epoint

Ceny paliw biją kolejne rekordy, a to oznacza wzrost kosztów firm handlowych. Czy przedstawiciele muszą ograniczyć swoje podróże służbowe? A może będą bardziej efektywni, spotykając się online? Jak firmy mogą lepiej optymalizować swoje koszty? Komentarz ekspercki Grzegorza Dembickiego Sagra Technology.

Mamy kryzys na rynku paliw, cena za baryłkę ropy naftowej poszybowała powyżej 100 dolarów. Problemy ma cała Europa, a na tej wojnie paliwowej znaleźli się wszyscy, którzy w swojej pracy wykorzystują auta. To firmy transportowe, przewozowe, ale także produkcyjne i handlowe, które ponoszą zwiększone koszty transportu swoich surowców i wyrobów oraz wyższe obciążenia związane z funkcjonowaniem przedstawicieli handlowych w terenie.

Marzenie o niższych kosztach

Nie tylko rządy poszukują rozwiązań na obniżenie kosztów paliwa, zamrażając ceny obniżkami stawki VAT czy akcyzy. Do oszczędności zmuszone są firmy, które dysponują flotą samochodową, również te funkcjonujące w sektorze handlu. Do niedawna praca przedstawiciela handlowego polegała na wizytach handlowych i spotkaniach u kontrahentów oraz w punktach sprzedaży, podczas których ustalane były szczegóły zamówień czy warunki dostaw. Dziś, w obliczu rosnących cen paliw, takie tradycyjne podejście do wizyt handlowych oznacza dla firm spore koszty.

Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology

Biznes to skomplikowany system powiązań, którego funkcjonowanie i sukces zależą od tego, jak go zaplanujemy, zorganizujemy oraz jak wykorzystamy szanse, jakie daje otoczenie. A do tego potrzebne są nowe technologie, które umożliwiają sprawne działanie w coraz bardziej zdigitalizowanym świecie. Rozwiązania dla producentów i dystrybutorów, w postaci systemów wspierających procesy sprzedażowe klasy SFA, wśród szeregu innych funkcjonalności zapewniają możliwość optymalizacji tras, również pod kątem odległości, a to pozwala uzyskać realne oszczędności na paliwie

Przedstawiciele handlowi mogą w takim systemie, zgodnie z zapotrzebowaniem, definiować swoje dzienne zadania oraz trasy, łączyć je w tygodniowe zestawy i w łatwy sposób tworzyć harmonogramy zadań. Mogą także generować odpowiednie raporty i analizy, które pomagają w dalszej optymalizacji pracy, a tym samym kosztów – dodaje.
Optymalizacja trasy pod kątem odległości to jeszcze nie wszystko. Kluczowe jest takie zaplanowanie listy sklepów czy kontrahentów do odwiedzenia przez przedstawiciela handlowego, które będzie efektywne także pod kątem potencjalnych korzyści, czyli np. zamówienia o określonej wielkości.

Firmy, które wykorzystują nasze systemy wraz z bazą punktów sprzedaży obejmującą ponad 220 tys. punktów sprzedaży, mogą lepiej optymalizować swoje działania wykonywane przez przedstawicieli w terenie pod kątem potencjału każdego spotkania. To zwiększa efektywność i jednocześnie zmniejsza koszty. Firmy mogą kierować swoje wysiłki tam, gdzie im się to po prostu najbardziej opłaca. To pełna optymalizacja – – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology, szczecińskiej firmy dostarczającej systemy SFA i CRM.

Spotkania online

Możliwość odbywania spotkań online istniała już kilka lat temu, jednak dopiero kryzys związany z pandemią spowodował boom na wirtualne konferencje i profesjonalizację narzędzi. Platformy umożliwiające spotkania zdalne rosną w zawrotnym tempie, przykładowo Zoom w 2021 roku uzyskał przychody o 326 proc. wyższe w porównaniu do roku poprzedniego, a liczba użytkowników wzrosła aż o 2900 proc. Natomiast Microsoft Teams w zaledwie kilka miesięcy od wybuchu pandemii, od marca do czerwca 2020 roku, urósł o 894 proc. Liczba użytkowników platformy wzrosła z 20 mln w 2019 roku do 115 mln w roku 2020.

Nic dziwnego – najpierw pandemia i zapotrzebowanie na narzędzia do pracy i nauki online, potem coraz większa skłonność do korzystania z platform do spotkań online i ich rosnących możliwości sprawiły, że dziś korzystają z nich właściwie wszyscy. Nie inaczej jest w handlu.

Użytkownicy naszej aplikacji SFA na potęgę korzystają z funkcji spotkań online. Nie jest to jednak zwykła wirtualna rozmowa, to raczej okazja do wykonania wielu czynności, które zapewniają funkcjonalności aplikacji. Takie spotkanie można zaplanować według harmonogramu zadań i wraz z jego przebiegiem odhaczać kolejne punkty. Można złożyć zamówienie online, zaplanować kolejne etapy współpracy, a następnie sporządzić raport ze spotkania. Kiedyś takie ustalenia były podejmowane podczas tradycyjnego spotkania handlowego w regionie. Dziś można to zrobić zdalnie, taniej i szybciej, a dodatkowo mieć wszystko pod kontrolą dzięki połączeniu aplikacji do spotkań online z systemem wspierającym zadania sprzedażowe. – tłumaczy Grzegorz Dembicki.

Spotkania online są tanie, wydajne i efektywne. Doskonale sprawdziły się właściwie wszędzie, i pozostaną z nami na długo, nie tylko w handlu. Można się spodziewać, że platformy i aplikacje do wirtualnych konferencji będą nadal rozwijane i wzbogacane o nowe funkcjonalności. Zwłaszcza, że ograniczenie wykorzystania aut przekłada się nie tylko na obniżenie kosztów paliw, ale oznacza także odpowiedzialne podejście do środowiska i redukcji śladu węglowego.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments