Od 1 grudnia w większości miast rowery nie są już dostępne, a Spółka przygotowuje się na wejście w nowy rok. 2022 rok chyli się ku końcowi, a wraz z tym nadchodzi czas podsumowań i stawiania sobie nowych wyzwań. Wzrost cen spowodowany inflacją, postpandemiczna rzeczywistość, praca hybrydowa wielu firm i co za tym idzie zmiany w przemieszczaniu się do biur.
To tylko część wyzwań, z którymi musiał się zmierzyć Nextbike w tym roku. Pomimo tych niesprzyjających okoliczności, spółka ogłosiła właśnie rekordowe wyniki finansowe – najlepsze w swojej ponad 10-letniej historii istnienia. W tym czasie oferowane przez nią rowery miejskie zyskały na popularności, co znajduje odzwierciedlenie w aż 10-procentowym wzroście liczby wypożyczeń w całej Polsce.
Spółka Nextbike Polska podsumowała właśnie wyniki finansowe za ostatni kwartał. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej w trzecim kwartale jej przychody ze sprzedaży wzrosły o 10,9 proc. (do 22,4 mln zł), podczas gdy zysk brutto ze sprzedaży zwiększył się o ponad 26 proc. (do 8,5 mln zł w porównaniu do 6,3 mln zł w trzecim kwartale 2021 r.). Wśród ważnych wydarzeń warto wymienić również progres w ponad dwuletnim procesie restrukturyzacyjnym, którego bieżąca faza została zakończona podpisaniem umów restrukturyzacyjnych z Alior Bank S.A. oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego, a także zatwierdzeniem przez wierzycieli propozycji układowych. Równie istotne w ostatnim okresie są wygrane przez Grupę Nextbike przetargi i umowy podpisane m.in. z miastem Wrocław na obsługę ponad 2000 tysięcy rowerów, w tym rowerów elektrycznych na kwotę 18 mln złotych i okres 2 lat oraz z miastem Warszawa na obsługę systemu roweru miejskiego Veturilo w latach 2023-2028.
Ostatnie wyniki to efekt ciężkiej pracy całego zespołu, który stanął na wysokości zadania w tak niesprzyjającym czasie postpandemicznej rzeczywistości, restrukturyzacji spółki czy inflacji. Chcemy dalej optymalizować koszty operacyjne i mamy na to realne szanse, bo jako spółka kontynuujemy inwestycje w analizę danych i narzędzia do predykcji, wspierające nasze decyzje biznesowe. Dzięki nim możemy zrozumieć, gdzie system działa sprawnie, a w których miejscach trzeba poświęcić więcej uwagi i wprowadzić jeszcze lepsze rozwiązania. – komentuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.
W 2022 wszyscy jesteśmy rowerzystami
Polacy wracają do ruchu po pandemii. Liczba wypożyczeń rowerów za ten rok wyniosła prawie 8 mln (+10 proc. względem zeszłego roku). Najlepszym dniem w tym roku okazał się 5 czerwca, czyli początek letniego sezonu z ponad 58 tys. wypożyczeń pojazdów.
Średnio każdego dnia było to prawie 30 tys., a łączny czas, który spędziliśmy na rowerach to 219 172 320 minut, co oznacza 152 203 dni, które przekładają się na ponad 400 lat ciągłego wynajmu. Na wypożyczonych jednośladach przejechaliśmy dystans ponad 33 mln kilometrów, odpowiadający niemalże 50 podróżom na Księżyc i z powrotem czy pokonaniu trasy Tour de Pologne 28 tysięcy razy.
Warszawa rowerem stoi
Ciekawie wygląda to w poszczególnych miastach. Jako największy ośrodek miejski Warszawa pozostaje na prowadzeniu i utrzymuje pozycję rowerowego lidera Polski. Prawie 4 miliony wypożyczeń pojazdów to wzrost o 15 proc. względem zeszłego roku. W 2022 roku do systemu Veturilo dołączyło najwięcej nowych użytkowników, bo aż 120 872 osób.
Całkowita liczba wypożyczeń wyniosła 3 904 647. Każdego dnia warszawianki, warszawiacy i osoby odwiedzające stolicę wypożyczały rowery Veturilo średnio ponad 14 tysięcy razy. Średnia pokonywana odległość podczas jednego wypożyczenia to 3,68 km, jednak dane pokazują, że ogromna część użytkowników wybiera rowery miejskie na dłuższych dystansach, np. podczas weekendowych przejażdżek za miasto.
Rekordy we Wrocławiu
Stolica Dolnego Śląska nie pozostaje w tyle i bije swoje własne rekordy, ustanawiając najlepszy wynik w już 11-letniej historii istnienia Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Liczba lokalnych wypożyczeń wzrosła aż o 100 tys. względem zeszłego roku, a Wrocławianie w tym sezonie przejechali na rowerach miejskich dystans 5 409 625 km. Łączny czas jazdy na rowerach wyniósł 40 mln minut, co daje nam prawie 100 miesięcy ciągłego wypożyczenia. Wrocław może pochwalić się także liczbą użytkowników w systemie, co oznacza liczbę osób starających się żyć aktywnie i wybierać rower – jest ich aż 351 tysięcy.
Wraz z rowerem miejskim odmieniliśmy nawyki transportowe Polaków i przetarliśmy ścieżkę dla szerszego sektora mikromobilności. Nie poprzestajemy na laurach i wierzymy, że ciężka praca przyniesienie kolejne efekty. Konsekwentnie współpracujemy z miastami i rozumiejąc, jak w tych trudnych czasach zmieniają się ich potrzeby, wiemy, że konieczne jest, aby nasz model biznesowy był elastyczny, a parametry kontraktów dopasowane do ich potrzeb. Prowadzimy liczne dyskusje z samorządami, jak najefektywniej wdrażać systemy rowerowe i widzimy, że bliska współpraca pozwala na znalezienie odpowiednich rozwiązań. – mówi Tomasz Wojtkiewicz.
Zmiany, zmiany, zmiany
Sezon pełen sukcesów jest zapowiedzią kolejnych dużych zmian. W 2023 roku Grupa Nextbike będzie odpowiedzialna za uruchomienie odświeżonego systemu rowerów miejskich w Warszawie. Wszystkie jednoślady zostaną wymienione na nowoczesne Smartbike 2.0 wyposażone w technologię 4. generacji i system GPS, który pozwoli użytkownikom na większą swobodę korzystania z systemu. Sama technologia umożliwi zaś jeszcze dokładniejsze określenie kierunków i tras najchętniej wybieranych przez Polaków, m.in. po to, aby z większą precyzją wspierać planowane budowy kolejnych ścieżek czy stacji rowerowych.
Dodatkowym rozwiązaniem, które firma planuje wprowadzić w warszawskim systemie Veturilo w nowym sezonie, będzie możliwość parkowania rowerów poza stacjami w wyznaczonych do tego miejscach, a nie tylko w stojakach rowerowych przy stacjach, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców stolicy. Jak podkreślają przedstawiciele Grupy Nextbike, zależy im na byciu wzorem w ekologicznym podejściu do biznesu. Od tego sezonu mobilny serwis Nextbike został uzupełniony o e-skutery, a w najbliższej przyszłości do codziennych działań operacyjnych włączone zostaną również rowery cargo, które zmniejszą emisyjność, np. podczas serwisowania czy czynności związanych z obsługą systemów.
Rowerowy biznes w nowoczesnej odsłonie
Od dwóch lat Nextbike buduje kompetencję w świadczeniu usług reklamowych, a w tym roku wystartował z pierwszą w Polsce kampanią multichannel dla użytkowników rowerów miejskich. Podsumowanie finansowe ostatniego sezonu i wzrost przychodów z reklamy o 994 tysiące zł (+ 71 proc.) jasno wskazują, że to ważny kierunek rozwoju spółki.
Każde wypożyczenie jest kontaktem z aplikacją, ale przede wszystkim użytkownikiem. Reklama na pojazdach, która jest widoczna dla wszystkich, okazała się biznesowym strzałem w dziesiątkę. W systemie mamy już 2,5 mln użytkowników, co daje nam ogromną szansę na dotarcie z komunikatem do szerokiej grupy odbiorców poprzez kampanie łączące offline z online. W tym roku odnotowaliśmy 71-procentowy wzrost przychodów z reklamy i z pewnością będziemy dalej rozwijali się w tym kierunku. Chcemy podejść do reklamy i komunikacji bardzo szeroko, angażować Polaków nie tylko wyborem rowerów, ale przede wszystkim promować postawę korzystną dla nas wszystkich, jak np. aktywny odpoczynek czy ograniczanie śladu węglowego. – podsumowuje Tomasz Wojtkiewicz.