Narodowy przewoźnik prowadzi obecnie strategiczny projekt badawczy mający na celu wprowadzenie szkoleń dla drużyn konduktorskich z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR). Projekt realizowany jest we współpracy z Politechniką Wrocławską. Szkolenia z obsługi wind dla osób mających trudności z poruszaniem się to kolejne działanie, które podejmuje PKP Intercity, aby usługi przewozowe, które oferuje, były dostępne dla każdego.
Pilotażowy program szkoleń z wykorzystaniem technologii VR trwa od września zeszłego roku, a jego planowane zakończenie to drugi kwartał 2023 roku. Już teraz pilotażowe szkolenie przeszło ponad 30 instruktorów PKP Intercity. Jeszcze w tym miesiącu innowacyjny projekt obejmie 17 pracowników odbywających szkolenia na stanowisko konduktora.
Szkolenie będzie obejmować obsługę wind dla wózków inwalidzkich i osób posiadających trudności z poruszaniem się, a przez to z samodzielnym dostaniem się na pokład pociągu. W tej chwili przewoźnik ma opracowane w formie VR windy w elektrycznych zespołach trakcyjnych FLIRT.
Wykorzystanie nowoczesnej technologii odczuwalnie ułatwi szkolenie drużyn konduktorskich. Dzięki technologii VR pracownicy będą mogli uczyć się obsługi wind w różnych modelach wagonów i zespołów trakcyjnych będąc w jednej lokalizacji. Obraz z gogli będzie mógł być wyświetlany również na monitorach – dzięki temu dodatkowe osoby obecne na szkoleniu mogą utrwalać zdobytą wiedzę, a instruktorzy będą mogli nadzorować prawidłowy przebieg szkolenia. Co istotne, pierwsza faza szkolenia będzie odbywać się bez realnego użycia pojazdów, a to nie obciąża zdolności operacyjnych przewoźnika.
PKP Intercity przechodzi proces transformacji technologicznej. Oprócz rozwiązań kierowanych do klientów zmieniamy się też wewnątrz spółki. Wprowadzamy nowe rozwiązania technologiczne mające usprawnić codzienną pracę czy właśnie szkolenia. Przy tym wszystkim nie zapominamy o naszym najważniejszym kapitale – czyli profesjonalnych, wyszkolonych pracownikach. Takie projekty mają zapewnić im łatwość rozwoju i zdobywania kolejnych kompetencji, które przełożą się na coraz wyższy poziom świadczonych przez nas usług. – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity – kolej dostępna dla każdego
Narodowy przewoźnik stale podnosi dostępność swoich usług, a działania w tym celu mają szeroki zakres – obejmują zwiększanie kompetencji personelu, inwestycje w przyjazny tabor i informacje dla osób z niepełnosprawnościami.
Stale zwiększa się ilość taboru przyjaznego osobom z niepełnosprawnościami. W ubiegłym roku flotę PKP Intercity wzmocniło 60 wagonów COMBO, które posiadają wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim oraz windę umożliwiającą wygodne dostanie się na pokład. W przedziałach przewidziano również siedzenia dla opiekunów, a miejsca dla wózków są odpowiednio zabezpieczone pasami bezpieczeństwa.
Kolejne ułatwienia to automatyczne drzwi przedziałowe, bezprogowe podłogi i kontrastowe drzwi wejściowe, dostosowane i bezpieczne toalety. PKP Intercity uwzględniło w projekcie usprawnienia dla osób niewidomych, dlatego wszystkie piktogramy i przyciski posiadają oznaczenia w alfabecie Braille’a. Pojazdy COMBO zostały uhonorowane prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja.
Flotę PKP Intercity wzmacniają kolejne jednostki dostosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Windy w wagonach i zespołach trakcyjnych różnią się od siebie, dlatego projekt szkoleń z użyciem VR będzie dużym ułatwieniem logistycznym.
Wśród 81 nowych wagonów produkowanych przez FPS H. Cegielski, 10 to wagony typu 177A-10 wyposażone w windę i miejsca przeznaczone dla osób poruszających się wózkach. Dostępne dla podróżnych są już pierwsze z 12 zamówionych Flirtów i modernizowane ED74 – także wyposażone w windy i dedykowane przestrzenie.
PKP Intercity w programie Dostępność Plus
W kwietniu 2021 roku PKP Intercity przystąpiło do rządowego programu Dostępność Plus, koordynowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Program ma na celu zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym osobom o szczególnych potrzebach.
Celem jest dostosowanie przestrzeni publicznej, architektury i transportu do wymagań obywateli. Zaangażowanie się PKP Intercity w tę ideę to potwierdzenie i gwarancja dalszego poszerzenia działań w zakresie ułatwienia korzystania z usług dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów.