Jeszcze nigdy znaczenie produktów regionalnych nie było w Polsce tak duże. Zmiana stylu życia oraz niestabilna sytuacja międzynarodowa i ekonomiczna sprawiają, że doceniamy ich jakość i pochodzenie. Ufamy lokalnym producentom i chcemy ich wspierać. Kupujemy mniej i mądrzej. A to sprzyja gospodarce. Dlatego Fundacja Winiarnie Zamojskie zainwestuje więcej w promocję polskiego winiarstwa i Roztocza.
Związek wina z miejscem pochodzenia jest nierozerwalny. Gleba, klimat, lokalne receptury, tradycje, doświadczenie winiarzy – te wszystkie czynniki powinniśmy odnaleźć w każdej butelce wina. Nie wyobrażamy sobie, by wino z Australii smakowało jak z Francji. Nie przez przypadek też Australijczycy lubią pić wino z regionu najbliżej położonego ich miejsca zamieszkania, a Francuzi najchętniej sięgają po produkty z własnego kraju.
„Produkty regionalne są naturalne. Powstają z lokalnych surowców, na małą skalę, oddając unikalny charakter miejsca. Są zaprzeczeniem produkcji przemysłowej, masowej i często ujednoliconej. Dlatego produkty regionalne należą do najbardziej cenionych na rynku spożywczym w Europie. Ich wartość stanowi 8% rynku spożywczego, a wysoką jakość chronią restrykcyjne przepisy Unii Europejskiej. Są droższe, ale lepsze. To wizytówka kraju. Hiszpania, Włochy i Francja doskonale wykorzystują tę przewagę. Ich sery, wędliny, czy wina są impulsem dla całej gospodarki – mówi Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA.
Przestrzega jednak że musimy mieć świadomość wyższych kosztów wytwarzania takich produktów. Restrykcyjne przepisy chroniące jakość, procedury certyfikacyjne wykluczają szukanie zamienników, szybkich oszczędności czy chodzenie na skróty. Szacunek do miejsca pochodzenia i tradycji nie wyklucza za to nowoczesnych technologii, ale tylko wtedy, gdy wykorzystywane są do utrzymania naturalności produktów.
„Co ciekawe w XXI wieku to nowocześni konsumenci z dużych miast coraz bardziej doceniają regionalność, tworząc unikalny sojusz z lokalnymi społecznościami – dodaje Robert Ogór.
Zyskują i konsumenci, i producenci
Rosnące zainteresowanie lokalnymi produktami wysokiej jakości daje niepowtarzalną szansę rozwoju polskich regionów.
„Rolnicy i mali przedsiębiorcy mogą wreszcie uczestniczyć w rynku na znacznie lepszych warunkach niż wyłącznie jako dostawcy surowców. Taka strategia rozwoju może ich chronić przed skutkami ubożenia gospodarczego, społecznego i demograficznego regionów – podkreśla Robert Ogór.
Historia pokazuje, że dobry produkt regionalny może wypromować nawet mało popularny rejon, dając lokalnej społeczności miejsca pracy i impuls do rozwoju turystyki. Tak narodziła się w Polsce enoturystyka, która na świecie ma olbrzymi potencjał dla gospodarki. W popularnych regionach winiarskich powstają nie tylko miejsca, gdzie degustuje się wino, ale przede wszystkim hotele, restauracje, kawiarnie, szlaki rowerowe, sklepy z produktami regionalnymi, baza do organizacji festiwali, koncertów, centra konferencyjne.
Fundacja Winiarnie Zamojskie wspiera Roztocza
Strategię rozwoju regionów, promocji lokalnych produktów już od 2019 realizuje Fundacja Winiarnie Zamojskie. Rozwija kulturę winiarstwa w Polsce i promuje polskie wina za granicą, udowadniając że mogą one powstawać zarówno z winogron, jak i innych owoców. Ważna jest jakość i autentyczność pochodzenia.
„Inne kraje winiarskie też kiedyś zaczynały i uczyły się, jak uprawiać owoce, jak robić wino i budować kulturę winiarstwa – mówi Wioletta Wilkos, Prezes Fundacji Winiarnie Zamojskie.
Fundacja przyczyniła się też do ekspansji regionalnej turystyki na Roztoczu. Z roku na rok festiwal wina i produktów regionalnych „W poszukiwaniu prawdziwego smaku” przyciąga do Zamościa coraz więcej turystów z całej Polski. A jak to wszystko się zaczęło? Roztocze jest jednym z najcieplejszych regionów w Polsce i słynie z najwspanialszych polskich owoców: gruszek, wiśni, malin, porzeczek i jabłek.
„Owoce z polskich sadów mają te same właściwości, co winogrona: intensywną barwę, bogaty aromat, kwasowość, taniny i delikatną słodycz. Do produkcji win owocowych wykorzystujemy nasze doświadczenie z procesu winifikacji win gronowych i stale go udoskonalamy. Dzięki temu wina owocowe mają bardzo wysoką jakość. To świetny produkt dla tych, którzy poszukując regionalnych produktów, chcą też spróbować polskich win – zachęca Artur Dubaj, Główny Technolog AMBRA, który doświadczeniami i wiedzą dzieli się też z lokalnymi winiarzami.
„Wspólnie z Fundacją chcemy rozwijać oraz promować polskie winiarstwo, chronić jego jakość i autentyczność. Winiarze mogą więc korzystać z naszego laboratorium, rozlewni, sieci sklepów winiarskich. A raz w roku wszyscy razem świętujemy winobranie w Zamościu – mówi Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA SA.