Zainteresowanie usługami chmurowymi z roku na rok rośnie. Według danych Eurostatu w 2021 roku z chmury obliczeniowej korzystało 42% przedsiębiorstw zlokalizowanych na terytorium Unii Europejskiej, w czołówce znajdują się kraje skandynawskie, Szwecja i Finlandia. Polska w tym rankingu określona została jako kraj wschodzących innowatorów. Chociaż chmura w Polsce przyśpiesza, a rynek usług w 2022 roku prawdopodobnie powiększy się o ponad jedną trzecią i ma szanse osiągnąć wartość ok. 3 mld złotych, nadal są obszary, w których jest wiele do nadrobienia. Komentarz ekspercki przygotował Maciej Wójcicki, IT Solutions Architect w ITBoom Sp. z o.o.
Według danych GUS w 2021 roku z usług płatnej chmury obliczeniowej korzystało blisko 29% polskich przedsiębiorstw. To wzrost o 4% w stosunku do 2020 roku i aż 12% więcej w porównaniu do roku 2019. Wśród firm z sektora MŚP około 20-30% korzysta obecnie z usług chmurowych. Nowe narzędzia wdrażane w modelu cloud są doceniane, ponieważ wpływają na wzrost efektywności pracy oraz umożliwiają skalowalny rozwój.
W konsekwencji czego wpływają na szybszą i łatwiejszą modernizację przedsiębiorstwa. Rozwiązaniem IT, a właściwie modelem rozliczeń i świadczenia usług, które szczególnie sprawdza się w przypadku MŚP jest SaaS (Software as a Service). Model działania MŚP jest zazwyczaj bardziej elastyczny, dynamiczny i mało przewidywalny. SaaS dobrze przystaje do wymogów w tym sektorze i sprawdza się jako bezpieczna forma usług IT, która nie naraża firmy na ogromne inwestycje.
Jak wypada Polska na tle innych krajów Unii Europejskiej? Według Indeksu Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego 2022, chociaż nie znajdujemy się w czołówce, w ostatnich latach jako kraj odnotowaliśmy największe tempo wzrostu poziomu cyfryzacji. Są jednak takie dziedziny, w których wręcz bijemy na głowę czołówkę krajów europejskich. Dla przykładu rozwiązania stosowane u nas w bankowości elektronicznej, wsparcie sprzedaży w postaci chat botów czy też narzędzia do pracy zdalnej w biznesie, są wzorem dla wielu rozwiniętych rynków na świecie. Rodzima struktura rynku IT i rozwiązań dedykowanych przedsiębiorcom stawia na technologie wspierające administrację, marketing i sprzedaż. Chętnie wdrażamy AI, NLP i machine learning, ale w obszarach, w których firmy mogą czerpać zysk już w krótkim terminie. Przedsiębiorcy najczęściej wybierają rozwiązania IT w dziedzinach dość oczywistych, jak np. oprogramowanie dla wsparcia sprzedaży czy ogólnie rozumianego obrotu dokumentów.
Nadal wiele firm nie jest jeszcze mentalnie gotowych na proces transformacji cyfrowej. Przy sceptycznym podejściu pracowników czy zarządu, wprowadzenie zmian, a nawet zasugerowanie nowych rozwiązań nie jest łatwym zadaniem, potwierdzają to wyniki badania Instytutu Humanites BARIERY i TRENDY – Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/pracownika/konsumenta. Według danych, chociaż 56 proc. badanych uznaje technologie cyfrowe za szansę na rozwój, to niemal tyle samo osób – 58 proc. ma związanie z nimi obawy. Dotyczą one głównie przypadków niewłaściwego wykorzystania danych. Mimo tych wątpliwości zarówno menedżerowie, jak i pracownicy liniowi doceniają fakt digitalizacji, który poprawił efektywność ich pracy. Taką deklarację złożyło 86 proc. menedżerów. Te dane pokazują nadzieję, choć zwracają uwagę na istotny poziom sceptycyzmu. Firmy chcą zabezpieczyć się i usprawnić swoje organizacje.
Stawiają na rozwój i przydzielają budżety na transformację cyfrową swoich organizacji. Pieniądze idą szczególnie w takie obszary, które umożliwią organizację biznesu bardziej online i w efekcie dużo sprawniejsze działanie. Księgowość, HR i logistyka są w tym zakresie najlepiej rozwinięte, korzystają z technologii cyfrowej w ponad 80 procentach. Według badania Instytutu Humanites zdecydowanie najgorzej z transformacją cyfrową radzi sobie branża produkcyjna, wykorzystuje nowe technologie w zaledwie 39 procentach.
Praca integratorów i specjalistów jest więc nie do przecenienia. Transformacja cyfrowa w Polsce może znacznie przyspieszyć, także dzięki szerszej implementacji usług chmurowych. To one w ostatnich latach przekonują najbardziej biznes w Polsce do inwestycji w IT. Chmura jest po prostu wygodna, prosta, nie wymaga zbyt dużych inwestycji w infrastrukturę IT, utrzymanie i serwis. Jestem przekonany, że przyszłość Polskich firm jest mocno osadzona w chmurze.