Wyróżniające się jakością i innowacyjnością, dobrym składem produkty o oryginalnych recepturach oraz firmy i wydarzenia przodujące na tle konkurencji, a także wspierające pozytywne zmiany, zostały wyróżnione podczas Forum Rynku Spożywczego i Handlu. Nagrody wręczono podczas gali wieńczącej pierwszy dzień wydarzenia, odbywającego się w Grand Sheraton Hotel w Warszawie, w dniach 7 – 8 listopada br.
Forum Rynku Spożywczego i Handlu to wydarzenie z udziałem najważniejszych producentów, dostawców i liderów rynku handlowego, a także przedstawicieli rządu i organizacji branżowych. Głównym hasłem tegorocznej edycji forum jest Think Agile, rozumiane jako elastyczne działania podejmowane przez polskie firmy każdego dnia, by w zmiennej rzeczywistości zareagować odpowiedzialnie i skutecznie oraz właściwie odpowiedzieć na potrzeby rynku.
Zwieńczeniem pierwszego dnia wydarzenia była wieczorna gala, podczas której już po raz 13. wręczone zostały certyfikaty Dobry Produkt i wyróżnienia Food & Retail Award. Celem plebiscytu było wskazanie najciekawszych produktów spożywczych, które wyróżniają nie tylko wysoka jakość i innowacyjność, ale również poszanowanie tradycji i regionalne receptury. Łącznie nagrodzono 25 najbardziej wartościowych produktów i firm na rynku detalicznym oraz HoReCa.
Certyfikat Dobry Produkt to nagroda przyznawana najlepszym i najciekawszym produktom spożywczym, charakteryzującym się wysoką jakością. Przyznane certyfikaty mają pomóc konsumentom w dokonywaniu jakościowych wyborów. Nagrody w pięciu kategoriach wręczyli Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP i Agata Jakóbczyk-Zielińska, dyrektor Departamentu Bankowości Korporacyjnej Credit Agricole.
W kategorii produkt innowacyjny doceniony został MISS TI Mochi Mango – deser lodowy firmy Chai Group, dystrybuowany przez SOTI Natural. Nagrodę odebrał Kuba Grabowski.
Za linię funkcjonalnych soków i smoothie SWIGO w tej samej kategorii nagrodzona została firma HPP Tradebridge. Certyfikat odebrała Joanna Jagodzińska-Musiał, dyrektor zarządzająca firmy.
Trzecim laureatem została marka Primavika, reprezentowana przez Annę Skrzypczak. Zwyciężyła produktem Veggie Bowl – czyli lunchami roślinnymi dostępnymi na rynku w trzech smakach.
W kategorii Nowy Produkt triumfowała firma FoodJack i produkt Jack The Fisherman A’la Tuna, roślinny zamiennik na bazie jackfruita, czyli owocu chlebowca różnolistnego. Certyfikat odebrał prezes Gerald Tomasik.
Kolejne wyróżnienie w tej kategorii otrzymały Mikroliście z wertykalnej farmy, start-upowy produkt firmy Listny Cud. Odebrała je prezes firmy, Matylda Szyrle.
Ostatnim zwycięzcą w kategorii Nowy Produkt zostało SuperMusli Kids, marki Purella. Nagrodę odebrał Artur Gajewski, członek zarządu, dyrektor marketingu R&D i jakości.
Certyfikat Dobry Produkt w kategorii Produkt Tradycyjny i Regionalny otrzymała Kapusta kiszona z sokiem z kiszonych buraczków z Przetwórni Warzyw Michał Sznajder Gospodarstwo Rolne. Nagrodę odebrali właściciele – Michał i Ludmiła Sznajder, którzy kontynuują tradycję biznesu rodzinnego od trzech pokoleń.
Kolejnym laureatem została Pierogarnia Stary Młyn i ich produkt toruński Smarowidło piernikowe. Certyfikat odebrał Marcin Latarski, Executive Chef.
Nagrodę otrzymał również Serek homogenizowany Rolmecz – tzw. kultowy „serek z krówką” firmy Mlekpol. Odebrała ją Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu.
Ser twarogowy wędzony z Zagrody Szczęśliwych Zwierząt został wyróżniony w kategorii Produkt Wysokiej Jakości. Na gali firmę reprezentował Przemysław Rogacki.
Kolejnym zwycięzcą została Roladka pleśniowa Meelania, produkt firmy PPH Temar. Nagrodę odebrał Maciej Rymski, dyrektor sprzedaży.
Trzecim laureatem w kategorii Produkt Wysokiej Jakości zostało Musli Premium firmy OneDayMore. Certyfikat odebrał Krzysztof Trznadel, dyrektor sprzedaży krajowej.
Wyróżnienie w kategorii Produkty HoReCa otrzymała firma Ovovita i jej produkt Ovovita! Go. Odebrał je Piotr Markiewicz, dyrektor ds. handlu.
Drugim zwycięzcą zostało Wegańskie, rzemieślnicze ravioli z burakiem, śliwką i chili firmy La Fileja. Wyróżnienie odebrały Katarzyna Ryniak, właścicielka firmy La Fileja i Aneta Kiełczyńska, specjalistka ds. trade marketingu – kuchnia śródziemnomorska.
Certyfikat otrzymała również firma Buchcik za Bułeczki BAO. Nagrodę odebrał Dariusz Tkocz, współwłaściciel firmy i dyrektor handlowy.
Dodatkowo wręczono również szczególny certyfikat, przyznany w drodze głosowania czytelników serwisu portalspozywczy.pl. Internauci jako najlepszy produkt wybrali MISS TI Mochi Mango – deser lodowy firmy Chai Group, dystrybuowany przez SOTI Natural, a nagrodę odebrał Kuba Grabowski.
Laureaci Dobrego Produktu 2022 zostali wybrani przez jury, w którego skład weszli: Magdalena Brzózka, redaktor prowadząca portal horecatrends.pl, Krzysztof Cybruch, organizator Targu Śniadaniowego, Agata Jakóbczyk-Zielińska, dyrektor Departamentu Bankowości Korporacyjnej Credit Agricole Bank Polska, Honorata Jarocka, analityk firmy Mintel, Urszula Kłosiewicz-Górecka z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Edyta Kochlewska, redaktor naczelna portalu dlahandlu.pl, Ola Lazar, ekspertka rynku firmy foodtech, Andrej Modic, prezes firmy Farmer Direct (LokalnyRolnik.pl), Szymon Mordasiewicz, Commercial Director Panelu Gospodarstw Domowych w firmie GfK, Magdalena Twardokęs, menadżerka sektora spożywczego w Grupie PTWP oraz Andrzej Wojciechowicz, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.
Drugą część gali stanowiło wręczenie wyróżnień Food & Retail Awards, będące wyrazem uznania dla tych, którzy wspierają zmiany w przemyśle i handlu spożywczym. Nagrodzone firmy i wydarzenia w minionym roku znacząco wyróżniły się w polskim sektorze spożywczym. Dziewięć równorzędnych nagród wręczyli Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP i Magdalena Twardokęs, menadżerka sektora rolno-spożywczego Grupy PTWP.
Nagrodę za aktywność akwizycyjną Grupy Polmlek odebrał dyrektor generalny Miguel Coutinho. Grupa przejęła Ceko – właściciela marki Sery z Goliszewa oraz producenta masła JAGR z Warlubia, a od koncernu Bel odkupiła udziały w marokańskiej firmie mleczarskiej – Safilait. W ten sposób Polmlek poszerzy swoją ofertę o znane marki w Polsce, a dzięki transakcji w Maroku zaistnieje na dynamicznym rynku afrykańskim. Spółka w zeszłym roku osiągnęła przychody na poziomie 5,7 mld złotych. Prognozy na ten rok zakładają wzrost aż o 70 proc.
Kolejnym nagrodzonym w plebiscycie została Grupa Maspex, a nagrodę za spektakularne wkroczenie w nowy dla siebie segment alkoholi i przejęcie CEDC odebrał Robert Wawro, członek zarządu.
W wyniku transakcji Grupa Maspex stała się liderem rynku wódki w Polsce i największym w kraju importerem zagranicznych alkoholi. Przejęcie wzbogaciło portfolio Grupy Maspex o kultowe polskie marki, takie jak: Żubrówka, Soplica, Bols i Absolwent. To dwudzieste przejęcie Grupy Maspex, z czego dziewiąte w Polsce.
Kolejnymi laureatami konkursu Food & Retail Awards zostali Purella Superfoods i Bakalland, w imieniu których statuetki odebrali – Artur Gajewski, członek zarządu, dyrektor marketingu R&D i jakości Purella Superfoods i Marian Owerko, prezes zarządu Bakalland. Wyróżnienia zostały przyznane za połączenie sił – akcjonariusze Bakallandu oraz wspólnicy Purelli stworzyli grupę, która stała się liderem segmentu żywności prozdrowotnej w Polsce i znaczącym graczem w Europie. Grupa planuje wzmacniać obszar R&D, zwiększać potencjał produkcyjny rozbudowując swoje fabryki, a także intensywnie rozwijać wspólne portfolio.
Kolejne wyróżnienie zdobyła firma Netto Polska, którą na gali reprezentował Jerzy Tymofiejew, Chief Investment Officer.
Przyznane zostało za odważną akwizycję sieci Tesco i ambicję dalszego rozwoju w Polsce. Firma ta urosła w imponującym tempie do 650. placówek i osiągnęła pozycję silnej, ogólnokrajowej sieci dyskontowej z obrotami sięgającymi 6. miliardów złotych. Ma ponad 9000 pracowników i dysponuje 5. centrami dystrybucyjnymi w całej Polsce.
Firma PPL Koral została doceniona za stanie się ikoną skutecznego marketingu wpływu. Statuetkę odebrał Michał Sokołowski, dyrektor rozwoju i sprzedaży.
Lody Ekipa są towarem deficytowym od chwili pojawienia się na rynku. To doskonale stargetowany produkt, który zawładnął wyobraźnią nastolatków. Sukces lodów jest jeszcze bardziej imponujący, gdyż miał miejsce w czasie pandemii, gdy spadła sprzedaż produktów impulsywnych.
Wyróżniona za inwestycje w przyszłość handlu i wyznaczenie trendów na rynku detalicznym została firma Żabka Polska. Nagrodę odebrał Adam Manikowski, wiceprezes Grupy Żabka i dyrektor zarządzający. Sieć Żabka jest regionalnym liderem innowacyjnych rozwiązań, w tym tych dotyczących automatyzacji sprzedaży w formacie convenience i q-commerce. Umiejętnie wykorzystuje technologię do wspierania franczyzobiorców, inspirowania inicjatyw sprzyjających zrównoważonemu rozwojowi i cyrkularności handlu. Firma ma 8,5 tys. sklepów convenience, w tym ponad 50 bezobsługowych Nano Store, wspieranych przez sztuczną inteligencję.
Za sukces formatu dyskontu non food i stworzenie sklepu „blisko ludzi” nagrodę otrzymała firma Pepco, a odebrała ją Agnieszka Jaworska, Commercial Director.
Firma od lat rozwija się zarówno w okresach prosperity, jak i kryzysu. Tworzy miks oferty, ceny i jakości – czyli dokładnie to, czego oczekują konsumenci. Dzięki takim zintegrowanym działaniom marka Pepco rozwija się organicznie. Ponadto sieć wybrała Polskę na miejsce swojego, zwieńczonego sukcesem, debiutu giełdowego. Pepco w ciągu roku powiększyło się o 450 sklepów i zwiększyło przychody o ponad 28 proc.
Ostatnie wyróżnienie otrzymała firma Shopee Poland, reprezentowana na gali przez Michała Tykarskiego, Business Development Director.
Platforma przebojem wdarła się do świadomości konsumentów – odwiedziło ją 11 mln osób i ma ponad 36-procentowy zasięg w polskim e-commerce. Pomimo tego, że działa w Polsce dopiero od września 2021 roku, zdążyła zbudować partnerstwa logistyczne, które pozwalają odbierać zakupy w dziesiątkach tysięcy punktów i paczkomatów. W ciągu kilku miesięcy markę Shopee poznało ponad 50 proc. wszystkich konsumentów internetowych.
Forum Rynku Spożywczego i Handlu to doroczna okazja do spotkań i dyskusji w gronie przedstawicieli największych firm sektora spożywczego i HoReCa. Wydarzenie jest organizowane przez Grupę PTWP, wydawcę portalów dlahandlu.pl, horecatrends.pl, portalspozyczy.pl.