Tomasz Mazur, prezes Forestlight Games, w komentarzu dla ISBtech o trendach na rynku gamingowym.
1.Jakie były najważniejsze premiery, co ważnego wydarzyło się w tym czasie na rynku?
Rok 2022 przebiega dość spokojnie pod względem kluczowych premier. Do największej urasta Daying Light 2 polskiego Techlandu. Nie można też zapomnieć o wyczekiwanym Gran Turismo 7, jaki jednak chyba nie zadowolił wystarczająco graczy, którzy tak długo czekali na kultowe wyścigi od Sony. Na wyróżnienie zasługuje jeszcze Horizon Forbiden West, ale nie na tyle, aby wspominać tę grę latami.
Ja z sentymentem przyjąłem Syberia The World Before wydaną niestety już po śmierci kultowego twórcy przygodówek Benoit Sokal’a. Valve pokazało światu swojego Steam Deck, którego popularność jak na razie nie spełnia chyba oczekiwań producenta. Niemniej świat gier ma się bardzo dobrze i pod względem przychodów zapowiada się kolejny rekordowy rok.
2.Czy w branży pojawiły się jakieś nowe trendy?
W branży gier cały czas pojawia się coś nowego, ale na razie trudno mówić o dominacji jakiegoś trendu, choć kilka zapowiada się coraz ciekawiej. Jak widać po premierach: coraz trudniej o nowe ciekawe IP, raczej wszystko się kręci wokół już dobrze znanych, wypromowanych lub opartych o licencje. Trzeba wspomnieć, że coraz bardziej dynamicznie rozwija się rynek gier mobilnych, który generuje coraz większe przychody. Natomiast technologia VR w połączeniu z systemami symulacji ruchu pozwala na przeniesienie gier w zupełnie nowy wymiar. Gry wyraźnie migrują w kierunku wspólnego grania, czyli prostej współpracy 2-4, aż po gry dla wielu graczy.
3.Czego możemy spodziewać się po sezonie wakacyjnym?
Nie wiem, czy już po wakacjach, ale będziemy musieli się zaprzyjaźnić z kilkoma bardzo szybko rozwijającymi się trendami. Pierwszy to już dobrze znany e-sport, który wkracza w kolejne obszary rozrywki. Coraz śmielej do świata gier wkraczają NFT i kryptowaluty, czyli połączenie gier z technologią blockchain. Przykładowo w grze Alien Worlds zarejestrowało się ponad 3,6 miliona graczy. Bardzo szybko rozwija się też granie w chmurze, czyli Cloud Gaming. A jest jeszcze e-sport mobilny czy dynamicznie rozwijający się świat Metaversum, czyli wirtualnych przestrzeni, w których poruszają się gracze.
4.Jakie są prognozy na dalszą część roku?
Finansowe prognozy początkowo były rewelacyjne i mówiło się, że po raz pierwszy wartość sprzedaży przekroczy 200 miliardów USD. Niestety wojna na Ukrainie i duża inflacja na świecie mogą spowodować, że jednak wynik ten pozostanie na poziomie z 2021 roku. Mimo wszystko to i tak świetny wynik. Natomiast jeżeli patrzymy na nadchodzące premiery to nie widać tu jakiegoś wybijającego się super hitu. Ciekawie zapowiada się Evil West od polskiego Flying Wild Hogs, a także The Calisto Protocol od nowego studia założonego przez kilku weteranów, między innymi odpowiedzialnych za DeadSpace. Czekamy też dość niecierpliwie na Hogwarth Legacy i nowe Call of Duty Modern Warfare 2 czy God of War Rangarok. Oczywiście mamy też nadzieję, że pojawi się jakaś niespodzianka – najlepiej od któregoś z polskich producentów.