Dzieci coraz chętniej sięgają po elektroniczne zabawki już od najmłodszych lat. Jak przyznaje co drugi polski rodzic w trakcie pandemii, czas spędzany przez ich podopiecznych na rozrywkach online jeszcze się wydłużył.
Wyniki najnowszego badania LEGO Play Well 2022, przeprowadzonego przez firmę LEGO we współpracy z Edelman DXI wskazują, że najmłodsi spędzają przed ekranem 11 i pół godziny tygodniowo. To niewiele mniej, niż poświęcają na typową zabawę (15,3 godziny), za to dłużej, niż odrabiają zadania domowe (średnio 11,1 godziny). W dobie rosnącej troski o dobrostan psychiczny dorosłych rodzice martwią się o zachowanie odpowiedniej higieny umysłowej dzieci.
Dzieci grają dłużej, rodzice wiedzą mniej
Jak wynika z badania LEGO Play Well, już 6 na 10 rodziców w Polsce uważa, że ich dziecko spędza zbyt wiele czasu online. W sieci obecne są nawet przedszkolaki – tak przyznaje 78% badanych opiekunów dzieci powyżej 3 roku życia. Wśród najczęściej wskazywanych, potencjalnych zagrożeń wymieniane są m.in. nieodpowiednie treści w Internecie, niebezpieczeństwo nękania oraz nieprawdziwe informacje, z jakimi maluch mógłby się zetknąć. Te obawy podziela ponad ¾ rodziców.
Badanie wykazało poważny problem wśród rodziców – dorośli nie zostali wyposażeni w odpowiednią wiedzę, jak zapobiegać w/w zagrożeniom. Mimo to znaczna większość rodziców (90%) deklaruje, że dba o bezpieczeństwo maluchów w sferze online, a ponad połowa przynajmniej raz na miesiąc rozmawia ze swoją pociechą na ten temat.
Gdy zapytano ich jednak o to czy obserwują aktywność dzieci w Internecie, 40% badanych zadeklarowało, że nie wie, w jaki sposób mogą monitorować obecność online swoich podopiecznych, a co trzeci w ogóle nie umie powiedzieć, czym dziecko zajmuje się w sieci.
Jasne strony cyfrowego świata
Opiekunowie dostrzegają jednak plusy obecności najmłodszych w Internecie, który dla coraz młodszych pokoleń staje się naturalną częścią ich życia. Przeważająca część (76%) polskich rodziców uważa, że kontakt ich dzieci z elektronicznymi zabawkami przynosi ich pociechom wiele korzyści.
Na pytanie o konkretne zalety wprowadzania dziecka do świata online, ponad połowa (56%) dorosłych podkreśla w tym kontekście rozwój umiejętności krytycznego myślenia u dziecka. Rodzice dostrzegają także wzrost pewności siebie u podopiecznych (50% badanych) oraz umocnienie dziecięcych przyjaźni dzięki komunikacji przez urządzenia elektroniczne (57%).
Płynna zabawa: online i „w realu”
Eksperci przekonują, że nie trzeba rezygnować z udostępniania dziecku cyfrowego świata, by osiągnąć dobre efekty wychowawcze. Przeciwnie, dobrze zaplanowane rozrywki w sieci mogą być bezpieczne i wartościowe.
Koncepcja “fluid play” zakłada, że współcześnie wychowywane dzieci świetnie odnajdują się zarówno w świecie realnym jak w wirtualnym. Te dwie sfery przenikają się a młode pokolenie płynnie i bezproblemowo pomiędzy nimi się przenosi. Dlatego producenci zabawek stoją przed wyzwaniem, aby ich produkty jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby dzieci i ich naturalne zachowania.
W Grupie LEGO od 90 lat nieustannie pracujemy nad dostarczaniem małym konstruktorom nowych, bezpiecznych i wciągających propozycji. Wśród projektów, wspierających kreatywną hybrydową zabawę, znalazły się dotychczas m.in. aplikacja Digital Building Instructions, pobrana 9,6 miliona razy w ciągu ostatniego roku, oraz inna aplikacja, LEGO Life, którą ściągnęło od czasu premiery w 2018 roku aż 33 mln użytkowników. Chcemy, aby nasze zabawki odpowiadały zarówno na nowe potrzeby młodego pokolenia, jak i dawały rodzicom poczucie bezpieczeństwa ich dzieci.- mówi Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich.
Znaczenie odpowiednich zabawek w okresie dorastania i rolę branży w kształtowaniu rozwoju najmłodszych potwierdzają sami rodzice. O ogromnej roli, jaką mają do odegrania twórcy zabawek – mówi aż 62% badanych. Dzięki połączeniu fizycznej rozrywki z wirtualnymi możliwościami zabawki mogą rozwijać nowe zainteresowania młodego człowieka. Poprzez “fluid play” dzieci poszerzają horyzonty swojej kreatywności w ciekawych oraz swobodnych warunkach, a w efekcie pozwalają dziecku dokonywać wyboru, podejmować próby i testy.