Grupa Kapitałowa LUG S.A. opublikowała skonsolidowane wyniki za II kwartał 2022 roku. Przychody Grupy w II kw. 2022 r. wyniosły 59,74 mln zł. W ujęciu narastającym, za I półrocze 2022 sprzedaż osiągnęła poziom 116,71 mln zł wobec 84,92 mln zł przed rokiem.
Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 23,18 mln zł w samym II kwartale 2022 roku, względem 20,58 mln zł w analogicznym okresie 2021 roku (+12,6% r/r). Grupa odnotowała dynamiczny wzrost przychodów r/r, mimo utrzymujących się wyzwań na rynku półprzewodników.
W II kwartale 2022 roku Grupa LUG odnotowała dynamiczny wzrost przychodów. W związku z realizacją kontraktów zawartych w okresie poprzedzającym wzrosty kosztów produkcji nasza rentowność na przestrzeni roku obniżyła się. Jednak należy podkreślić, że II kw. 2022 r. był okresem stopniowej odbudowy marży brutto na sprzedaży, która w ciągu ostatnich 3 miesięcy wzrosła o 1,6 p.p. do poziomu 38,8%. Obecnie aktywnie pracujemy nad realizacją zamówień w dwóch najważniejszych sprzedażowo kwartałach roku. – komentuje wyniki Ryszard Wtorkowski, Prezes Zarządu LUG S.A.
Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł w II kw. 2022 r. 23,18 mln zł. To wzrost o 12,6% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Utrzymująca się skomplikowana sytuacja na globalnym rynku półprzewodników i podwyższone koszty transportu, spowodowały obniżenie marży brutto na sprzedaży do poziomu 38,8%, czyli o 4,6 p.p. niższego rok do roku. Mimo niesprzyjających warunków ekonomicznych II kw. 2022 r. był kolejnym okresem stopniowej odbudowy marży, która w ciągu ostatniego kwartału wzrosła o 1,6 p.p.
Skonsolidowany wynik EBITDA wyniósł w II kw. 2022 r. 5,45 mln zł, czyli o 10,1% więcej niż w poprzednim kwartale i o 4,4% więcej niż przed rokiem. Marża EBITDA wzrosła o 0,4 p.p. porównując kwartał do kwartału,i była jednocześnie o 1,9 p.p. niższa niż przed rokiem. Zysk netto wyniósł w II kw. 2022 r. 0,85 mln zł i utrzymał się na poziomie nieznacznie wyższym niż w pierwszym kwartale i o 9% wyższym niż w II kw. 2021. Narastająco w I półroczu 2022 roku wyniósł 1,69 mln zł, wobec poziomu 1,55 mln zł w I półroczu 2021 roku (+9,0% r/r).
Kluczowe wydarzenia
Spółka kontynuuje realizację projektu dla Miasta Stołecznego Warszawy. W II kwartale przychody z projektu wyniosły 4,3 mln zł, a w całym I półroczu 2022 roku osiągnęły poziom 5,6 mln zł. Warto przypomnieć, że to największy w Polsce kontrakt na wymianę oświetlenia. Dzięki niemu rachunki za prąd Miasta Warszawy zmniejszą się aż o 23 mln zł rocznie, a emisja dwutlenku węgla do atmosfery spadnie o ok. 30 tysięcy ton rocznie. To istotne redukcje kosztów w kontekście drastycznych podwyżek cen energii oraz w obliczu kryzysu klimatycznego.
W czerwcu br. podpisano umowę na wymianę oświetlenia w Gminie Bogatynia. Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie gminy obejmie ponad 3000 opraw oraz 8 km linii napowietrznej. Zostanie zamontowanych ponad 500 nowych słupów i instalacja nowoczesnego systemu sterowania. Koszty tamtejszego samorządu związane z energią elektryczną zmniejszą się dzięki inwestycji o 2 mln zł rocznie.
Struktura geograficzna sprzedaży nie zmieniła się znacząco w stosunku do I kwartału – udział eksportu wyniósł 60,5%. Z projektów zrealizowanych w tym okresie poza granicami Polski warto wymienić oświetlenie uliczne zainstalowane w ramach projektu w Izraelu, na Litwie, w Norwegii, Estonii, w Niemczech czy Chorwacji. W portfolio firmy pojawiły się również kompleksowe projekty modernizacji oświetlenie przemysłowego czy architektonicznego na całym świecie.
Perspektywy rynku oświetleniowego
Czynnikiem mającym wpływ na rozwój branży są koszty związane z opłatami za energię elektryczną i ich redukcja poprzez zastępowanie konwencjonalnych rozwiązań oświetleniowych technologią LED. Prognozy na 2025 rok są niższe o 21% w porównaniu do prognoz sprzed pandemii koronawirusa. Szacowane tempo wzrostu inteligentnego rynku oświetlenia LED w latach 2025-2030 wynosi 14,3 CAGR.
Problematyczną kwestią pozostaje dostępność półprzewodników i surowców. Dotyczy to przede wszystkim stali, dla której jednym z głównych ośrodków wytwórczych były zakłady na terenie Mariupola. Ponadto koszty surowców energetycznych, a co za tym idzie koszty przetwórstwa, jak i transportu, pozostają pod silnym wpływem działań wojennych na Ukrainie. Nowym ryzykiem oddziałującym silnie na branże oświetleniową jest agresja Chin na Tajwan i potencjalna blokada dostaw komponentów elektronicznych do odbiorców na całym świecie.