Warszawski startup Petgram jako pierwszy na świecie, połączył wielofunkcyjny portal społecznościowy dedykowany właścicielom zwierząt z obrożą lokalizującą GPS. Marka aktualnie przygotowuje się do kampanii crowdinvestingowej, która planowana jest w czwartym kwartale tego roku. Jordan Wojsym-Antoniewicz, prezes zarządu Petgram, w rozmowie z ISBtech o planach rozwojowych i rynku pet-tech.
1.Działacie na tzw. rynku pet-tech. Czym zajmuje się ta branża?
Pet-tech to rynek, którego misją jest poprawa jakości życia zwierząt domowych oraz ułatwienie realizowania codziennych obowiązków związanych z opieką nad pupilami. Wszystko to przy wykorzystywaniu nowinek technologicznych.
Firma Global Market Insights Inc. opublikowała raport na temat rynku technologii dla zwierząt domowych, w którym szacuje się, że wartość tej branży do 2028 r. przekroczy 20 miliardów USD. Rynek pet-tech znacząco zwiększył swoją dynamikę wraz z wybuchem pandemii COVID – 19. Pomimo wahań koniunktury ekonomicznej spowodowanej następstwami pandemii, branża zoologiczna nadal dynamicznie wzrasta, co dowodzi, że ta gałąź gospodarki jest odporna na najpoważniejsze kryzysy gospodarcze.
W 2019 r. jeszcze przed wybuchem pandemii łączna wartość sprzedaży produktów dla zwierząt domowych w Polsce wyniosła 4 702,5 mln złotych, a w 2020 r. wzrosła ona do 4 904,4 mln zł, co stanowi wzrost na poziomie 4,3 punktu procentowego, przy niekorzystnej sytuacji ekonomicznej w kraju we wspomnianym okresie.
Bardzo ważne są dla nas dane, które pokazują, że branża nadal będzie się rozwijać. Prognozy agencji badawczej Euromonitor International na najbliższe lata (2022–2023) przewidują dalszą tendencję wzrostową w sprzedaży detalicznej produktów zoologicznych. Wpływ na to mają nowości produktowe na rynku (w szczególności te technologiczne), postępująca humanizacja zwierząt oraz coraz bardziej przystępne ceny produktów.
2. Stworzyliście portal społecznościowy dla zwierząt. Jaki jest cel jego cel?
Stworzyliśmy portal społecznościowy Petgram ze względu na fakt, iż w przestrzeni rynkowej brakuje narzędzi komunikacyjnych dedykowanych opiekunom zwierząt. Obecnie wiele rozwiązań zbliżonych do Petgram rozproszonych jest po różnych miejscach w Internecie, większość z aplikacji nie jest dostosowana do polskiego użytkownika, nie mówiąc o lokalizacji treści zamieszczonych na portalach.
W świecie, w którym czas jest na wagę złota, chcemy dać opiekunom zwierząt wszystkie najpotrzebniejsze narzędzia oraz informacje dotyczące ich zwierząt w formie jednej aplikacji, jaką jest Petgram – a wszystko to na wyciągnięcie ręki. Idea ta stała się naszym punktem wyjściowym dla zaprojektowania i stworzenia portalu społecznościowego.
Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że sam portal społecznościowy nie wyczerpuje kwestii zapotrzebowania, jaką mają w tych czasach opiekunowie zwierząt. Naszym celem jest rozbudowa aplikacji o takie komponenty, aby w jak największym stopniu odpowiadały one na potrzeby naszych obecnych i przyszłych użytkowników.
3. Co oferuje Wasz portal? Czym wyróżnia się na tle innych?
Tym, co odróżnia nas na tle konkurencji, jest to, iż na pierwszym miejscu stawiamy na zaangażowanie naszych użytkowników. Nie oferujemy im tylko i wyłącznie suchej wiedzy, lecz dajemy miejsce, w którym mogą wymieniać się doświadczeniami, ważnymi dla nich chwilami. Takie podejście sprawia, że od samego początku budujemy zaangażowaną i zgraną społeczność skoncentrowaną wokół projektu. Treści na naszej platformie tworzą przede wszystkim sami użytkownicy.
Mechanizm jej działania można by porównać do popularnego serwisu Instagram (media nazwały nas kiedyś nawet polskim Instagramem dla zwierząt!). Przy pomocy aplikacji, użytkownicy mogą obserwować inne profile zwierzęce, a także wyświetlać posty, które udostępniają ich znajomi (obserwowane profile).
Większość udostępnianych postów to zdjęcia zwierząt, ciekawostek z ich życia codziennego oraz porad odnośnie do opieki nad zwierzętami. Poza tym użytkownik ma także możliwość komentowania treści udostępnianych przez inne profile oraz czatowania z nimi przy pomocy wewnętrznego komunikatora w aplikacji. Warto również zaznaczyć, że na platformie konto prowadzi się z perspektywy naszego zwierzęcia, dla którego użytkownik wybiera unikalną nazwę, gatunek oraz rasę.
Kolejnym istotnym wyróżnikiem jest system gratyfikacyjny, który nie tylko zachęca do korzystania z platformy, ale oferuje także możliwość zdobycia realnych nagród. Wziąwszy pod uwagę inne platformy społecznościowe dostępne na rynku, żadna z nich nie nagradza swoich użytkowników za korzystanie z ich usług. Nasi użytkownicy mogą brać udział w różnego rodzaju konkursach i wyzwaniach, za które zdobywają punkty lojalnościowe – Petcoiny. Następnie mogą je wymienić na nagrody w sklepie aplikacji lub przekazać na pakiety karm dla zwierząt ze schronisk w ramach akcji Tona Pomocy, którą współorganizujemy.
4. Kim są Wasi użytkownicy? Czy są to tylko właściciele czworonogów?
Nasza platforma dedykowana jest wszystkim opiekunom zwierząt, włączając w to czworonogi – psy i koty, ale również inne gatunki zwierząt takie jak: gryzonie, gady, ptaki czy płazy. W prawdzie na ten moment większość użytkowników stanowią opiekunowie psów i kotów, dla których został stworzony nasz produkt tj. obroża z lokalizatorem GPS Petgram, aczkolwiek mamy w aplikacji również bardziej nietypowe gatunki zwierząt. W naszej wyszukiwarce zdjęć można znaleźć profile opiekunów: kóz, węży, koni, lisów, ślimaków, pająków, gęsi czy surykatek.
5. Jako pierwsi na świecie połączyliście portal dedykowany właścicielom zwierząt z lokalizatorem GPS. Jak to funkcjonuje w praktyce?
Sama platforma społecznościowa zaspokaja potrzeby opiekunów zwierząt w obszarze związanym z aktywnością oraz rozrywką. Jako uzupełnienie platformy, postanowiliśmy stworzyć nasz produkt – Lokalizator GPS Petgram. Dzięki niemu, oprócz rozrywki, jesteśmy dodatkowo w stanie zadbać o bezpieczeństwo naszych pupili. Oczywiście w przypadku tego segmentu działalności, skupiamy się na dwóch gatunkach zwierząt – psach i kotach.
W dalszych krokach rozwoju projektu uruchomiliśmy na naszej platformie społecznościowej pakiet usług lokalizacyjnych i zintegrowaliśmy Lokalizator z aplikacją. Użytkownicy w łatwy sposób mogą podłączyć urządzenie do wybranego profilu zwierzęcia w aplikacji i śledzić jego lokalizację przy użyciu interaktywnej mapy.
Dodatkowo użytkownik korzystający z obroży GPS zyskuje dostęp do wielu innych, przydatnych funkcji bezpieczeństwa. Poza monitorowaniem lokalizacji w całej Polsce i na terenie UE z dokładnością nawet do 5 metrów, użytkownik może ustawić na mapie obszar bezpieczeństwa, po którego przekroczeniu przez zwierzę, opiekun otrzyma alarm dotyczący ucieczki zwierzęcia. Funkcja ta jest w szczególności przydatna, gdy nasz pupil spędza dużo czasu na podwórku wokół domu lub gdy opiekun przebywa z czworonogiem na wyjeździe.
Usługi lokalizacyjne GPS nie ograniczają się tylko i wyłącznie do kwestii bezpieczeństwa. Przy pomocy lokalizacji użytkownik ma możliwość uczestniczenia w aktywnościach grywalizacyjnych wraz ze swoim pupilem.
6. Na ile proponowane przez Was rozwiązanie można nazywać innowacyjnym?
Jesteśmy pierwszym rozwiązaniem na rynku, który łączy dbanie o bezpieczeństwo naszych
czteronożnych podopiecznych z zabawą, jaką jest wykonywanie wyzwań, korzystanie z platformy społecznościowej. My stawiamy zwierzaki na pierwszym miejscu – to każdy z nich ma swój profil, to one biorą udział w grywalizacjach i akcjach specjalnych.
Na podstawie analizy danych z aplikacji, możemy stwierdzić, że zachęca ona użytkowników do spędzania większej ilości czasu ze swoimi pupilami, a także zaobserwować większe zaangażowanie w ich opiekę.
Dzięki naszym usługom użytkownicy mogą postawić swoje zwierzę w centrum uwagi wśród innych opiekunów, udostępniając z ich profilu treści oraz dyskutując na ich temat. Ponadto, funkcjonalności lokalizacyjne pozwalają ciekawie spędzić czas na spacerze ze swoim zwierzęciem, wspólnie biorąc udział w wyzwaniach terenowych.
7. Jakie są Wasze dalsze plany?
Naszym głównym celem na ten moment jest zwiększenie rozpoznawalności marki, jaką jest Petgram. Zależy nam na stworzeniu jak największej społeczności, która jest dla nas najistotniejsza. Wierzymy, że dostarczanie najwyższej jakości produktów, jakimi są aplikacja i lokalizator, jest kluczem do sukcesu. Dlatego, kluczowe w najbliższym czasie będzie dla nas rozwijanie obu z nich, tak aby ich funkcjonalności w każdym stopniu odzwierciedlały potrzeby naszych użytkowników oraz pozwalały nam pozyskiwać nowych.
8. Jaką przyszłość przewidujecie dla rynku pet-tech w Polsce i na świecie?
Obecna tendencja do przenoszenia coraz większej części naszego życia offline do online bardzo sprzyja branży pet-tech. Jako opiekunowie żyjemy w ciągłym biegu i ważne jest dla nas, żeby jak najwięcej wolnego czasu spędzać właśnie z nimi, a nie poszukując informacji, odpowiednich narzędzi mającym nam pomóc w opiece. Przyzwyczajamy się do przechowywania wszystkich istotnych informacji na urządzeniach, do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i miłymi chwilami w Internecie.
Dodatkowo obserwuje się tendencję do większej świadomości opiekunów zwierząt w kontekście wychowania i opiekowania się podopiecznymi. Pet-tech jest idealną odpowiedzią na rynkowe potrzeby dotyczące zwierząt. Wszelkiego rodzaju narzędzia softwarowe, ale i hardwarowe mające usprawniać nasze życie, szczególnie w kontekście pupili, będą bardzo mocno eksploatowane.