Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 18-22 lipca.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) spadł do 8,6% w czerwcu 2022 r. z 8,9% przed miesiącem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet spadła o 3,2% w ujęciu miesięcznym.
NCBR: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przeznaczyło na realizację swoich programów 5,88 mld zł w 2021 r. Bilans instytucji za ub.r. to 42 ogłoszone konkursy, 1 199 podpisanych umów z beneficjentami, 3 887 ocenionych wniosków o dofinansowanie projektów i wydatkowanie 4,8 mld zł ze środków Funduszy Europejskich.
Cyfryzacja: Połowa firm wskazuje brak wykwalifikowanej kadry IT i uzależnienie od starszych systemów jako najważniejsze czynniki utrudniające cyfryzację, wynika z raportu Veeam. Badanie wskazało również, że: przeszkodami w digitalizacji jest także brak poparcia wśród kadry managerów (43%), brak czasu (39%) oraz środków finansowych (35%); w przypadku przestoju w działalności firmy najbardziej obawiają się utraty wiarygodności i zaufania klientów oraz pracowników; aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii planuje ręcznie przywracać procesy, co wiąże się z dużym ryzykiem, że dane nie zostaną odzyskane tak szybko, jak to konieczne; w ciągu ostatniego roku liczba firm, które zaobserwowały luki w ochronie danych wzrosła o 14%.
Cyberbezpieczeństwo: Globalny niedobór pracowników specjalizujących się w cyberbezpieczeństwie sięga 2,7 mln osób, wynika z danych (ISC). Tymczasem liderzy cybersecurity apelują, by młodym ludziom – w szczególności z obszarów zagrożonych cyfrowym wykluczeniem – dać narzędzia pozwalające na zapoznanie się i umożliwiające wejście do branży. W Polsce przyszłych specjalistów cyberbezpieczeństwa od trzech lat szkoli Politechnika Poznańska, za którą podążają kolejne uczelnie. „Jesteśmy zaniepokojeni brakiem personelu w branży, która oferuje wiele możliwości zawodowych. Mamy nadzieję, że w nadchodzących latach, dzięki wspólnym wysiłkom sytuację będzie można odwrócić” – mówi Wojciech Głażewski, country manager firmy Check Point Software.
Telekomunikacja: Firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie OPPO przeprowadziła badanie na temat kluczowych czynników branych pod uwagę przez młodych Polaków, podczas wyboru modelu smartfona. Wynika z niego m.in., że generacja ta jest bardziej praktyczna niż można generalnie sądzić. Okazuje się, że wbrew stereotypom są też bardziej pragmatyczni i ostrożni podczas podejmowania decyzji zakupowych. Generacja internetowa to grupa osób, która zaczęła funkcjonować w świecie, gdzie technologia była nieodłącznym elementem ich życia. Powszechnie uważa się, że ci ludzie są szaleni i brawurowi, a decyzje podejmują spontanicznie i na ostatnią chwilę. Jak pokazuje badanie przeprowadzone na zlecenie OPPO, to, w kontekście decyzji zakupowych smartfonów, stereotypy. Pokolenie internetowe jest pragmatyczne, a decyzje podejmuje ostrożnie po zgromadzeniu i analizie wszystkich informacji.
HR w IT: Ponad 26 tys. opublikowanych ofert pracy z czego aż 76% dotyczyło trybu zdalnego, wzrost o 39 pkt proc. udziału zagranicznych ofert na polskim rynku w stosunku do analogicznego okresu 2021 roku czy wzrost oferowanych stawek dla pracujących zdalnie – to tylko niektóre dane przedstawione w najnowszym raporcie „IT Market Snapshot Q2 2022” firmy inhire.io.
Energetyka: W ubiegłym roku ilość mocy generowanej w Europie z energii wiatrowej i słonecznej po raz pierwszy była większa niż tej otrzymanej z gazu. Miliony powstających mikroinstalacji destabilizują jednak sieć energetyczną. System nie tylko rozprowadza energię, ale też musi ją „odbierać” i wyrównywać produkcję oraz popyt. Jak wskazują eksperci Eaton aby nadążyć za zmianami sektor energetyczny może stosować te same techniki big data, które pomagają np. bankom w wykrywaniu nietypowych transakcji; operatorzy powinni inwestować w inteligentne czujniki, liczniki i sterowniki, które będą na bieżąco przesyłać dane o tym, co dzieje się w całym systemie dystrybucji energii; kluczowe jest wytwarzanie i magazynowanie energii w miejscu, w którym jest zużywana.
Cyberbezpieczeństwo: Cyberprzestępcy, chcąc wykraść nasze dane, najchętniej podszywają się pod znane marki portali społecznościowych oraz firmy technologiczne. W ostatnich miesiącach blisko połowa ataków phishingowych wykorzystujących znane marki była opatrzona logo LinkedIn. Jednocześnie hakerzy coraz częściej podszywają się pod Adidasa, Adobe czy bank HSBC – ostrzega Check Point Research.
Cyberbezpieczeństwo: Cyberprzestępcy coraz bardziej interesują się infrastrukturą użyteczności publicznej. W ciągu ostatnich lat doszło do kilku głośnych ataków na systemy wodociągowe. Według najnowszego raportu sporządzonego przez Fortinet. Mniej niż połowa respondentów czuje się pewnie z posiadanymi rozwiązaniami w zakresie cyberbezpieczeństwa; Hakerzy mogą wykorzystywać luki w zabezpieczeniach i uzyskiwać dostęp do systemów pozostając niezauważonymi; Prawie 80% wskazało, że ich instytucje nie doświadczyły żadnych incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Może być to jednak fałszywe poczucie bezpieczeństwa.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
XTPL: Przyjął i rozpoczął realizację zamówienia na dostawę modułu drukującego do integracji przemysłowej dla partnera z Tajwanu. Moduł drukujący XTPL stanowić będzie istotny element prototypu urządzenia przemysłowego do zastosowań w obszarze zaawansowanego mikromontażu (advanced packaging) w branży półprzewodnikowej. Przychody z tytułu realizacji zamówienia rozpoznane zostaną do końca 2022 r.
InPost: Uruchomił 4-tysięczny Paczkomat w Wielkiej Brytanii, co oznacza, że podwoił ich liczbę w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Grupa pozyskała także kolejnych partnerów – sieć handlową WHSmith oraz firmę Transport for London. Jest to strategiczny krok w rozwoju grupy na brytyjskim rynku, który znacząco przyspieszy ekspansję InPost w tym kraju.
XTPL: Opublikował szacunkowe skonsolidowane przychody ze sprzedaży produktów i usług, które w II kwartale 2022 r. wyniosły 2,04 mln zł i były 26x wyższe w porównaniu do 0,08 mln zł zanotowanych w II kwartale 2021 r. Spółka szacuje, że w całym I półroczu br. przychody ze sprzedaży produktów i usług wyniosły około 2,97 mln zł (21-krotny wzrost r/r). Na tak znaczące wzrosty wpłynęła przede wszystkim realizacja projektów z partnerami przemysłowymi. Wartość pozyskanych przez spółkę dotacji w II kwartale 2022 r. wyniosła 1,31 mln zł (wobec 1,03 mln zł w I kw. 2021 r.) oraz 2,39 mln zł w I półroczu br. (wobec 2,01 mln zł w I poł. 2021 r.). „Zaprezentowane szacunkowe przychody ze sprzedaży za drugi kwartał i pierwszą połowę br. pokazują, że jak wskazywaliśmy wcześniej, XTPL kontynuuje proces wzrostu w zakresie komercjalizacji technologii” – powiedział członek zarządu ds. finansowych Jacek Olszański.
Skriware: Spółka działająca na globalną skalę w branży EdTech, osiągnęła w minionym półroczu przychody ze sprzedaży o wartości 19,1 mln zł, co jest wynikiem 18 razy wyższym r/r. EBITDA wyniosła 5 mln zł wobec straty w analogicznym okresie zeszłego roku, a zysk netto to 4,8 mln zł. Z innowacyjnych rozwiązań Skriware skorzystało w I poł. br. 2 500 szkół.
Cloud Technologies: Podsumowała sprzedaż danych do kluczowych klientów w maju br. Szacunkowa dynamika sprzedaży danych wyniosła 20% r/r, podała spółka. „Choć wskaźnik jest niższy niż w poprzednich miesiącach, to należy pamiętać, że odnosimy się do coraz wyższej bazy. Dynamiczny rozwój zawdzięczamy realizacji strategii na lata 2021-2023, której jednym z głównych założeń jest koncentracja działalności spółki na segmencie sprzedaży danych cyfrowych” – powiedział prezes Piotr Prajsnar.
Ekipa Holding: Spółka z grupy JR Holding, intensyfikuje działania swojego inwestycyjnego ramienia w postaci Ekipa Investments ASI, podano w komunikacie. Spółka zrealizowała już swoje pierwsze inwestycje m.in. kupując udziały w Horex.
Grupa STS: Wygenerowała ponad 296 mln zł NGR (wartość zakładów zawartych przez klientów, pomniejszona o wypłacone wygrane i podatek od gier) w I poł. 2022 r. wobec prawie 296 mln zł rok wcześniej, podała spółka. Od stycznia do czerwca 2022 roku wartość zawartych zakładów przez klientów Grupy STS wyniosła 2,189 mld zł, gdy przed rokiem było to 2,222 mld zł. Prezes Mateusz Juroszek liczy, że atrakcyjny kalendarz wydarzeń sportowych (m.in. Mistrzostwa Świata w Katarze) pozwoli na wypracowanie jeszcze lepszych wskaźników operacyjnych w II poł. br.
Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody Asbisu za czerwiec br. wyniosły ok. 207 mln USD i były o ok. 14% niższe r/r, podała spółka, prezentując wstępne szacunkowe dane.
Grupa Empik: W 2021 roku obroty urosły o 21% do poziomu 2,4 mld zł. Prawie połowa przychodu została wypracowana przez e-commerce, w tym marketplace (EmpikPlace). Grupa zakończyła rok z zyskiem z działalności operacyjnej w wysokości 63 mln zł, poprawiając wynik o 85 mln zł r/r. Inwestycje ostatnich lat sprawiły, że firma stoi dziś na dwóch silnych filarach: e-commerce i sieci zróżnicowanych sklepów tradycyjnych, oba wzmacniając strategicznymi inwestycjami technologicznymi.
Hawe Telekom, Beyond.pl: Podpisały porozumienie o długoterminowej współpracy, które zakłada wspólne oferowanie kompleksowych rozwiązań infrastrukturalno-telekomunikacyjnych polskim i międzynarodowym klientom. W obszarze wspólnych zainteresowań jest również wspieranie innowacyjnych projektów IoT, Przemysłu 4.0, w tym sieci kampusowych 5G i predykcji oraz rozwiązań dla Smart City.
IBM: Światowy gigant IT, dołącza do Związku Cyfrowa Polska – organizacji zrzeszającej najważniejsze firmy z dziedziny nowych technologii. W jej ramach firma będzie współtworzyć lepszy klimat dla rozwoju nowoczesnego biznesu w Polsce, dbać o dalszą transformację cyfrową polskich przedsiębiorstw oraz pomagać we wdrażaniu najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Netwise: Walne zgromadzenie upoważniło zarząd do nabywania akcji własnych po zakończeniu okresu zamkniętego. To pierwszy krok w kierunku zaoferowania tych walorów pracownikom i współpracownikom w ramach przyszłego programu motywacyjnego. Na skup akcji zarząd spółki może wydać z własnych środków do 3,6 mln zł.
Pirk Spark: Agencja zakupiła 20% akcji Samito. Celem inwestycji jest wymiana zasobów i know-how pomiędzy obiema firmami. Połączenie kwestii dostarczania ruchu na stronę z rozwiązaniem marketing automation, pozwalającym na jego optymalizację, ma zapewnić nowy wymiar jakości przy prowadzeniu połączonych kampanii.
Talkie.ai: Polski startup oferujący automatyzację obsługi klienta z wykorzystaniem sztucznej inteligencji pozyskał 12,5 mln zł od polsko-austriackiego konsorcjum funduszy VC. Nowe środki spółka przeznaczy na dalszą specjalizację w tworzeniu technologii dla branży ochrony zdrowia oraz ekspansję w Stanach Zjednoczonych, skąd już dziś pochodzi ponad 20 proc. klientów Talkie.ai. Specjalizacja branżowa wokół dostępnych od ręki rozwiązań wspierających branżę healthcare to motor napędowy Talkie.ai w kolejnym etapie działalności.
Preply: Startup, wspierany przez Przemysława Gacka, założyciela Grupy Pracuj, pozyskał kolejne 50 mln USD finansowania. Mimo wojny w Ukrainie Preply systematycznie rozwija globalną sieć usług e-learningowych w 30 krajach świata, łączącą setki tysięcy kursantów z ponad 32 tysiącami nauczycieli języków. W ciągu roku Preply potroiło rozmiar swojego biznesu, a do grona jego partnerów dołączyli m.in. Tiktok, Uber i McKinsey. Polska jest jednym z największych i najszybciej rozwijających się rynków Preply w Europie.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Creotech Instruments: Projekt konsorcjum z udziałem Creotech Instruments pt. „European, Certifiable, Affordable, User-oriented, Secure, Integration-able, Scalable quantum key distribution solutions”, zgłoszony w ramach programu Digital Europe Programme Komisji Europejskiej, realizowanego w ramach Horizon Europe, został wybrany do finansowania, podał Creotech. Całkowity budżet projektu wynosi około 6,5 mln euro, z czego około 1,7 mln euro przypada na spółkę i zostanie on sfinansowany w 75% ze środków europejskich.
Red Hat/WAT: Wydział Cybernetyki Wojskowej Akademii Technicznej dołączył do grona członków Akademii Red Hat. Dzięki współpracy z Red Hat studenci będą mogli poszerzać swoją wiedzę z zakresu najlepszych rozwiązań Open Source – w tym rozwiązań kontenerowych Kubernetes, rozwiązań aplikacji chmurowych serverless czy rozwiązań AI/ML oraz BigData wspieranych mocą obliczeniową kart GPU.
Grupa SGB: Dla banków spółdzielczych jest już dostępny kredyt gotówkowy online w bankowości internetowej SGB24 i aplikacji SGB Mobile. Rozwój technologiczny banków spółdzielczych, w szczególności w obszarze zdalnej obsługi klienta, jest jednym z najistotniejszych elementów realizowanej obecnie strategii „Mobilnego przyspieszenia” Spółdzielczej Grupy Bankowej.
STX Next: Firma specjalizująca się w tworzeniu oprogramowania w języku Python, stworzyła nową aplikację internetową dla Medassist, firmy specjalizującej się w diagnostyce chorób skóry. Aplikacja ułatwia zdalny kontakt pomiędzy lekarzami a pacjentami, skraca czas oczekiwania i odciąża pracowników medycznych.
Grupa Lotos, Microsoft: W efekcie współpracy powstanie tzw. cyfrowy bliźniak fragmentu infrastruktury krytycznej rafinerii. To pierwsze tego typu zastosowanie technologii w sektorze naftowo-gazowym w Polsce. Wirtualne odwzorowanie rzeczywistej instalacji, urządzeń i procesów pozwoli spółce przewidywać potencjalne problemy i awarie zanim do nich dojdzie. W ten sposób LOTOS zapewni ochronę krytycznej infrastruktury przesyłowej i ograniczy koszty związane z przestojami. Projekt jest efektem strategii cyfryzacji Grupy LOTOS, której ważnym elementem jest wykorzystanie nowoczesnych narzędzi chmurowych.
Oracle Corp, Microsoft Corp: Ogłosiły ogólną dostępność usługi Oracle Database Service for Microsoft Azure. Dzięki tej nowej ofercie klienci korzystający z Microsoft Azure mogą mieć wszechstronny dostęp do usługi Oracle Database klasy korporacyjnej na platformie Oracle Cloud Infrastructure (OCI) przy wykorzystaniu znajomego interfejsu. Użytkownicy mogą migrować lub budować nowe aplikacje na platformie Azure, a następnie łączyć się z zarządzanymi usługami Oracle Database o wysokiej wydajności i dostępności, takimi jak Autonomous Database działającymi na platformie OCI.
Grupa Raben: Jak wynika z badań Pracuj Ventures, aż 8 na 10 polskich firm korzysta z rozwiązań technologicznych do „twardego” HR, czyli procesów kadrowych i płacowych. Coraz więcej organizacji łączy jednak tego typu procesy z cyfryzacją „miękkich” obszarów jak zarządzanie talentami czy rozwój pracowników. Przykładem takiej firmy jest Grupa Raben, która wdrożyła nowoczesne rozwiązania SAP Success Factors zarówno w obszarze „twardego” jak i „miękkiego” HR.
Twisto: Udostępniło nową na polskim rynku usługę „Podziel na 3” w e-sklepach. Oznacza to, że kupujący jako metodę płatności będzie mógł wybrać opcję podzielenia płatności na 3 raty za 0 zł. Pierwszym sklepem, który udostępnił tą metodę płatności jest Selsey.pl, jeden z największych sprzedawców mebli i dekoracji w Polsce.
Omnis: Firmy Bakotech oraz Lectus.są jednymi z pierwszych użytkowników aplikacji chmurowych omnisPP, działającej jako uniwersalny portal samoobsługowy dla pracowników, kadry kierowniczej oraz działów kadr. Aplikacja omnisPP została umieszczona na platformie Oracle Cloud Infrastructure (OCI).
Viaplay Group: Udzielił CANAL+ Polska sublicencji na transmisje dwóch czołowych meczów Premier League w każdej kolejce przez trzy następne sezony (2022/23, 2023/24 i 2024/25). Mecze będą dostępne na kanałach CANAL+ już od sierpnia, wraz z rozpoczęciem kolejnego sezonu rozgrywek Premier League. Viaplay Group oraz CANAL+ Polska uzgodniły również warunki partnerstwa obejmującego dystrybucję w modelu direct-to-home (DTH), które umożliwi abonentom platformy satelitarnej CANAL+ Polska posiadającym pakiet kanałów CANAL+ dostęp do serwisu streamingowego Viaplay.
Mennica Polska: Zarząd podjął decyzję o braku realizacji projektu o nazwie MINTED ONE, który przewidywał budowę przez SPV światłowodu z Europy na Bliski Wschód.
Digital First AI: Polski startup z sektora MarTech, podpisał 5-letni kontrakt z Infinitum Education – inkubowanym w Oxford University Innovation startupem z branży Edtech, który zarządza transferem technologii na Uniwersytecie Oxforda.
OPPO: Zostało oficjalnym partnerem UEFA Champions League. OPPO jest pierwszą w historii chińską marką, która rozpoczęła współpracę z rozgrywkami.
Google Cloud: Dostarcza rozwiązania chmurowe wspierające procesy NatWest Markets, działu bankowości NatWest Group, jednej z największych instytucji finansowych w Wielkiej Brytanii. Korzystając z narzędzi Google Cloud, NatWest Markets już zaobserwował 60% przyśpieszenie w nocnych procesach transferu danych wsadowych do symulacji
i w obliczeniach ryzyka.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)