80 proc. skandynawskich konsumentów preferuje płatności kartami, wynika z badania Nordic Payment Report 2022 sporządzonego przez Grupę Nets, europejskiego lidera branży płatniczej.
10 proc. Duńczyków, Finów, Norwegów i Szwedów płaci za pomocą telefonu. Zaledwie 5 proc. mieszkańców Skandynawii pozostaje wiernych gotówce. Co ciekawe prawie 30 proc. szwedzkich konsumentów deklaruje, iż nie używa gotówki. Natomiast 70 proc. Skandynawów określa płatności zbliżeniowe jako “kluczowe”.
Coraz większą popularnością w Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii cieszy się usługa Click & Collect, którą preferuje 50 proc. konsumentów w Skandynawii, w samej Norwegii korzysta z niej rekordowe 70 proc. kupujących. Dwie trzecie konsumentów w Szwecji i Norwegii regularnie przekonała się do usługi Scan to Pay, która umożliwia skanowanie produktów za pomocą kodu QR i mobilną płatność za zakupy za pomocą portfela elektronicznego.
Połowa skandynawskich konsumentów preferuje obecnie uwierzytelnianie za pomocą kodu PIN, ale mobilny identyfikator bankowy (BankID) jest preferowany przez 30 proc. konsumentów w Szwecji, odciski palców preferuje 13 proc. Duńczyków. Co ciekawe płatność przy pomocy biometrii twarzy jest coraz powszechniej stosowana do weryfikacji transakcji w Danii i Norwegii (11 proc. płacących deklaruje taką formę jako preferowaną).