Opóźnienia w realizacji projektów, wzrost cen i kryzys na rynku talentów technologicznych. Co jeszcze czeka globalną branżę IT w następstwie wojny w Ukrainie? Jak zmieni się sektor technologiczny i w jaki sposób konflikt odbije się na regionie?
Wojna w Ukrainie to kolejny po pandemii kryzys, który wywołał olbrzymie reperkusje niemal w każdym sektorze gospodarki. Sytuacja negatywnie wpływa także na globalną branżę IT. Co to oznacza dla rynku, klientów oraz zwykłych użytkowników technologii> Analiza aktualnej sytuacji oraz ocena szans i wyzwań dla rynku IT to temat nowego raportu przygotowanego przez firmę Team Connect, zajmującą się outsourcingiem usług IT.
Kluczowy region outsourcingu IT w kryzysie
Ukraina od lat uznawana jest za jeden z największych ośrodków talentów technologicznych na świecie i najlepszy rynek outsourcingu usług IT m.in. dla takich gigantów technologicznych jak Apple, Google czy Microsoft. Dlatego konflikt wywołany przez Rosję ma znaczący wpływ nie tylko na ukraińską branżę outsourcingu IT, która według IT Ukraine Association eksportuje usługi o wartości 6,8 mld USD rocznie (co daje około 4% PKB), ale w szerszej perspektywie na globalny rynek IT.
Ukraiński sektor IT wykazał się ogromną odpornością na kryzys, ponieważ usługi są stale dostarczane klientom, głównie z centrów zlokalizowanych na zachodzie kraju. Nie ma jednak wątpliwości, że rozwój i dalsze funkcjonowanie tej branży w Ukrainie będzie zależało od tego, jak długo jeszcze potrwa konflikt. Jak wynika z analiz wśród nabywców usług IT rośnie niepewność co do długoterminowej stabilności regionu, czyli Ukrainy, Białorusi i Rosji, jako dostawców usług IT. Aby unikać przestojów w realizacji projektów, zagraniczni klienci najprawdopodobniej będą szukać możliwości rozwoju swojego biznesu gdzie indziej, np. w Polsce, Rumunii, czy na Węgrzech. – mówi Adam Dziedzic, CEO Team Connect.
Szanse na rozwój polskiej branży IT
Przedłużający się kryzys może przysporzyć, już i tak dotkniętej problemami branży, nowych kłopotów, w np. większego zapotrzebowania na wykwalifikowanych specjalistów (wyłączonych z rynku, w wyniku działań wojennych) czy wzrostu kosztów outsourcingu wywołanego konfliktem. Z drugiej strony może być szansą dla krajów z regionu. Rosnąca niepewność wśród klientów usług IT oraz strategia dekoncentracji geograficznej zaopatrzenia, stwarza szanse do relokacji projektów.
Zauważamy wzmożone zainteresowanie zagranicznych klientów naszymi usługami. Polski rynek to wciąż region, gdzie zagraniczne firmy mogą liczyć na sprzyjające otoczenie biznesowe, umiarkowane koszty realizacji projektów oraz pulę wykwalifikowanych specjalistów. To oczywiście wywołuje jeszcze większe zapotrzebowanie na pracowników IT na rynku, w którym może pomóc przyciąganie talentów z Ukrainy. – przyznaje Oliwia Ostrowska IT Delivery Manager w Team Connect.
Więcej na temat aktualnej sytuacji w raporcie: „Wpływ wojny w Ukrainie na branżę IT”, w którym zawarto m.in. analizę struktury ukraińskiej branży IT i jej znaczenia dla globalnego rynku oraz perspektywy i wyzwania związane z relokacją talentów i projektów IT do państw regionu.