment jubilerski. Jesteśmy też zadowoleni z zachowania segmentu odzieżowego, w tym z pierwszych reakcji na kolekcje marek na sezon wiosna – lato. Zwłaszcza że weszły one do sprzedaży w momencie pogorszenia nastrojów konsumenckich. Z początkiem kwietnia obserwujemy większy ruch w sklepach i wzrost popytu na nasze produkty, co w połączeniu z dobrą pogodą przed Wielkanocą jest bardzo dobrym prognostykiem na start drugiego kwartału. – komentuje Marta Fryzowska, wiceprezeska VRG odpowiedzialna za segment fashion.

Na uwagę niewątpliwie zasługuje rosnący poziom marży brutto na sprzedaży Grupy, który w pierwszych 3 miesiącach roku wyniósł 50,7 proc. (wzrost o 3,3 p.p. w porównaniu do 2021). – Do wysokiego poziomu marży przyczyniły się głównie marki odzieżowe, co nas bardzo cieszy. Jest to efekt konsekwentnie prowadzonej przez nas polityki optymalizacji cen i promocji. – wskazuje Michał Zimnicki.

VRG kompletuje zarząd i stawia priorytety

Od 19 kwietnia 2022 roku funkcję prezesa zarządu Grupy obejmie Janusz Płocica, dołączając tym samym do wiceprezeski Marty Fryzowskiej oraz wiceprezesa Michała Zimnickiego.

Kończymy zainicjowany w 2021 roku proces rekonstrukcji władz spółki. Celem Rady Nadzorczej było stworzenie organu, który składa się z profesjonalistów reprezentujących silne i niekwestionowane kompetencje w kluczowych dla spółki obszarach. Jesteśmy przekonani, że taki właśnie Zarząd powołaliśmy. – komentuje Mateusz Kolański, przewodniczący Rady Nadzorczej VRG.

W bieżącym roku wzmocniony zarząd VRG liczy na kontynuację dwucyfrowych wzrostów sprzedaży Grupy – rosnąć ma zarówno sprzedaż off-line jak i on-line. Grupa będzie nadal koncentrować się na poprawie marży brutto poprzez prowadzenie efektywniejszej polityki rabatowej oraz będzie kontynuować optymalizację powierzchni handlowej. Grupa zapowiada też dalsze inwestycje w rozwój modelu sprzedaży w oparciu o omnichannel.

Grupa VRG planuje dalszy rozwój nowych konceptów salonów sieci stacjonarnej w markach Vistula i Wólczanka, zakładający sprzedaż na większych powierzchniach, umożliwiających atrakcyjną ekspozycję całego aktualnego asortymentu marek. W obu przypadkach stosowane są nowoczesne rozwiązania wspierające sprzedaż (np. duże ekrany w witrynach, umożliwiające prezentację kampanii marketingowych marek). Spółka postawiła też na przyjazne środowisku rozwiązania w wystroju wnętrz i oświetleniu. W 2022 roku powierzchnia salonów stacjonarnych Grupy VRG powinna wzrosnąć o 3 proc. r/r.

Grupa prognozuje na bieżący rok około 34 mln zł wydatków inwestycyjnych, w tym z nakładami na obszar IT. Spółka zapowiada m.in. wdrożenie mobilnych aplikacji sprzedażowych we wszystkich markach VRG i systemy lojalnościowe łączące aktywności klientów w on-line i off-line. W e-sklepach segmentu odzieżowego pojawią się wirtualne przymierzalnie, które mają ułatwić klientom dobór rozmiaru i wspomagać ich w decyzjach zakupowych. Kontynuowana będzie również współpraca z Zalando.

Pomoc przekazana Ukrainie

W odpowiedzi na wybuch wojny za wschodnią granicą Polski VRG zainicjowała szereg działań mających na celu wsparcie Ukraińców. Poza pomocą dla pracowników VRG wsparła finansowo Polską Akcję Humanitarną. Poszczególne marki przekazały też odzież dla uchodźców, znajdujących schronienie w naszym kraju.

Grupa VRG nie prowadziła w momencie wybuchu konfliktu działalności sprzedażowej na terenie Ukrainy. Nie miała też sieci sklepów ani pracowników w Rosji.

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments