SEG 2025

835 laptopów trafi do szkół podstawowych i średnich, które przyjęły dzieci z Ukrainy. To pierwszy etap programu wsparcia prowadzonego przez Fundację Szkoła z Klasą oraz firmę Prodata, ufundowanego przez Intel Corporation. Ma on pomóc uczniom, ich opiekunom i nauczycielom w nauce, integracji i współpracy w klasach wielokulturowych. Szacuje się, że w Polsce przebywa 800 tys. osób z Ukrainy w wieku szkolnym, z tego do polskich szkół uczęszcza blisko 200 tys. Od września br. ta liczba może się podwoić.

Programem finansowanym ze środków Intel Corporation objęto 110 szkół z 14 województw. W sumie w obdarowanych placówkach uczy się 58 500 uczniów, a blisko 10% z nich stanowią dzieci z Ukrainy.

Pierwsze komputery już w szkołach

Część sprzętu została już dostarczona, reszta zostanie przekazana przez organizatorów akcji do końca tego roku. – Pierwsze testy sprzętu za nami. Już w poniedziałek zaczynamy lekcje języka polskiego dla nowych uczniów zza wschodniej granicy, z wykorzystaniem darowanego sprzętu – mówi Iwona Cugier, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Lesznie.

Laptopy są instalowane w przestrzeniach wspólnych szkół i mogą z nich korzystać wszyscy uczniowie. Są one jednak skierowane przede wszystkim do ukraińskich dzieci – z tego powodu zastosowano w nich między innymi podwójne oznaczenia językowe na klawiaturach.

Laptopy umieszczone zostały w świetlicy szkolnej oraz w bibliotece do dyspozycji nauczycieli, oraz dzieci z Ukrainy, które uczą się w naszej placówce. Laptopy dostępne są dla uczniów zarówno podczas przerw, zajęć świetlicowych, czy też po lekcjach. – tłumaczy Małgorzata Rembiasz, Zespół Szkół Publicznych nr 1 w Pleszewie.

Nie tylko sprzęt, ale też wsparcie merytoryczne

Laptopy to nie jedyne wsparcie od organizatorów dla uczniów i nauczycieli. Do końca roku Fundacja Szkoła z Klasą zaoferuje łącznie 600 lekcji z języka polskiego. Zorganizowane zostaną też szkolenia dla nauczycieli i dyrektorów placówek edukacyjnych dotyczące integracji oraz adaptacji klasy oraz pracy w klasie wielokulturowej. To zarówno indywidualny mentoring, szkolenia stacjonarne, jak i zdalne.

Na początku wojny obserwowaliśmy ogromny entuzjazm i chęć niesienia pomocy obywatelom Ukrainy, dziś do głosu coraz częściej do głosu dochodzą trudne emocje, zarówno ze strony migrantów, jak i ze strony przyjmujących ich Polaków, związane z różnicami kulturowymi, niepewnością, zmęczeniem sytuacją i niejasną przyszłością. W szkole są one jeszcze silniejsze, bo do tych problemów dochodzą inne. To np. brak znajomości języka, a także różnice w podstawach programowych, które sprawiają np., że uczeń, który dołączy do polskiej szkoły, nie będzie mógł łatwo wrócić do szkoły ukraińskiej. Dodatkowo są takie szkoły, w których ukraińskich uczniów jest kilku, a są też takie, w których jest ich nawet 190. To sprawia, że potrzebne jest indywidualne i bardzo różnorodne wsparcie – nie tylko materialne, ale także psychologiczne czy mentoringowe. – zwraca uwagę Agata Łuczyńska, prezeska Fundacji Szkoła z Klasą.

Oprócz sprzętu komputerowego, w ramach programu, Fundacja Szkoła z Klasą dostarczy obdarowanym szkołom kompleksowy zestaw materiałów szkoleniowych na temat sposobów integracji i adaptacji oraz pracy w klasie wielokulturowej. Przewidziano także dla wybranych szkół dotacje po 10 000 zł na zmianę aranżacji przestrzeni edukacyjnych z wykorzystaniem metodologii design-thinking. Fundacja chce też wykorzystać program do przeprowadzenia własnych badań na temat kryzysu uchodźczego, oceny potrzeb oraz istniejących i pożądanych strategii edukacyjnych.

W ubiegłym roku szkolnym większość ukraińskich uczniów uczyła się online w swoim systemie edukacji. Teraz polska szkoła staje przed ogromnym wyzwaniem. Zakładamy, że jeśli wojna w Ukrainie się nie skończy, od września do polskiego systemu szkolnictwa dołączy kolejne 200-300 tysięcy uczniów, czyli dwukrotnie więcej niż obecnie. Tymczasem nauczyciele są przeciążeni, w szkołach mamy duże braki kadrowe, brakuje tez przestrzeni. To sprawia, że szkoły nie są gotowe na przyjęcie takiej liczby uczniów. Musimy zadbać o stałe, długofalowe i systemowe wsparcie, które pomoże szkołom skutecznie włączać i integrować uczniów oraz czerpać korzyści z pracy w wielokulturowym środowisku. – przekonuje Agata Łuczyńska.

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments