SEG 2025

Jednym z najbardziej skutecznych rozwiązań w obszarze obsługi przesyłek jest dostawa poza miejscem zamieszkania odbiorcy, tzw. OOH (out of home). Według analiz przeprowadzonych przez Last Mile Experts, w 2021 roku na rynku europejskim liczba punktów OOH wzrosła o około 35% (średni wynik dla UE i Wielkiej Brytanii).

Warto zwrócić uwagę na dwa rynki, w których wzrost liczby automatów jest znacznie wyższy, np. „lockerland” (czyli Polska), gdzie liczba maszyn wzrosła o ponad 70%, czy Szwecja ze wzrostem o 170% rok do roku. Jak rozkłada się liczba punktów OOH w poszczególnych państwach?

Zakupy online, w przeciwieństwie do tradycyjnego handlu, obejmują dostawę do klienta końcowego. Wbrew pozorom, to skomplikowany i kosztowny proces. Oczekuje się, że wartość globalnego rynku dostaw ostatniej mili wzrośnie do 2027 r. do ponad 200 mld USD z 108,1 mld USD w 2020 r. Wzrost rynku dostaw ostatniej mili jest napędzany przez zwiększoną liczbę zamówień online. Około 70% tych wydatków zostanie wygenerowanych przez transport, z czego około 50% dotyczy ostatniej mili – wskazuje raport Statista „Last Mile Delivery Market”.

Preferencje polskich konsumentów

Polscy klienci w kwestii dostarczenia towaru zdecydowanie i niezmiennie preferują dostawę do Paczkomatu® InPost – taką opcję wybiera aż 81% respondentów. Z kolei 43% preferuje dostawę przez kuriera do domu lub pracy, a tylko 17% wskazało wysyłkę zamówienia do punktu partnerskiego – wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2022” opracowanego przez Geminus.

Co ciekawe, wspomniany raport wykazał, że oferowanie różnych form dostawy jest motywujące do zakupów przez Internet. Najistotniejsza jest tutaj opcja dostawy przez Paczkomat® InPost (83%), a także dostawa kurierem do domu lub pracy (63%). Co ciekawe, klienci sklepów online wskazują także, dodatkowe formy dostawy, które także zachęcają ich do zakupu przez internet – jest to opcja darmowego transportu z możliwością wniesienia (88%) oraz błyskawiczna dostawa do domu w tym samym dniu (83%). Dostawa, która odbywa się do 12 godzin jest motywująca do częstszych zakupów online aż dla 85% badanych.

W dobie automatów paczkowych i punktów odbioru – tzw. PUDO pojawiających się w każdej mniejszej miejscowości oraz na każdej większej ulicy większego miasta, logistyka staje się bardziej efektywna. Mniejsza liczba zwrotów i podjazdów pod dany adres, to również mniejszy ślad węglowy i korzyść dla środowiska. Często brak możliwości odbioru paczki w dowolnym momencie powoduje nieodebranie przesyłki w ogóle. – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.

Punkt PUDO w Europie

Polskie e-sklepy wysyłające towary do klientów na rynku czeskim, słowackim, węgierskim czy rumuńskim mogą skorzystać z ponad 14,500 tys. punktów PUDO, mają też do dyspozycji sieć Z-BOX’ów Packety. Dzięki temu odbiór paczek czy ewentualny zwrot towarów odbywa się sprawnie, a konsumenci nie muszą długo czekać czy daleko po nie jeździć.

Packeta, która działa na 34 rynkach, ma rozbudowaną sieć własnych punktów odbioru oraz punktów partnerskich w wielu krajach i jest w stanie dostarczać przesyłki niemal na cały świat szybko i tanio. Dla klientów, którzy cenią czas i koszt przesyłki, to rozwiązanie wręcz idealne. To także korzyść dla e-sklepów, które uzyskują łatwy dostęp do zagranicznych rynków, gdzie mogą pozyskać nowych klientów przy relatywnie niskich barierach wejścia. – podsumowuje Justyna Andreas.

Dostawa minutowa na Słowacji

Słowaccy klienci zostali jednymi z pierwszych w regionie, którzy mogą skorzystać z usługi pozwalającej poznać dokładną godzinę dostarczenia przesyłki przez kuriera. Dzięki śledzeniu kuriera online klient będzie mógł zobaczyć, gdzie dokładnie znajduje się jego przesyłka, a także, o której godzinie zostanie dostarczona. W ten sposób Packeta odpowiada na wyniki ostatnich ankiet, które ujawniły, że słowackim klientom przy doręczaniu przesyłek pod wskazany adres najbardziej przeszkadza fakt, że nie znają godziny ich doręczenia.

E-sklepy mają dziś wiele możliwości dostawy i zwrotu towarów, ale to właśnie tzw. punkty odbioru PUDO (ang. Pick Up Drop Off) oraz automaty paczkowe, w tym Paczkomat® InPost są jednymi z najbardziej efektywnych. Każdy e-sklep nie oferujący jeszcze możliwości dostawy czy zwrotu przy ich wykorzystaniu, powinien ją dodać.

W krajach, w których liczba punktów PUDO (ang. Pick Up Drop Off) jest niewielka, liczba nieodebranych przez klientów przesyłek jest wyższa o 10 do 13% w porównaniu z rynkami z dobrze rozwiniętą siecią PUDO. Dla przykładu, w ubiegłym roku w Czechach – na rodzimym rynku Packeta Group, do punktów PUDO trafiły 44 mln przesyłek, z czego jedynie 2,5% nie zostało odebranych przez klientów.

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments