Krzysztof Sobczak, współzałożyciel i CEO Emplocity, w rozmowie z ISBtech o dotychczasowych inwestycjach w technologie, planach rozwojowych i debiucie na NewConnect.
1. Czym się zajmujecie? W jakich obszarach automatyzacji i robotyzacji działa Emplocity?
Przede wszystkim pomagamy ludziom pracować wydajniej. Nasze rozwiązania odciążają pracownika od powtarzalnych i czasochłonnych czynności, które charakteryzują się relatywnie niską wartością dodaną. Dzięki temu pracownik może skupić się na czynnościach istotniejszych dla organizacji.
Naszym flagowym rozwiązaniem jest software’owa platforma Emplocity, którą stworzyliśmy i rozwijamy na bazie naszej autorskiej technologii konwersacyjnej sztucznej inteligencji. Platforma Emplocity jest z powodzeniem wykorzystana do automatyzacji i optymalizacji wybranych procesów biznesowych – wszędzie tam, gdzie kluczowe jest rozumienie naturalnego języka użytkowników, rozpoznawania ich intencji, udzielanie im natychmiastowych odpowiedzi 24/7, rekomendowanie określonych elementów, a także wykonywanie zleconych przez nich akcji, w oparciu np. o dane znajdujące się w wewnętrznych systemach i bazach danych klienta.
Bycie autorem i właścicielem platformy umożliwia nam tworzenie eksperckich rozwiązań w różnych specjalistycznych dziedzinach. Nasi klienci to średnie i duże firmy usługowe oraz produkcyjne, instytucje edukacyjne i naukowe, a także instytucje publiczne. Dzięki już wieloletniemu doświadczeniu oraz elastyczności platformy oferujemy krótki czas i optymalny koszt wdrożeń.
2. Czy sztuczna inteligencja w przyszłości jest w stanie zastąpić pracę człowieka w prostych czynnościach biurowych?
W niektórych już jest w stanie. Przypomnijmy sobie jak funkcjonowały firmy jeszcze 10-20 lat temu. Dzięki digitalizacji wydajność pracowników (nie tylko biurowych) od tego czasu istotnie wzrosła. Obecnie sztuczna inteligencja wspomaga sprzedaż, procesy logistyczne, planowanie produkcji, komunikację wewnętrzną i kontakt z klientem. Jesteśmy na początku drogi w wykorzystaniu AI w pracy człowieka, a już efekty są imponujące. Nawet 40-50 proc. powtarzalnych zadań w ciągu dnia, może zostać zautomatyzowanych. Takie rozwiązania dają oszczędność nawet do dwóch godzin w ciągu dnia na zatrudnionego, co w skali roku daje aż trzy miesiące oszczędności.
W najbliższych latach największy wpływ na rynek pracy będą miały procesy związane z robotyzacją, automatyzacją i wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Eksperci Światowego Forum Ekonomicznego szacują, iż do 2025 r. nawet 85 mln miejsc pracy na całym świecie może zostać́ zastąpionych przez maszyny i procesy automatyzacji. Jednocześnie powstanie wiele nowych zawodów. Duże grono pracowników będzie zmuszona do przekwalifikowania się lub przebranżowienia. Wybiegając dalej w przyszłość będzie jeszcze ciekawiej. Badania McKinsey Global Institute wskazują, że do 2055 r. rozwiązania technologiczne będą w stanie zastąpienie nawet 49 proc. czynności wykonywanych obecnie przez pracowników. Z kolei uczeni z Oxfordu uważają, iż do 2061 r. sztuczna inteligencja zdominuje rynek pracy.
3. Jakie jest portfolio Emplocity? Nad jakimi produktami i rozwiązaniami pracujecie obecnie?
Podam kilka przykładów ilustrujących szeroki zakres zastosowań i elastyczność naszej platformy Emplocity. IntraBot to modułowe rozwiązanie, które wspiera efektywną komunikację wewnętrzną w średnich i dużych firmach – jest takim osobistym asystentem każdego pracownika w firmie już od pierwszych minut onboardingu. Optymalizuje on szeroko pojęte zarządzanie informacją. Dobiera i dostarcza najnowsze wiadomości, odciąża helpdesk i HR, sprawdza aktualność wiedzy, pomaga w załatwieniu sprawy pracowniczej. Dzięki temu ludzie mają więcej czasu na robienie tego, w czym są naprawdę dobrzy.
HireBot automatyzuje procesy rekrutacyjne, odciążając rekrutera, od powtarzalnych zadań, jak sourcing kandydatów, preselekcja, screening. HireBot ułatwia również proces rekrutacji samym kandydatom. Nasz bot jest w stanie wygenerować CV za kandydata, sprawdza jego wiedzę oraz odpowiada na typowe pytania.
LexBot w sposób zautomatyzowany wspiera prawników w udzielaniu opinii prawnych. Bot wykorzystuje tzw. architekturę głębokich sieci neuronowych z uczeniem wielozadaniowym. W sposób zautomatyzowany generuje odpowiedzi na zapytania prawne użytkowników i odpowiada na nie pod nadzorem eksperta (prawnika). Wszystko w ramach łatwego i intuicyjnego interfejsu konwersacyjnego, przypominającego dialog z drugim człowiekiem.
Fido to rozwiązanie wspierające pracę terapeutów, które tworzymy we współpracy z kadrą naukową Uniwersytetu SWPS. Fido nawiązuje rozmowę, wykrywa w niej niekorzystne dla zdrowia psychicznego wzorce myślenia oraz inicjuje zmianę na korzystniejsze, stosując do tego techniki terapii behawioralno-poznawczej. Ponadto automatycznie agreguje dane i tworzy złożone bazy wiedzy dla poszczególnych pacjentów, ułatwiających terapeutom prowadzenie zindywidualizowanych terapii.
4. Ile wart jest globalny rynek na którym działacie?
Spółki zaczynają przywiązywać do automatyzacji procesów biznesowych bardzo duże znaczenie. Firmy widzą to, że inwestycje w technologie automatyzujące procesy zwracają się już w ciągu kilku miesięcy i to z nawiązką. Rynek na którym profesjonalnie działamy rośnie w imponującym tempie. Według analityków KPMG rynek sztucznej automatyzacji wzrośnie z 27 mld USD w 2020 r. do 235 mld USD w 2025 r.
5. Kto jest waszą największą konkurencją? I co was odróżnia od niej.
Na globalnym rynku jest wiele firm, które robią proste chatboty, przeznaczone do podstawowej komunikacji z klientami. My specjalizujemy się w tzw. Intelligent Automation, czyli automatyzacji bazującej na sztucznej inteligencji, która wspomaga procesy poznawcze oraz zdejmuje z pracownika ciężar i koszt podejmowania decyzji. To fundament, na którym powstała autorska technologia i platforma Emplocity oraz produkty adresujące biznesowe wyzwania licznych klientów.
Co więcej gros konkurencji bazuje w mniejszym lub większym stopniu na rozwiązaniach zewnętrznych dostawców. Zmniejsza to ich elastyczność, w tym możliwość integracji z wewnętrznymi systemami firm. To są dwie główne różnice.
6. Czy zamierzacie wejść na rynki zagraniczne ze swoim rozwiązaniem?
Już jesteśmy obecni na rynkach zagranicznych. Rozwiązania działają już produkcyjnie w językach angielskim, niemieckim i ukraińskim. Jesteśmy obecni na rynku niemieckim – mamy podpisane umowy z jednym z wiodących dostawców oprogramowania wspierającego firmy w zakresie rozwiązań HRtech. Dzięki doświadczeniu naszych specjalistów w obszarze przetwarzania języka naturalnego, naszą platformę i rozwiązania możemy zaadoptować pod praktycznie każdy język na świecie.
7. Jakie wyniki finansowe mieliście w ubiegłym roku, a jakie po pierwszym półroczu br.? Czy jesteście w stanie podtrzymać tempo rozwoju w tym roku?
W ubiegłym roku wypracowaliśmy 2,5 mln zł przychodów ze sprzedaży. Oznacza to, że podwoiliśmy przychody w porównaniu do 2020 r. Wypracowany wynik przychodowy był zgodny z opublikowanymi prognozami podczas naszej oferty publicznej. W raportowanym okresie zrealizowaliśmy wiele ważnych kontraktów oraz rozwinęliśmy flagowe produkty. Bardzo dobra sprzedaż przełożyła się na 247 tys. zł wyniku EBITDA – był to pierwszy rok, w którym Spółka osiągnęła rentowność na tym poziomie.
Po dwóch kwartałach br. wypracowaliśmy 1,7 mln zł przychodów ze sprzedaży, co stanowi niemal dwukrotny wzrost względem analogicznego okresu w 2021 r. Bardzo dobry wynik przychodowy przełożył się na 376 tys. zł EBITDA i 104 proc. realizacji względem przedstawionej prognozy. Prognozy finansowe zrealizowaliśmy nawet z nawiązką. Jesteśmy obecnie rentownym podmiotem, który skutecznie realizuje swoje cele biznesowe i finansowe. W kolejnych okresach spodziewamy się dalszego wzrostu przychodów ze sprzedaży przy utrzymaniu dodatniego poziomu EBITDA.
Od strony technologicznej zamierzamy w dalszym ciągu rozwijać naszą platformę Emplocity. Rozwijamy funkcjonalności rozpoznające nie tylko kontekst i tzw. sentyment konwersacji ale również zarządzające emocjami rozmówcy, m.in. do systemów rekomendacyjnych. Opracowujemy interfejsy do współpracy z rozwiązaniami Smart City. Przed nami kolejne integracje z usługami Google, Microsoft i Amazon.
8. W poprzednim roku zakończyliście publiczną ofertę akcji. Na co wykorzystaliście środki z emisji i jak to wpłynęło na wasz rozwój?
W ubiegłym roku przeprowadziliśmy ofertę publiczną akcji. W ramach tego procesu pozyskaliśmy 1,5 mln zł. Pozyskane środki finansowe przeznaczyliśmy na implementację efektów naszych badań i prac badawczo-rozwojowych, które przez ostatnie 2-3 lata prowadziliśmy wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w oparciu o ich granty. Do tej pory zainwestowaliśmy prawie 18 mln zł w samą technologię. Weszliśmy w etap wdrożenia wyników tych prac w produkty i usługi. Natomiast drugą część środków, przeznaczyliśmy na komercjalizację, zarówno na rynek polski jak i międzynarodowy, w zależności od tego jak dynamicznie i gdzie będą pojawiały się możliwości.
9. Kiedy planujecie wejść na NewConnect?
Niedawno GPW zakończyła proces weryfikacji naszego wniosku w efekcie czego, w ubiegłym tygodniu Zarząd Giełdy podjął uchwałę w sprawie wprowadzenia akcji Emplocity do Alternatywnego Systemu Obrotu na rynku NewConnect. Procedura trwała od maja br. Jej zwieńczeniem będzie wyznaczenie przez GPW pierwszego dnia notowań. Naszą intencją jest zadebiutować już w połowie października br.