Aneta Orszewska, Product Strategist w Boldare, w komentarzu eksperckim o roli stratega produktowego w budowaniu produktów cyfrowych.
Niedawno świat obiegło zdjęcie, na którym dwóch rywali – Lionel Messi i Cristiano Ronaldo – rozgrywają partię szachów. Nie chcę rozpisywać się o zdjęciu i kampanii reklamowej luksusowego domu modowego Louis Vuitton, to nie moja działka. Jest jednak coś, co szczególnie mnie zaintrygowało. Otóż pozycja na planszy w reklamie była wzorowana na słynnej z 2017 roku partii dwóch szachowych arcymistrzów: Magnusa Carlsena i Hikaru Nakamura.
No dobrze, ale co w tej pozycji jest interesujące? To, że nie ma w niej zwycięzcy. Kończy się remisem. Jest to również symbol rywalizacji między Ronaldo i Messim. Dwóch wielkich zawodników i każdy ma swoich fanów, którzy uważają go za najlepszego z najlepszych. Jednak obiektywnie trudno rozstrzygnąć, który jest królem, po prostu obaj są wielcy.
Nie ma przypadku
O tej symbolice, którą znajdziemy na zdjęciu Annie Leibovitz, ktoś pamiętał, pomyślał i
zaproponował. Nic tam nie było dziełem przypadku, a owocem lat pracy i zbierania
doświadczeń. Ktoś zdawał sobie sprawę, że ustawienie figur nie może być przypadkowe.
Musi być uzasadnione, tak samo jak każdy ruch w królewskiej grze i dlatego spośród setek
kombinacji wybrano akurat tę, która kończy się remisem. Ten ktoś doskonale wiedział, że
cały świat będzie analizował ustawienie oraz to, który z piłkarzy ma lepszą pozycję do
zakończenia. Wszystko co znajdziemy na zdjęciu było przemyślane. Odpowiedni ludzie
doradzali, właściwi projektowali i tworzyli scenografię.
Wielopoziomowe doświadczenie, które umożliwia realizację zauważanych projektów, to nic
innego jak poznawanie różnorodnych wzorców działania oraz ludzi z przeróżnych branż i
technologii. To pomaga również patrzeć holistycznie na biznes. W przypadku Boldare
patrzymy tak również na budowanie produktów cyfrowych, by, w efekcie, tworzyć je jak
najbardziej użyteczne.
Najważniejszy jest efekt
Po latach realizacji projektów i gromadzenia doświadczeń w branży IT mogę powiedzieć, że
najważniejszym czynnikiem w pomyślnym tworzeniu produktu cyfrowego jest badawcze
podejście. Bez holistycznego spojrzenia na produkt, jego funkcjonalności, oraz potrzeby
rynku i docelowej grupy użytkowników, nie sposób określić jasnych celów, które chcemy
osiągnąć oraz mierzyć za pomocą danych i analiz.
Zbadanie szans i ryzyk pozwala uniknąć naprawiania błędów w nieskończoność po oddaniu projektu. Takie podejście wspiera realizację celów biznesowych klientów. W końcu chodzi o to, żeby produkt po wypuszczeniu na rynek był potrzebny, użyteczny oraz mógł być z powodzeniem komercjalizowany.
Tutaj pojawia się rola Product Strategist, czyli osoby, która zajmuje się określeniem potrzeb klienta i użytkowników, aby zespół projektowy od samego początku pracował nad konkretnie określonymi celami. Strateg produktu odpowiada także za założenia związane z zarządzaniem i rozwojem produktu, czyli takie obszary jak: tworzenie planu, realizacja warsztatów czy badanie potencjalnych użytkowników.
Musi także na bieżąco zapewniać inżynierom i deweloperom wszystko, czego potrzebują do pracy, łącznie z wynikami testów użytkowników. Product Strategist jest też odpowiedzialny za zgodność wizji produktu z tym, co ostatecznie wypracuje zespół projektowy.
Zgodność z potrzebami
Niezwykle istotną kwestią jest wcześniej wspomniane dopasowanie produktu do potrzeb rynku, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzących w otoczeniu. Nie zapominajmy, że tworzenie oprogramowania to proces, który realizują ludzie. Dynamika i współpraca w zespole mogą sprzyjać tworzeniu lub niepowodzeniu każdego projektu.
Strateg odpowiadający za rozwój produktu może mieć tutaj decydującą rolę i dodać produktowi brakujące ogniwo, którego potrzebę czasem trudno dostrzec pozostałym członkom interdyscyplinarnego zespołu. W dostarczaniu użytecznych aplikacji kluczowe jest badanie rynku, trendów, nastrojów użytkowników i ich potrzeb.
Na podstawie wypracowanych danych, Product Strategist przekazuje zespołowi aktualną wizję produktu, bierze pod lupę realizowane działania oraz skupia się na ostatecznym wyniku budowanego rozwiązania, które powinno w pełni spełnić oczekiwania użytkowników i inwestorów.
Obecna sytuacja, zawirowania w gospodarce i polityce oraz wysoka inflacja sprawiają, że firmy jeszcze bardziej pochylają się nad każdą pojedynczą inwestycją. Szczególnie teraz, w kryzysie, nie ma miejsca na przepalanie budżetu. Również temu sprzyja Product Strategist – odpowiada za optymalne zaplanowanie i wydatkowanie środków na tworzenie nowych produktów cyfrowych.
O roli Product Strategist w tworzeniu produktów cyfrowych, a także o ich dopasowywaniu do potrzeb rynku możecie dowiedzieć się więcej podczas wydarzenia Boldare, organizowanego w Amsterdamie oraz transmitowanego na żywo online: How to find new end users and revenue streams for your digital product? Spotkanie odbędzie się 14 grudnia 2022 o godz. 19:00. Formularz rejestracyjny znajdziesz na stronie Boldare.