Bartosz Czerkies, General Manager Shares, aplikacji do inwestowania społecznościowego w rozmowie z ISBtech m.in. o planach rozwojowych w Polsce.
Shares dopiero co wystartował w Wielkiej Brytanii i oprócz imponującej jak na początek liczby użytkowników przyciągnął Venus i Serene Williams jako udziałowców i ambasadorki. Co trzeba zrobić żeby zdobyć takie akcjonariuszki?
Choć o ich osiągnięciach tenisowych słyszymy najczęściej, to Serena Williams od lat jest aktywną inwestorką. Jej fundusz Serena Ventures od 2014 roku pomaga startupom na wczesnych etapach rozwoju, skupia się m.in. na firmach założonych przez kobiety i osoby pochodzące z grup mniejszościowych oraz szeroko pojętej edukacji.
Nasze wspólne wartości i jasna wizji spółki zadecydowały o rozpoczęciu współpracy. Siostry wspierają misję naszej platformy polegającą na uspołecznieniu inwestycji i edukacji finansowej – w szczególności wśród kobiet i młodych. Naszym celem jest sprawienie, aby inwestowanie było dostępne dla każdego – niezależnie od wysokości posiadanych środków.
Podkreślamy również, że inwestycje mogą być ryzykowne, ze względu na zachowania rynku, ale Shares pozwala użytkownikom inwestować tyle, na ile mogą sobie pozwolić, przy okazji zapewniają przydatne narzędzia i materiały edukacyjne. Otwieramy się dla zróżnicowanych odbiorców, w tym kobiet, które do tej pory często nie miały specjalistycznej wiedzy i dostępu do inwestowania. Koncepcja inwestycji społecznych, z definicji wspierająca edukację, rozwój i zachęcająca do rozmów nt. inwestycji, przyczyni się do podniesienia świadomości.
Czym tak naprawdę jest inwestowanie społecznościowe?
Inwestowanie społecznościowe jest rosnącym w siłę trendem łączącym inwestowanie z dostępem do społeczności zainteresowanej tą tematyką. Rozszerzone funkcje mediów społecznościowych dają możliwość nawiązywania kontaktów, tworzenia lub dołączania do grup tematycznych czy prowadzenia rozmów ze znajomymi na czatach w aplikacji. Stąd pomysł Shares – stworzyliśmy platformę do rozmów o inwestycjach, które do tej pory toczyły się na wielu różnych komunikatorach, a użytkownicy musieli przełączać się z jednej aplikacji do drugiej aby móc zainwestować.
Kim jest potencjalny użytkownik Shares?
Usługi platformy są skierowane głównie do dwóch grup potencjalnych użytkowników młodego pokolenia (gen Z i millenialsi), dla którego inwestycje są nieodłączną częścią finansów osobistych oraz kobiet, które do tej pory często nie miały specjalistycznej wiedzy i dostępu do inwestowania. Dzisiejsi użytkownicy oczekują produktu dającego im pełną swobodę inwestowania, połączonego z dostępem do społeczności inwestorskiej. Shares tworzy społeczność, która oferuje platformę dla osób zainteresowanych tematyką inwestycji.
Choć od startu platformy w Wielkiej Brytanii minęło zaledwie 6 miesięcy, to zdołaliście nie tylko uzyskać kolejne finansowanie ale też pozyskać dużą grupę pierwszych użytkowników. Czym przekonuje produkt?
Tak naprawdę, produkt broni się sam. Zarówno dla użytkowników, jak i inwestorów – dopiero co zamknęliśmy kolejną rundę finansowanie B na kwotę 40 mln USD z funduszu Petera Thiela, Valar Ventures, w sumie to już 90 mln USD z rundy A i B. Spółka zbudowała swoją popularność wśród młodych użytkowników w Wielkiej Brytanii i stała się drugą najczęściej pobieraną aplikacją w kategorii „Finanse” w App Store i szóstą najczęściej pobieraną aplikacją w Wielkiej Brytanii od tego czasu uruchomienie w maju 2022 roku. Te wyniki mówią same za siebie. Zresztą widać to po liczbie zapisanych chętnych na listy oczekujących w krajach europejskich, w tym w Polsce.
Sam produkt przekonuje przejrzystością i intuicyjnym UX, zupełnie jak aplikacje mediów społecznościowych, jednak naszym nadrzędnym celem jest edukacja oraz ułatwienie dostępu do szerokiego spektrum aktywów inwestycyjnych. Aby ułatwić czerpanie wiedzy dajemy do dyspozycji użytkowników narzędzia ułatwiające komunikację – czaty wewnątrz aplikacji oraz “communities” czyli tematyczne społeczności gdzie można uczyć się od ekspertów z danych dziedzin, nawiązywać znajomości i dyskutować o rynku. Jeśli chodzi o sam produkt to użytkownicy, w ramach aktywów, będą mieli do dyspozycji kryptowaluty, następnie akcje spółek amerykańskich, a kolejne akcje europejskie, NFT, ETFy oraz surowce etc.
Jakie są plany na rozwój Shares?
Launch aplikacji w Polsce jest planowany na IV kwartał br. Naszym planem jest konsekwentny rozwój aplikacji o nowe funkcjonalności i produkty inwestycyjne. Nasz rynek jest strategicznym obszarem rozwoju startupu ze względu na potencjał skalowania biznesu oraz perspektywy rozwoju w całym obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Polacy lubią testować nowinki technologiczne, są dokładnymi i surowymi recenzentami, a informacja zwrotna wartościową dla rozwoju biznesu.