Digital fashion, metaversum czy NFT to w ostatnich miesiącach zyskujące na popularności trendy. Eksperci analizują, czy nowe nawyki zakupowe konsumentów będą wspierać starania korporacji do osiągania celów zrównoważonego rozwoju. Mimo że wirtualny wizerunek staje się coraz bardziej istotny, to 75 proc. respondentów nadal nie jest przekonanych, aby cyfrowe ubrania mogły nawet częściowo zastąpić te fizyczne1. 11 października, podczas trzeciej edycji Business Fashion Environment Summit w Warszawie, specjaliści pracujący w sektorze digital fashion wskażą, w jakim kierunku będzie rozwijała się branża mody.
Boston Consulting Group oraz Vogue Polska wspólnie pracują nad raportem na temat zrównoważonej mody, biznesu oraz dynamicznie rozwijającej się branży wirtualnych aktywów. Cyfrowa sfera fashion przynosi realne dochody, a marki aktywne w metaversum szybko zyskują kolejnych nabywców. Jak pokazują pierwsze dane z globalnego badania BCG, kupowanie wirtualnych aktywów staje się coraz popularniejsze. Wśród respondentów: 39 proc. kupiło kryptowaluty, 23 proc. tzw. „skórki” na awatara, 29 proc. inne aktywa do gier video, a 10 proc. NFT. Wśród tych, którzy zdecydowali się na zakup NFT, największą popularnością cieszą się cyfrowe dzieła sztuki, które nabyło 62 proc. nabywców. Co ciekawe, 7 proc. respondentów dokonało już pierwszych zakupów wirtualnej mody, w postaci filtrów lub nakładek na zdjęcia.
Najkorzystniejszą pozycję na rosnącym rynku digital fashion mogą zbudować marki luksusowe i sportowe – jak wskazują badania, to właśnie one mogą wzbudzać największe zainteresowanie odzieżą w formie NFT. Potencjalnie najbardziej ciekawi mody cyfrowej są przedstawiciele Generacji Z, a więc osoby urodzone po 1995 roku.
– W ostatnim roku już 21 proc. osób w wieku 18-25 lat kupiło fizyczne ubrania z myślą, aby stworzyć zdjęcie lub wideo i opublikować je w swoich mediach społecznościowych. Młodzi ludzie lubią dzielić się swoim stylem, szukać inspiracji, tworzyć swój indywidualny wizerunek. Dlatego to co ekskluzywne i jedyne w swoim rodzaju cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Jednak najczęściej ubrania kupowane do jednorazowego użytku są zwracane, a więc generują kolejne zanieczyszczenia związane z transportem oraz czyszczeniem odzieży, albo kończą na dnie szafy, aby po kilku latach trafić na wysypisko. – opowiada Kasia Jordan-Kulczyk, wydawca Vogue Polska.
Czy digital fashion może choć częściowo zastąpić potrzebę kupowania fizycznie istniejących ubrań, które możemy dotknąć i założyć? Obecnie 75 proc. uczestników badania BCG i Vogue Polska uważa, że nie. Co ciekawe, sceptycyzm ten w mniejszym stopniu dotyczy jednak produktów luksusowych. Wygląda więc na to, że – ponownie – w przypadku marek i towarów z najwyższej półki cyfrowa moda najszybciej może stać się alternatywą dla fizycznych produktów. Na naszych oczach otwiera się ogromny, zupełnie nowy rynek.
Sprzedaż pojedynczych egzemplarzy wirtualnych projektów, na przykład w formie NFT, okazuje się strzałem w dziesiątkę. Przykładów takich cyfrowych tokenów jest wiele. Wirtualna torba ,,Dionysus’’ od Gucci na platformie Roblox Corp. sprzedana została ostatnio za 4115 dolarów, czyli więcej, niż wynosi cena fizycznego egzemplarza. – dodaje Kasia Jordan-Kulczyk.
Cyfrowa moda rozwija się także w Polsce
Znaczenie dynamicznie rozwijającego się rynku cyfrowej mody jest coraz mocniej widoczne także nad Wisłą. Już 11 października w warszawskim Hotelu Nobu odbędzie się poświęcona temu zagadnieniu trzecia edycja konferencji Business Fashion Environment Summit organizowana przez Vogue Polska oraz Boston Consulting Group. Podczas tegorocznego wydarzenia uczestników w modowe metawersum wprowadzą wyjątkowi, międzynarodowi speakerzy, którzy podzielą się swoimi spostrzeżeniami i wiedzą o tej branży przyszłości. Wystąpią między innymi:
• Daria Shapovalova i Natalia Modenova, założycielki platformy DressX, która swoje cyfrowe projekty modowe nakłada na gotowe zdjęcia klientów,
• Leanne Elliott i Cattytay Young, czyli założycielki jednej z pierwszych organizacji poświęconych modzie wirtualnej – Institute of Digital Fashion,
• Lucy Shea, CEO agencji FUTERRA, na co dzień walczącej o wprowadzanie i kontynuowanie polityki zrównoważonego rozwój w branży fashion,
• Vassili Verrecchia, współzałożyciel Verrecchia&Partners, który uczy marki innowacyjnych strategii i brandingu, współpracując z artystami i influencerami z całego świata.
• Marjorie Hernandez, założycielka LUKSO, zdecentralizowanego ekosystemu dla marek, innowatorów i twórców do budowania aplikacji blockchain oraz współzałożycielka The Dematerialised, platformy zakupowej dla NFT cyfrowej mody,
• Cathy Hackl, dyrektor generalna i główna specjalistka ds. metaverse w Futures Intelligence Group, wiodącej firmie konsultingowej zajmującej się metaverse oraz autorka książki Navigating the Metaverse,
Podczas wydarzenia zaprezentowany zostanie także premierowo raport Boston Consulting Group i Vogue Polska, który zostanie wzbogacony o wizualizacje przygotowane we współpracy z firmą DressX.
Branża Fashion&Luxury już teraz stoi przed ogromnym wyzwaniem ograniczenia generowanego przez nią zanieczyszczenia środowiska. W raporcie przeanalizujemy, jak rosnąca popularność cyfrowej mody oraz NFT może wpłynąć na emisje CO2. Jedno NFT utworzone na najczęściej wykorzystywanej w tym celu sieci blockchain Ethereum generuje obecnie ok. 250 kg gazów cieplarnianych – to tyle, co 8 par jeansów lub prawie 40 bawełnianych koszulek generuje przez cały cykl życia produktu. Planowana zmiana mechanizmu osiągania konsensusu Proof-of-Work na rzecz Proof-of-Stake może zmniejszyć wpływ sieci Ethereum na środowisko o ponad 99 proc. To obrazuje, jak istotny jest świadomy wybór technologii oraz zaadresowanie kwestii środowiskowych, zanim rynek wirtualnej mody doświadczy dalszego dynamicznego wzrostu. – wskazuje Oktawian Zając, szef warszawskiego biura BCG.