Z okazji 55 rocznicy powstania tej marki aut sportowych i wyczynowych, swoją światową premierę świętuje Mercedes-AMG ONE w wersji seryjnej. Ten dwumiejscowy samochód sportowy wyposażony jest w najnowocześniejszą i najwydajniejszą na świecie technologię napędu hybrydowego zaczerpniętą prosto z Formuły 1, która po raz pierwszy trafia z toru wyścigowego na drogi.
Dzięki połączeniu silnika spalinowego z czterema silnikami elektrycznymi hybrydowy napęd wyczynowy generuje łączną moc 784 kW (1063 KM), co pozwala na rozwinięcie (ograniczonej) prędkości maksymalnej 352 km/h. Niezwykle zaawanasowana konstrukcja powstała w ścisłej współpracy z ekspertami Formuły 1 z ośrodka Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Model Mercedes-AMG ONE zostanie zaprezentowany oficjalniew akcji w Wielkiej Brytanii podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood, który potrwa od 23 do 26 czerwca 2022 r.
Ten wyjątkowy hypercar zachwyca nie tylko swoim napędem hybrydowym E PERFORMANCE rodemz Formuły 1, ale także szeregiem innych rozwiązań technicznych znanych ze sportów motorowych. Mowa tu o monokoku oraz nadwoziu w całości wykonanych z włókna węglowego, a także o współnośnym zespole silnika i skrzyni biegów, aktywnej aerodynamice oraz układzie jezdnym typu push-rod. Dzięki zaawansowanej technice dwumiejscowy Mercedes-AMG ONE ma pod niektórymi względami więcej do zaoferowania niż bolidy
Formuły 1. Wyposażony jest w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ z napędzaną hybrydowo osią tylną oraz napędzaną elektrycznie osią przednią z mechanizmem wektorowania momentu obrotowego (torque vectoring). Poza tym samochód może poruszać się również wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego.
Pracując nad modelem Mercedes-AMG ONE, przekroczyliśmy dotychczasowe granice. Ogromne wyzwanie techniczne, jakim było przystosowanie nowoczesnego zespołu napędowego z Formuły 1 do codziennego użytku na zwykłych drogach kosztowało nas wiele wysiłku. W trakcie prac nad projektem wielu z nas powątpiewało, czy takie przedsięwzięcie będzie w ogóle wykonalne. Mimo przeszkód członkowie zespołów z Affalterbach i Wielkiej Brytanii nigdy się nie poddali i nie przestali wierzyć w siebie. Mam ogromny szacunek dla wszystkich zaangażowanych w tę pracę i jestem dumny z tego zespołowego osiągnięcia. Stworzenie takiego hypercara to rzecz wyjątkowa, zarówno z technicznego punktu widzenia Mercedes-AMG, jak i w kontekście bliskiej współpracy z naszymi stałymi klientami. Towarzyszyli nam oni w pracach rozwojowych samochodu zarówno w sukcesach, jak i porażkach. Od samego początku stanowili nieodłączną część Projektu One, dzięki czemu mogą teraz korzystać z ekskluzywnego i unikalnego Mercedes-AMG ONE, który właśnie pokonał ostatnią przeszkodę, jaką było przejście wszystkich testów certyfikacyjnych ECE. – mówi Phillip Schiemer, prezes Zarządu Mercedes-AMG GmBH.
Napęd hybrydowy E PERFORMANCE modelu Mercedes-AMG ONE wywodzi się bezpośrednio z Formuły 1 i powstał w ścisłej współpracy z ekspertami z Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Składa się on z wysoce zintegrowanego i inteligentnie połączonego zespołu, obejmującego hybrydowy, turbodoładowany silnik spalinowy oraz cztery silniki elektryczne. Jeden z tych silników zintegrowano z turbosprężarką, drugi zainstalowano bezpośrednio na silniku spalinowym, łącząc go ze skrzynią korbową. Pozostałe dwa silniki napędzają koła przednie.
Hybrydowy silnik benzynowy V6 o pojemności 1,6 litra ze wspomaganym elektrycznie turbodoładowaniem odpowiada pod względem technicznym jednostkom napędowym stosowanym obecnie w Formule 1. Cztery górne wałki rozrządu napędzane są za pomocą przekładni zębatej typu czołowego. W celu uzyskania wysokich obrotów silnika mechaniczne sprężyny w zaworach zastąpiono sprężynami pneumatycznymi. Silnik zamontowany w pozycji środkowej przed tylną osią rozwija prędkość obrotową do 11 tys. obrotów na minutę. Aby zwiększyć żywotność silnika i umożliwić korzystanie z komercyjnie dostępnej benzyny, jego obroty utrzymywane są jednak celowo poniżej wartości dostępnych w jednostkach Formuły 1.
Wysokoobrotowa jednostka napędowa doładowywana jest przez zaawansowaną technicznie turbosprężarkę. Turbina gazów wylotowych i turbina sprężarki są od siebie oddalone i połączone wałem, dzięki czemu możliwe było zamontowanie turbosprężarki w niższej pozycji. Na wale umieszczono sterowany elektronicznie silnik elektryczny o mocy wynoszącej około 90 kW. Napędza on bezpośrednio wał turbosprężarki, rozpędzając go do maksymalnie 100 tysięcy obrotów na minutę, zanim zostanie zastąpiony przez strumień spalin. W Formule 1 jednostka ta figuruje pod oznaczeniem MGU-H (Motor Generator Unit Heat).
W wyposażeniu opcjonalnym dostępne są także nowo zaprojektowane 9-ramienne kute magnezowe obręcze kół, przeznaczone wyłącznie dla modelu Mercedes-AMG ONE. Oprócz zamka centralnego, zastosowano w nich opatentowaną konstrukcję bioniczną, która zapewnia maksymalną lekkość i sztywność. Aerodynamiczna częściowa osłona koła z włókna węglowego stanowi dobry przykład połączenia niewielkiej masy, udoskonalonego chłodzenia hamulców i efektywności aerodynamicznej. Dziewięć łopatek powietrznych przypadających na jedną obręcz zapewnia jednocześnie aktywną wentylację nadkola, a tym samym lepsze odprowadzania ciepła z hamulców.