Sezon letni to moment największego obłożenia w portach lotniczych. Decydując się wylecieć na wakacje samolotem, oczekujemy szybkiej i bezproblemowej podróży, a także sprawnego przejścia przez wszystkie punkty na lotnisku. Aby sprostać temu wyzwaniu, warto wdrożyć na terenie portów lotniczych najnowsze technologie monitoringu wizyjnego oparte na analityce, które nie tylko poprawią wydajność operacyjną, ale także wpłyną pozytywnie na doświadczenia klientów.
W sezonie letnim wielu pasażerów decyduje się na skorzystanie z transportu lotniczego, by dotrzeć do wymarzonej, wakacyjnej destynacji. Jednakże, lotniska na całym świecie, po dwuletnim czasie obostrzeń pandemicznych, borykają się z problemem zmniejszonej przepustowości oraz braków kadrowych. Wiele portów lotniczych ma problem z zaspokojeniem zwiększonego popytu na loty, co bezpośrednio przekłada się na doświadczenie pasażerów.
Presja na to, aby lotniska działały szybko i skutecznie jest ogromna. Poszukując rozwiązań, które mogłyby pozytywnie wpłynąć na zwiększenie efektywności operacyjnej w portach lotniczych, warto przyjrzeć się najnowszym rozwiązaniom z zakresu dozoru wizyjnego. Kamery monitoringu mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa, wydajności i rentowności portu, a także wpłynąć na poprawę zadowolenia pasażerów, co jest istotnym krokiem w planowaniu długoterminowego obłożenia obiektu.
Zaawansowana analityka dla poprawy ciągłości działania
Kamery monitoringu stoją na progu rewolucji – z biernych odbiorców otaczającego ich świata, stają się urządzeniami, które mogą gromadzić i analizować pozyskane dane, stanowiące podstawę usprawnień działania każdego obiektu. Począwszy od natychmiastowych rezultatów, takich jak generowanie alertów dźwiękowych i wizualnych w czasie rzeczywistym, kończąc na wprowadzeniu długofalowej strategii stworzonej na podstawie pozyskanych danych, zwiększającej wydajność operacyjną lotniska.
Technologia dozoru może, na przykład, zredukować opóźnienia samolotów poprzez poprawę efektywności personelu i dostarczanie danych, w celu optymalizacji istniejących już systemów operacyjnych. Zmniejszenie czasu oczekiwania i złagodzenie stresu związanego z wąskimi gardłami poprawi doświadczenia klientów, a dane z kamer mogą znacząco poprawić marketing w punktach sprzedaży detalicznej i hotelarskiej, pomagając w zwiększeniu sprzedaży i rentowności. Ponadto dzięki monitoringowi opartemu na analityce, możliwe jest wprowadzenie bardziej zrównoważonych działań, co pozwoli na obniżenie poziomu zużycia paliwa i zmniejszenie śladu węglowego. – mówi Konrad Badowski z Axis Communications.
Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na parkingach oraz w punktach wejść i wyjść do obiektu
Wykorzystanie analizy kamer w celu zrozumienia przepływu ruchu pojazdów w obrębie lotniska, w tym w okresach dużego natężenia ruchu, pozwoli zmniejszyć zatory i usprawnić obsługę pasażerów. Na bezpieczeństwo znacząco wpływa też technologia rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów w połączeniu z nadzorem pozwalającym na szybką identyfikację i reagowanie na wszelkie incydenty w strefach drop-off, które mogłyby utrudnić ruch.
Ponadto integracja kamer z komunikatami dźwiękowymi i wizualnymi może pomóc kierowcom w zlokalizowaniu dostępnych miejsc parkingowych, a także w agregacji danych w celu poprawy płynności ruchu na parkingu. Pasażerowie przykładają szczególną uwagę do tego, czy ich pojazd będzie bezpieczny podczas ich nieobecności – nagrane lub przekazywane na żywo komunikaty mogą zdecydowanie zwiększyć ich komfort i zaufanie.
Optymalizacja planowania dzięki monitorowaniu kolejek
Największa koncentracja ludzi na lotniskach znajduje się na obszarze przed przekroczeniem bramek kontroli bezpieczeństwa – pasażerowie oczekują wtedy na rozpoczęcie odprawy lub nadanie bagażu rejestrowanego. W celu zwiększenia wydajności w tym obszarze można wykorzystać technologię liczenia osób i monitorowania kolejek. Dzięki niej możliwe jest skrócenie czasu oczekiwania w kolejce, poprzez zapewnienie odpowiedniego zaplecza personelu w najbardziej zatłoczonych miejscach.
Technologia monitoringu kolejek zapewnia integracje z istniejącymi już systemami alarmowymi, co umożliwia reakcję w czasie rzeczywistym, np. otwarcie nowych stanowisk odprawy lub bramek kontroli bezpieczeństwa. Połączenie tego rozwiązania z wizualnymi i dźwiękowymi komunikatami dla pasażerów może ułatwić przepływ osób i pozytywnie wpłynąć na ich odczucia podczas pobytu na terminalu. W celu długoterminowego rozwiązania problemu wąskich gardeł dane analityczne mogą być wykorzystane do lepszego planowania zasobów ludzkich. – podkreśla Badowski.
Poprawa doświadczenia klientów w strefie airside
Po odprawie pasażerowie udają się do strefy dostępnej tylko za ukazaniem ważnej karty pokładowej – często spędzając tam większość swojego czasu podczas pobytu na lotnisku, oczekując na samolot. Na tym obszarze technologie dozoru wizyjnego mogą sprawdzić się w kontekście poprawy rentowności obiektów handlowych na lotnisku. Dzięki wykorzystaniu danych analizujących drogę pasażera przez lotnisko, w tym poprzez placówki handlowe, podejmowane decyzje w sprawie rozlokowania sklepów i punktów usługowych, mogą stać się bardziej trafne.
Dozór wizyjny nadal pełni tradycyjną rolę dbania o bezpieczeństwo pasażerów. Niemniej jednak może być również wykorzystywany do utrzymywania odpowiednich standardów obszarów usługowych lub toalet, poprzez optymalizację jakości i czystości tychże obiektów, a także zapobieganie kolejkom. Kamery analizują również trendy – takie jak liczba pasażerów z bagażem podręcznym, zbierając dane, które mogą poprawić efektywność operacyjną i standardy obsługi pasażerskiej.