Jeff Hollan, dyrektor ds. produktu, Snowflake, w rozmowie z ISBtech o implementacji języka Python i trendach rynkowych.
Implementacja języka Python – jak zmienia sytuację dla programistów?
Kiedy powstała firma Snowflake, obraliśmy kierunek, który ma doprowadzić do przełomu w analityce danych w chmurze poprzez rozdzielenie pamięci masowej i obliczeń oraz umożliwienie analitykom połączenia wszystkich danych, niezależnie od ich typu, w jedno rozwiązanie do analizy. Oznaczało to połączenie hurtowni i jezior danych w jedną platformę.
Po analizie skupiliśmy się na udoskonaleniu form współpracy. Po pierwsze, zbudowaliśmy warstwę technologiczną typu cross-cloud, zwaną obecnie Snowgrid, aby połączyć organizacje w różnych regionach i chmurach za pomocą jednej sieci. Zostało to wzmocnione przez Snowflake Marketplace. To miejsce, które oferuje obecnie dostęp do ponad 1500 na bieżąco uaktualnianych i gotowych do analizy zbiorów danych od ponad 300 zewnętrznych dostawców danych i dostawców usług danych, aby usprawnić łatwe i bezpieczne udostępnianie danych w ramach Snowflake Data Cloud.
Obecnie koncentrujemy się na tym, aby za pośrednictwem Snowpark zmienić świat budowania aplikacji. Wiąże się to z rozszerzeniem programowalności w Snowflake, co oznacza dodanie większej liczby sposobów tworzenia i uruchamiania aplikacji przez programistów w sposób, który jest elastyczny, rozszerzalny i wydajny. Ponieważ Python to najpopularniejszy wśród specjalistów zajmujących się danymi język programowania i trzeci najpopularniejszy język wśród wszystkich programistów, Snowflake udostępnia teraz Python i jego ekosystem bibliotek open source wszystkim użytkownikom i zespołom w ramach ogólnej dostępności Snowpark for Python.
Dzięki dodaniu Pythona do Snowpark programiści mogą tworzyć aplikacje w dowolnym języku (w tym Java, Scala i SQL). Co więcej, przejęcie przez Snowflake firmy Streamlit, umożliwia specjalistom z obszaru data science i programistom budowanie aplikacji wykorzystujących dane przy użyciu języka Pyton i jego ram open source. Snowflake Data Cloud to miejsce, w którym powstają aplikacje do obsługi danych, co przynosi wiele korzyści. Dzięki nam aplikacje te mogą czerpać z wielu przestrzeni roboczych jednocześnie, a cały proces wiąże się z łatwą programowalnością, bez konieczności zszywania przez organizacje wielu platform w celu zapewnienia działania aplikacji.
A twój ogólny komentarz na temat globalnej sytuacji w branży cloud – jakie szanse/ryzyka widzi Snowflake na najbliższe 12 miesięcy? Czy na horyzoncie pojawia się ryzyko tąpnięcia?
Obecny „klimat ekonomiczny” sprawia, że każda organizacja musi poważnie przyjrzeć się temu, jak inwestuje, gdzie dostrzega wartość dodaną i czy jest gotowa na sukces w dłuższej perspektywie. Widzimy to w wielu firmach z branży chmurowej i technologicznej. Firma Snowflake jest zabezpieczona na przyszłość, aby zapewnić klientom pewność funkcjonowania, niezależnie od wszelkich krótkoterminowych zawirowań ekonomicznych. Opiera się to na trzech czynnikach.
Pierwszym z nich jest fakt, że dane są siłą napędową każdej firmy. To konieczność, a nie luksus – zwłaszcza w czasach, gdy decydenci są wyjątkowo rozważni w kwestii inwestowania i generowania wartości. Chmura Danych Snowflake pomaga tysiącom firm wykorzystać swoje dane w niemal nieograniczonej skali, aby podejmować lepsze strategiczne decyzje biznesowe.
Ostatnie wahania rynkowe mogą powodować, że organizacje są bardziej niezdecydowane w kwestii dodatkowych wydatków, zwłaszcza jeśli chodzi o technologię. Aby uspokoić klientów i zaoferować lepszą efektywność kosztową, firma Snowflake jest zaangażowana w ciągłe innowacje mające na celu poprawę wydajności i zmniejszanie opóźnień, a dzięki naszemu modelowi biznesowemu – ciągłą poprawę efektywności ekonomicznej. Dzięki cotygodniowemu procesowi wdrażania zmian w Snowflake, jesteśmy w stanie regularnie wprowadzać ulepszenia w zakresie wydajności. Ponadto, ponieważ stosujemy model cen konsumpcyjnych, klienci płacą Snowflake tylko za te przestrzenie i obliczenia, z których korzystają, nie są natomiast związani długoterminowymi umowami z dostawcami.
To prowadzi do ostatniego czynnika, który jest kluczowy dla Snowflake: stawianie naszych klientów na pierwszym miejscu. Wszystko, co tworzymy, ma pomóc naszym klientom robić więcej, i to przy wykorzystaniu efektu skali. Innowacje takie jak Snowpark, Native Applications i Streamlit to niesamowite narzędzia, dzięki którym zespoły mogą wprowadzać innowacje w Chmurze Danych Snowflake. Patrząc na takie aspekty, jak nasz raport doświadczeń klientów i wyniki NPS (Wskaźnik Rekomendacji Netto), możemy stwierdzić, że jesteśmy liderami w branży pod względem doświadczeń klientów i oferowanego produktu. Jako że koncentrujemy się na wprowadzaniu innowacji u boku naszych klientów, korzystając z najbardziej wydajnej i bezpiecznej Chmury Danych na świecie, nasza przyszłość rysuje się w optymistycznych barwach.